De MIVB verwelkomde zopas het allereerste exemplaar van de nieuwe generatie van trams (Tramway New Generation) die door Alstom (voorheen Bombardier) is gebouwd. In totaal worden er op termijn 90 stuks geleverd om de oude modellen te vervangen, maar ook om het bestaande aanbod te versterken. Volgens de MIVB zal de komst van deze 90 exemplaren het mogelijk maken om de reiscapaciteit met 10.000 zitplaatsen uit te breiden, wat overeenkomt met een extra capaciteit van 15%.
Uiterlijk blijft deze nieuwe generatie trams moeilijk te onderscheiden en dit is normaal omdat ze een herziene en gecorrigeerde versie zijn van de T3000 en T4000 die momenteel in omloop zijn. Wel zijn de veranderingen binnenin duidelijker merkbaar, omdat we hier een hele nieuwe wereld betreden.
Meer ruimte
Advertentie – lees hieronder verder
Wat aan boord opvalt, is in de eerste plaats de beschikbare ruimte die veel rianter is dan voorheen. De toegang wordt ook vergemakkelijkt door een lagere vloer, die handig is voor mensen met een beperkte mobiliteit en voor ouders met jonge kinderen. Wat de stoelen betreft merken we de installatie van comfortabelere zitjes voor lange trajecten, maar ook nieuwe klapstoelen die nuttig zullen zijn voor mensen die korte afstanden afleggen.
Uiteraard zullen deze trams ook beter geconnecteerd zijn, vooral om informatie vlotter te delen. Om deze reden verschijnen er nieuwe grote schermen. Comfort en sfeer zijn evenmin vergeten met de montage van indirecte led-interieurverlichting, maar ook een hoogwaardig airconditioningsysteem dat steeds de goede temperatuur voorziet.
Deze nieuwe generatie trams zal beschikbaar zijn in verschillende lengten: 32 m of 43 m, wat een capaciteit verzekert van 181 of 255 plaatsen, waaronder 47 of 65 zitplaatsen.
Dit eerste exemplaar wordt gedurende 6 maanden getest, maar zonder reizigers aan boord. Pas aan het einde van deze testfase wordt de bestelling geleverd tegen een ritme van één exemplaar om de twee weken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be