De Morgen heeft een kopie van het document bemachtigd en berichtte er gisteren over. Het beheerscontract bevat alle diensten die de NMBS de komende tien jaar in ruil voor subsidies moet verlenen. Het vorige contract dateert van 2008 en werd verschillende keren verlengd.
Nu heeft de federale regering een kader vastgesteld voor een nieuwe overeenkomst waarover de komende maanden zal worden onderhandeld. Het omvat een eis voor vroege en late weekendtreinen, alsook een verwijzing naar de gastvrijheid van stations, die voorheen niet was opgenomen. De minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), was ten einde raad toen de NMBS besloot om 44 loketten te sluiten.
Regeling voor Infrabel
De regering heeft ook een regeling goedgekeurd voor Infrabel, de beheerder van de spoorweginfrastructuur. Daarin staat onder andere dat de onderneming moet bijdragen aan de snelle totstandbrenging van internationale spoorwegverbindingen tussen Europese steden. Bovendien is er tegen 2030 sprake van een verdubbeling van het goederenvervoer per spoor.
Gilkinet zei dat de passagier en de klant in het middelpunt moet staan. “Met deze toekomstige contracten streven we verschillende doelstellingen voor moderne en efficiënte overheidsbedrijven na. Het gebruik van de trein moet aanmoedigd worden en de dienstverlening aan passagiers verbeterd. […] Om dit te bereiken, moeten de nodige middelen worden voorzien, met een modern beheerskader en sterke prioriteiten voor de toekomst van de spoorwegen”.
Advertentie – lees hieronder verder
Vanaf volgende week zullen de eerste werkgroepen zich over de beheerscontracten buigen, die in december 2022 van kracht moeten gaan.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be