De trein nemen is sinds 1 februari 2023 een pak duurder. De NMBS heeft haar tarieven in bijna alle categorieën verhoogd. Tickets voor volwassenen, abonnementen, tickets voor senioren of kinderen: zowat alles is onderhevig aan de inflatie. Het gaat niet om een lichte verhoging, want die bedraagt bijna 9 procent. Dit dreigt meer dan één reiziger af te schrikken om de trein te nemen, terwijl de NMBS paradoxaal genoeg het aantal reizigers wil verhogen.
Volgens de NMBS zijn de prijsverhogingen nodig om zowel de stijging van de elektriciteitsprijzen – het bedrijf is de grootste stroomverbruiker van het land en alleen al de energiekosten zouden met 200 miljoen euro stijgen – als de loonindexering te dekken.
+8,73 procent
Een klassiek ticket stijgt dus met 8,73 procent, ongeacht het gekozen traject. Jongeren en senioren worden lichtjes ontzien van deze indexatie: de tickets en meerrittenkaarten voor jongeren stijgen ‘maar’ 7,6 procent en 7,3 procent, terwijl de tickets voor senioren 8,3 procent duurder worden. Symbolisch. Ook de prijs om je ticket op de trein zelf te kopen stijgt, van 7 naar 9 euro. De NMBS geeft wel aan dat deze prijs al sinds 2015 niet meer geïndexeerd werd en slechts 2 procent van de reizigers zijn ticket aan boord koopt.
Advertentie – lees hieronder verder
Auto laten staan?
Dat de NMBS in leven moet blijven en rendabel moet zijn, betwist niemand. Maar je kunt je wel afvragen hoe de spoorwegen meer reizigers willen verleiden terwijl de prijzen opnieuw stijgen en, nog belangrijker, waarom zo’n beleid gevoerd wordt terwijl de aandeelhouder van het bedrijf … de Belgische staat is. De huidige overheid blijft burgers aanzetten om hun auto te laten staan en het openbaar vervoer te nemen. Het zou dan ook logisch zijn om het omgekeerde beleid te voeren en het openbaar vervoer goedkoper of zelfs gratis te maken, zodat burgers het massaal zouden verkiezen. Dat is al het geval in Luxemburg. Maar België is het Groothertogdom niet…
Er bestaan nochtans interessante en veelbelovende initiatieven, zoals de MIVB die sinds enkele maanden een abonnement voor 18-24-jarigen aanbiedt voor slechts 12 euro per jaar. Constructief en stimulerend. Maar bij de NMBS gebeurt dus precies het tegenovergestelde.
30 procent duurder in tien jaar
Naar aanleiding van de prijsverhoging bekeek de krant L’Avenir de prijsverhogingen van de afgelopen tien jaar. Met opmerkelijke vaststellingen, want de prijs van een treinticket steeg met 30 procent tussen 2013 en 2023. Bijvoorbeeld: een driemaandelijks abonnement voor een traject van 30 km steeg van 280 euro naar 360 euro in tweede klasse. Idem voor de jaarabonnementen: 1.300 euro in plaats van 1.000 euro op tien jaar tijd. Volgens dit onderzoek werden vooral korte trajecten duurder: 2,5 euro voor 7 km tegenover 1,9 euro in 2013 (+32 procent).
Kortom, in een context van sterke inflatie komt deze nieuwe prijsverhoging wel erg ongelegen. De kans is dan ook groot dat de interesse in de trein zal dalen bij veel personen, vooral bij gezinnen.
Geen btw meer?
Wellicht daarom heeft Ecolo in de commissie Mobiliteit van de Kamer een wetsvoorstel ingediend om het btw-tarief op treintickets te verlagen naar 0 procent, in plaats van 6 procent vandaag. Als dit voorstel wordt goedgekeurd, dan daalt de prijs van een railpass met 6 euro en die van een abonnement met 83 euro (van 300 naar 283 euro). Beter dan niets, maar het valt nog te bezien of dit er komt en of die nul procent btw een voldoende grote stimulans blijkt. Dat is nog niet zo zeker…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be