De door Beliris georganiseerde haalbaarheidsstudie onderzoekt mogelijke routes in het Brussels Gewest voor toekomstige “fietssnelwegen”, waarvan er in Vlaanderen al enkele bestaan. Voor Brussel werden de eerste lijnen al uitgezet in 2012 door het ontwerpbureau Tridee.
3 trajecten
Volgens Beliris heeft de nieuwe studie betrekking op een concreet en haalbaar reisschema door de verschillende scenario’s te analyseren in termen van budget, technische uitdagingen en reistijd. Er worden 3 trajecten bestudeerd: Dilbeek-Brussel, Leuven-Brussel en Anderlecht-Brussel-Noord.
Voor het eerste wordt gedacht aan een traject langs de spoorlijn L50 tussen het Koning Boudewijnpark in Jette en de Bockstaellaan. Het traject Leuven-Brussel zou de spoorlijn 36 tussen de Haachtsesteenweg in Haren en het station van Schaarbeek kunnen volgen. Het derde traject bevindt zich in Anderlecht, langs spoorlijn 28 tussen het metrostation Jacques Brel en het vroegere station van Kuregem.
Advertentie – lees hieronder verder
De juiste keuzes maken
In januari 2021 kreeg Omgeving, in samenwerking met Munt, ABO en D+A, het ontwerpcontract toegewezen. Het proces en de methodologie die door de laureaat worden voorgesteld, stellen de verschillende partners van het project – Beliris, Brussel Mobiliteit, Leefmilieu Brussel, MIVB, Infrabel en de gemeenten – in staat om de problematiek op een gecoördineerde en alomvattende manier te bestuderen en zo de juiste keuzes te maken. Deze studie moet als basis dienen voor de verwezenlijking van verschillende projecten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be