Niet alle automobilisten lopen evenveel risico op een ongeval. Dat kun je concluderen uit gegevens van Coyote, de rijhulpdienst die in real time incidenten in kaart brengt en deelt die door automobilisten gemeld worden.
De feedback van automobilisten maakt het mogelijk om de exacte locatie van ongevallen vast te stellen en dus ook de zones met het grootste risico op ongevallen te bepalen. Het aantal ongevallen varieert uiteraard naargelang het seizoen. Het bleef relatief stabiel tussen januari en mei 2024, met een duidelijke daling in juni (2.740 ongevallen tegenover 4.200 tot 4.600 in de andere maanden). Vanaf september was er echter een stijging, vooral in oktober (4.862 in september, maar 5.315 in oktober), wat aantoont dat je heel voorzichtig moet zijn door de terugkeer van de winter.
Op welke plaatsen?
Waar liggen deze zones met een verhoogd risico op ongevallen? In Brussel bijvoorbeeld was de Ring in de buurt van Anderlecht de meest kritieke zone tijdens de eerste negen maanden van het jaar, met 55 ongevallen. Daarna kwamen de Madoutunnel (42 incidenten), de E40 in Sint-Lambrechts-Woluwe (25), de E411 in Oudergem (21) en, ex æquo, de Generaal Jacqueslaan in Etterbeek en de Tervurenlaan in Sint-Pieters-Woluwe met 18 incidenten. Als we kijken naar de stad Brussel, dan moeten we vooral op de binnenring alert zijn, zeker in de buurt van de Wetstraat en de Annie Cordytunnel.
Advertentie – lees hieronder verder
In Vlaanderen gebeuren de meeste ongevallen verrassend genoeg niet in Antwerpen of Gent waar. Ze zijn vooral geconcentreerd rond Brussel, en op de Ring in het bijzonder. Gebieden zoals de Ring bij Wemmel (in de buurt van de Heizel) zijn extra gevaarlijk, met 185 geregistreerde incidenten. Dat is bijna evenveel als op de Ring bij Zaventem (178) of het deel dat door Sint-Stevens-Woluwe loopt (169). Dan lijkt de Antwerpse Ring bijna rustig, met 40 geregistreerde incidenten in de afgelopen twee maanden. Elders zijn de E40 richting de kust en de E17 ook risicogebieden voor ongevallen, wat niet verbaast gezien het verkeersvolume. Op deze trajecten moet je vooral lang wachten bij een ongeval. Op de E40 moet je gemiddeld twee uur geduld hebben.
In Wallonië ten slotte zijn de gevaarlijkste zones Milmort op de E40 (74 incidenten), daarna Kasteelbrakel op de Ring (opnieuw met 33 incidenten) en vervolgens de Koning Boudewijnsnelweg in Barchon (32). De Route du Condroz in Seraing is ook gevaarlijk (29 incidenten). Pas ook op voor de Quai Jules Destrée in Jemeppe en in Dison op de snelweg van of naar Spa (A27 of E42).
Handige waarschuwingen
De Coyote-toestellen (of de smartphone-app), die meer dan tien jaar geleden evolueerden van radarwaarschuwing naar rijhulpsysteem, waarschuwen voor deze gevaarlijke zones. Er wordt een bericht verstuurd naar gebruikers die 2 km verderop rijden op een snelweg, 1 km op een hoofdweg en 500 m in de stad. Handig, want deze gevaarlijkere zones zullen na verloop van tijd wellicht veranderen, bijvoorbeeld door een nieuwe inrichting van de weg.
Coyote deelt al deze gegevens ook met de autoriteiten (uiteraard anoniem). Hierdoor kunnen gerichte maatregelen genomen worden om bepaalde wegen te verbeteren of controleren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be