Zoals we allemaal weten, worden Belgische automobilisten steeds meer in de gaten gehouden of zelfs opgejaagd. De autoriteiten worden steeds strenger en gebruiken de jongste jaren nieuwe technologieën die bijzonder doeltreffend zijn om meer boetes uit te schrijven. Denk maar aan trajectcontroles of ANPR-camera’s bijvoorbeeld.
De eerste vaststelling is dat 2023 een recordjaar was. De federale en lokale politie registreerde 8,42 miljoen inbreuken op de wegcode, een stijging van 10,6% in slechts één jaar. De teugels worden dus aangespannen, zeker voor overdreven snelheid. Er waren 6,88 miljoen snelheidsovertredingen, 80% van het totaal. Dit is 11,8% meer dan in 2023. Vergeleken met 2017 is het aantal snelheidsovertredingen zelfs verdubbeld, wat natuurlijk voortvloeit uit de verdere automatisering van controles.
Kleine overtredingen?
Toch gedragen de Belgen zich zeker niet als verkeerscriminelen. De meeste snelheidsovertredingen zijn klein: bij 70,5% werd tussen 1 en 10 km/u te snel gereden. Bij 22,4% van de boetes was dat tussen 11 en 20 km/u, bij 5,1% tussen 21 en 30 km/u, bij 1,2% tussen 31 en 40 km/u en tot slot in 0,5% van de gevallen meer dan 40 km/u.
Advertentie – lees hieronder verder
Rijden onder invloed van drugs of alcohol blijft een plaag op onze wegen. Maar het goede nieuws is dat het aantal dergelijke overtredingen redelijk stabiel bleef in 2023: 46.712 bestuurders kregen een boete voor alcohol en 12.636 voor drugs. Maar zoals we allemaal weten, zijn deze statistieken niet representatief en tonen ze maar het topje van de ijsberg.
Als het gaat om het gebruik van alcohol of illegale stoffen, zijn mannen oververtegenwoordigd: zij vertegenwoordigen 80,5% van de positieve gevallen tijdens controles, en 91,5% als het gaat om drugs. De politie merkt ook op dat het aantal overtredingen voor gsm-gebruik tijdens het rijden stabiel blijft (114.678). Een verklaring is dat zulke controles nog niet geautomatiseerd gebeuren om de privacy te beschermen.
Anderzijds tonen de politiestatistieken een sterke stijging van het aantal overtredingen van verbodsborden (318.676, of 42,5% meer dan in 2022) of gebodsborden (20.801, of 51,1% meer). Dit is ook te wijten aan nieuwe technologieën, zoals ANPR-camera’s of klassieke controles. Kortom, Belgische automobilisten worden meer dan ooit in de gaten gehouden. Als ze hun rijgedrag niet aanpassen aan deze steeds intensievere controles, zullen ze dat voelen in hun portemonnee.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be