Mobiliteit

Rijstrook opofferen voor carpoolers?

De overheden willen de auto’s de steden uitjagen ten voordele van het openbaar vervoer en de nieuwe vormen van zachte mobiliteit. Zo wil Parijs een rijstrook op de ringweg voorbehouden aan carpoolers en bussen van het openbaar vervoer. Een visionair concept of een garantie op verkeerschaos?

Geschreven door Alain De Jong | 26/11/2021

De ‘périphérique’ of de ringweg in Parijs is een van de drukste verkeersassen in Frankrijk waar dagelijks meer dan 1,2 miljoen weggebruikers op rijden. En de meesten toeren daar niet voor hun plezier rond: 40% van dat verkeer bestaat uit bewoners van de Franse hoofdstad die zich verplaatsen om naar hun werk te gaan. Nu wil het stadsbestuur dat aantal bewegingen drastisch beperken om de geluidsoverlast veroorzaakt door het verkeer te reduceren.

Eén van de voorgestelde maatregelen is het voorbehouden van één van de vier rijstroken aan het openbaar en carpoolers. Dat betekent dus dat de capaciteit van de ringweg plots met 25% wordt verminderd, zonder dat er alternatieven worden aangeboden. Het stadsbestuur gaat ervan uit dat de mensen dan vanzelf meer gebruik zullen maken van het openbaar vervoer of de wagen met anderen zullen delen. (lees verder onder de foto)

carpool

Dat is natuurlijk de theorie. Want in de praktijk raakt zeker niet iedereen op zijn werk met het openbaar vervoer of toch niet op de uren dat men er behoefte aan heeft. Net zoals carpoolen niet voor iedereen lukt, omdat er eerst nog kinderen naar school moeten worden gebracht of collega’s vaak niet in de buurt wonen. Het is dan ook geen verrassing dat niet iedereen achter dit initiatief staat, want zomaar een rijstrook annuleren op één van de drukste verkeerswegen van de stad en het land zal zeker voor een enorme verkeerschaos zorgen.

Volksraadpleging

Vandaar dat de regio Île-de-France heeft besloten een volksraadpleging over dit thema te houden waarbij alle bewoners hun stem kunnen laten horen tot het eind van deze maand. Het stadsbestuur van Parijs nam eerder al verscheidene maatregelen om de auto uit het stadscentrum te weren of de snelheid drastisch te verlagen met de invoering van een zeer uitgebreide Zone-30.

Ook in ons land gaan er stemmen op om het autoverkeer te beperken op de ringwegen van Brussel en Antwerpen, met als excuus het geluid en de vervuiling voor de omgeving te beperken ten koste van de doorstroming. Maar ook daar staan nooit valabele en gebruiksklare alternatieven voor de auto klaar, want het openbaar vervoer is de voorbije jaren in ons land zeker niet fors uitgebouwd om alle pendelaars vlot en snel te kunnen transporteren.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's