De maximumsnelheid op de périphérique in Parijs daalt vanaf 1 oktober 2024 naar 50 km/u. Die beslissing werd aangekondigd door de burgemeester van Parijs, Anne Hidalgo en wordt bevestigd door de radiozenders van de RTL-groep. Deze verandering luidt een nieuwe fase van het mobiliteitsbeleid van de Franse hoofdstad in en komt er na een lange voorbereiding die bijna achttien jaar geleden begon.
Deze snelheidsverlaging volgt op een eerdere verlaging in 2014, toen de maximumsnelheid daalde van 80 km/u naar 70 km/u op dit 35 km lange traject rond de Franse hoofdstad. Volgens David Belliard, plaatsvervangend burgemeester van Parijs en verantwoordelijk voor wegen, zal deze nieuwe limiet helpen om de geluidsoverlast en de luchtvervuiling te verminderen voor de 550.000 buurtbewoners van de ringweg.
De milieuvoordelen van de eerdere verlaging naar 70 km/u werden al bewezen en het nut van deze nieuwe verlaging naar 50 km/u leidt tot een intens debat. Door van 80 naar 70 km/u te gaan, beweert de stad Parijs dat automobilisten profiteren van ongeveer 15% tijdswinst in de ochtend en 5% in de avond.
Discussies
Het verlagen van de snelheid is vaak een belangrijk discussiepunt. Volgens het onafhankelijke ADEME (het Franse agentschap dat verantwoordelijk is voor de ecologische transitie), was de ingreep in 2014 (van 80 naar 70 km/u) gunstig voor de vervuiling en de reistijden. Dezelfde instantie gaf echter ook aan dat het verlagen van de snelheid onder 70 km/u een eerder negatief effect zou hebben. In de praktijk is de situatie complexer, omdat we rekening moeten houden met het effect van snelheidsbeperkingen op de files. In principe veroorzaakt de snelheidslimiet zelf een verkeersopstopping.
Advertentie – lees hieronder verder
“Een analyse van de werkelijke invloed van snelheidslimieten op de luchtkwaliteit toont meestal winst voor snelheidsverlagingen bij hoge snelheden, en een veel gemengdere situatie voor snelheidsverlagingen bij lage snelheden, in het bijzonder de verlaging van 50 naar 30 km/u”, stelt ADEME. Dat is nochtans precies wat in de straten van Brussel gebeurd is. Bovendien zegt AirParif, de organisatie die de luchtkwaliteit in de regio Île-de-France meet, dat een verlaging van de maximumsnelheid van 70 naar 50 km/u slechts een zeer beperkte impact zal hebben op de luchtvervuiling.
En in Brussel?
Hoewel de Brusselse autoriteiten besloten hebben om het verbod op Euro 5-dieselmotoren in de hoofdstad uit te stellen, vragen we ons af of deze Franse maatregel navolging krijgt in Brussel, meer bepaald op de Ring. Niets is onmogelijk, aangezien de hoofdstad al een grote transformatie heeft ondergaan en nog altijd in verandering is. Denk maar aan de transformatie van het einde van de A12 in een stadsboulevard, of het einde van de E40, de afbraak van het Herrmann-Debrouxviaduct enzovoort. De snelheidslimiet op de Brusselse Ring is al verlaagd (van 120 km/u naar 100 km/u). Het is dus niet onmogelijk dat er nog maatregelen volgen. Kwatongen zullen zeggen dat er nu al 50 km/u wordt gereden op de Ring, gezien de vele (en eindeloze) herstellingswerken van de afgelopen maanden, waarvan sommige nog duren tot 2030.
De Brusselse autoriteiten zullen met serieuze argumenten moeten komen om zulke maatregelen op te leggen. De ervaring in Parijs heeft immers al geleerd dat de impact miniem blijft, zowel op de vermindering van de vervuiling als de verkeersveiligheid (2% minder gewonden en vreemd genoeg 6% meer doden) en het geluidsniveau. Heeft het dan wel zin?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be