Herinner dat de beperking van de maximumsnelheid op de Brusselse Ring er kwam op verzoek van het Vlaams Gewest voor milieuredenen. Een lagere snelheid van het verkeer zou volgens de beleidsvoerders een belangrijke positieve impact hebben op leefbaarheid in de omgeving omwille van de veronderstelde geringere uitstoot die hiermee gepaard gaat. Hierover zijn nog geen concrete cijfers bekend, maar Brussel Mobiliteit meldde wel dat de reële snelheid op de ringweg stevig is gedaald.
Brussel Mobiliteit maakte een vergelijking tussen de perioden in juni 2019 en juni 2020 en daaruit bleek dat de zogenaamde ‘V85’, de snelheid die 85% van de weggebruikers niet overschrijdt, met ongeveer 10 km/u was gedaald. In de richting van Gent zakte de snelheid van 115 km/u naar 104 km/u, en in de andere richting naar Charleroi daalde ze van 116 naar 106 km/u. Dat is een mooi resultaat, maar het geeft eveneens aan dat vele bestuurders nog steeds te hard blijven rijden.
Toch stemmen deze cijfers Brussel Mobiliteit positief, omdat in dezelfde periode het aantal ongevallen is gedaald. Tegelijk meldt de Wegpolitie dat er meer PV’s voor overdreven snelheid werden uitgeschreven. Dat kan te wijten zijn aan meer gerichte controleacties en natuurlijk ook aan het feit dat de bestuurders moesten wennen aan de nieuwe maximumsnelheid op de Brusselse Ring.
Naar 80 km/u!
Advertentie – lees hieronder verder
Blijkbaar kost het de weggebruikers dus toch enige moeite om zich aan de lagere maximumsnelheid op de Ring te houden. Nochtans bestaan er plannen om de snelheden op de ringwegen rond onze grote steden nog verder te verlagen. Zo wil men in Antwerpen de snelheid op de Ring terugbrengen van de huidige 100 km/u naar 80 km/u.
Dit gebeurt in de eerste plaats om de geluidsoverlast te beperken, die daarmee drastisch omlaag zou gaan voor de buurtbewoners. Hiermee geeft Antwerpen duidelijk prioriteit aan een geluidsbeperking ten nadele van de doorstroming van het verkeer.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be