Toename ongevallen op rotondes: wat zijn de regels?

Vorig jaar vonden in Wallonië 140 ongevallen plaats op rotondes. Een cijfer dat hoog blijft en dat, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, tot gewonden en doden leidt. Maar ken je de verkeersregels voor deze voorzieningen?

Gepubliceerd op 23 maart 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Toename ongevallen op rotondes: wat zijn de regels?

Het Waalse Agentschap voor Verkeersveiligheid (AWSR) telt jaarlijks gemiddeld 140 ongevallen met gewonden en/of doden op rotondes. Dat zijn natuurlijk alleen de gemelde ongevallen, dus het zijn er veel meer. Over het algemeen wordt gedacht dat het om eenvoudige botsingen gaat, maar dat is een nogal vergezochte opvatting.

Volgens de statistieken zijn vooral tweewielers het slachtoffer van ongevallen op deze infrastructuur. Meer dan één op de drie slachtoffers van een ongeval op een rotonde is een fietser, bromfietser of motorrijder. Volgens de door Sud Presse geïnterviewde AWSR is dit bijna twee keer zoveel als bij andere soorten ongevallen. En het is onvermijdelijk dat met de explosieve groei van het fietsen het aantal gevallen toeneemt. Het is statistisch.

140 ongevallen

In de statistieken zijn rotondes goed voor 1,4% van de gewonden en/of doden op Waalse wegen. Dat is een verrassend cijfer, want men verwacht dat rotondes bijdragen tot een vermindering van de snelheid en dus van het risico (en het aantal) op ongevallen. Toch geeft het AWSR toe dat het bijzondere verkeerspatroon van rotondes specifieke risico’s met zich meebrengt. Het smalle silhouet van deze voertuigen in combinatie met de bocht accentueert immers het fenomeen van de dode hoek.

rond-point02

Advertentie – lees hieronder verder

En dat is ook de realiteit: in 61% van de gevallen zijn de aanrijdingen zijdelings. In deze context hebben fietsers of elke andere tweewieler er alle belang bij te laten zien dat zij zich in de infrastructuur bevinden en dus in het midden van de rijbaan en niet aan het einde daarvan – waar de tweewieler minder goed wordt opgemerkt, vooral wanneer de automobilist de rotonde verlaat. Rotondes zijn een hulpmiddel voor de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer, maar ze kunnen ook obstakels worden als ze onzorgvuldig worden benaderd. Volgens het AWSR is het aandeel ongevallen met één voertuig op rotondes drie keer zo hoog als op andere soorten kruispunten (36% tegen 11%).

Ken je de regels?

Uit de cijfers blijkt ook dat in één op de vier gevallen het ongeval gebeurde omdat de bestuurder de controle over het voertuig verloor. Te hoge snelheid is duidelijk de oorzaak van deze ongevallen, maar ook het gebruik van alcohol. Dit is de weginfrastructuur waar het aandeel ongevallen met ten minste één bestuurder onder invloed van alcohol het hoogst is. Zo gebeurt 17,6% van de ongevallen die met alcohol verband houden daar, en ‘s nachts loopt dit cijfer op tot 46%!

trafic-rond-point

Maar ken je de regels voor het verkeer op rotondes? De automobilist is bijvoorbeeld vrij om zijn rijstrook te kiezen in functie van waar hij moet uitrijden. Er is dus geen verplichting om rechtsaf te slaan, maar het is toch aan te raden om uw gezond verstand te gebruiken en de binnenbaan te gebruiken als de afrit die u beoogt links ligt.

Uiteraard hebben degenen die zich op de rotonde bevinden voorrang op degenen die de rotonde willen gebruiken. Interessanter is dat op de rotonde het verkeer op de buitenste rijstrook voorrang heeft op de anderen. De bestuurder in het midden die de rotonde wil verlaten, moet dus voorrang verlenen aan degenen die rechts zouden oprijden. Dit is de wet, ook al is bekend dat dit de oorzaak is van veel frustraties en conflicten tussen automobilisten. Laten we ook niet vergeten dat het gebruik van de richtingaanwijzer verplicht is, of het nu gaat om het wisselen van rijstrook op de rotonde of gewoon om het verlaten ervan. Als u daarentegen op een rotonde rondrijdt, is het niet verplicht uw richtingaanwijzer te gebruiken, in tegenstelling tot de regels die in Frankrijk gelden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.784 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.784 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.