Alle vervoermiddelen een veilige en geschikte naast elkaar geven in de stad blijft een uitdaging en vergt vaak creatieve oplossingen om tot een bevredigend resultaat te komen. Soms moet daarvoor al eens gedacht worden aan vreemde scenario’s die eigenlijk wel best kunnen werken. Zo besloot de overheid in Jerusalem (Israël) een 2,1 km lange riool die in de jaren 1990 voor afvoer van afvalwater werd aangelegd om te vormen tot een moderne fietstunnel.
De ‘Kerem’ fietstunnel verbindt Refaim River Park met Motsa Valley Park, waardoor deze afstand op de fiets voortaan nog slechts 10 minuten in beslag neemt. De tunnel is het laatste segment van een fietsroute rond de volledige stad Jerusalem en vergde een investering van 25 miljoen shekel (ca. 8 miljoen euro). De 10 meter brede tunnel biedt voldoende plaats voor een fietspad in beide richtingen en kreeg de nodige infrastructuur om veilig en aangenaam fietsen mogelijk te maken, zoals verlichting, ventilatie, een bewakingssysteem en een geasfalteerd wegdek.
Ook bij ons?
Er staan momenteel nog verscheidene gelijkaardige projecten op stapel voor de bouw van tunnels voor fietsers en voetgangers. Zo plant de Finse hoofdstad Helsinki een fietstunnel onder het centraal station en werkt Amsterdam (Nederland) aan een project voor een fietstunnel onder de rivier IJ.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook bij ons bestaan er mogelijkheden om oude tunnels van bijvoorbeeld ongebruikte metrolijnen of rioleringen onder de steden een andere bestemmingen te geven om zo de mobiliteit van fietsers en voetgangers in de agglomeraties te verbeteren. Dit is in ieder geval het onderzoeken waard.
Foto’s: Jerasalem Municipality
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be