Een rijbewijs is altijd een mijlpaal in iemands leven. Maar om het te behalen, moet je natuurlijk wel slagen voor de examens. Het zal niemand ontgaan zijn dat veel mensen buizen voor hun theorie-examen. Natuurlijk hebben sommigen niet hard genoeg gestudeerd, maar anderen zakken om een verrassende reden.
Er is namelijk een probleem met het begrijpen van de examenvragen. Parlementslid Manu Disabato (Écolo) interpelleerde de Waalse minister Valérie De Bue (MR) in het Waals parlement en zei: “De PISA-testen tonen aan dat onze studenten moeite hebben om het Frans te begrijpen. De vragen voor de rijexamens kunnen op dit vlak problemen opleveren. Ik denk bijvoorbeeld aan het gebruik van de dubbele ontkenning. Het rijexamen mag geen test van de Franse taalvaardigheid worden. Jongeren die niet slagen voor hun rijexamen kunnen een job mislopen.”
Aanpassingen
De minister reageerde snel en kondigde aan dat er een pedagoog wordt toegevoegd aan de commissie die de theorievragen valideert. Valérie De Bue zei aan Sud Info: “Het doel is om de formulering van de vragen te onderzoeken op het vlak van zinsbouw en woordenschat.” De vragen met het hoogste aantal foute antwoorden worden opnieuw geëvalueerd.
Er is dus geen sprake van om het examen te vergemakkelijken, maar wel om de proeven duidelijker en begrijpelijker te maken. Bijvoorbeeld door het woord ‘knipperlicht’ te gebruiken in plaats van ‘richtingaanwijzer’. In de loop van het eerste kwartaal worden de examenvragen onder de loep genomen. Dat kan een tijd duren, want de examencentra maken een selectie uit duizenden vragen. De administratie belooft dat dit vlot zal verlopen en dat de nieuwe formulering in de zomer van 2024 klaar is. Maar zijn het wel de vragen die beter geformuleerd moeten worden of misschien eerder de studenten die zich meer moeten inzetten tijdens de Franse les?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be