Vlaanderen wil nog altijd verbreding van Grote Ring rond Brussel

Sinds 2016 steunt Vlaanderen een project om de Grote Ring rond Brussel (R0) te verbreden en zo de verkeersdrukte op deze as te verminderen. Concreet wil men de verbinding tussen Antwerpen en de luchthaven van Zaventem vergemakkelijken om deze twee economische gebieden beter met elkaar te verbinden. Toenmalig Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (NVA) kondigde een investering van 2 miljard euro aan om grote aanpassingswerken uit te voeren. Hoe liggen de kaarten vandaag?

Gepubliceerd op 22 februari 2022
Leestijd : 3 min

Partagez

Vlaanderen wil nog altijd verbreding van Grote Ring rond Brussel

Het idee was om de werkzaamheden in verschillende fasen te verdelen, met name door de aanleg van een vierde rijstrook tussen het knooppunt Groot-Bijgaarden (kruispunt met de E40 Brussel-Oostende) en het knooppunt Sint-Stevens-Woluwe (kruispunt met de E40 Brussel-Luik).

Er lagen drie voorstellen op tafel. Een ‘light’ project om de Ring vloeiender te maken door op- en afritten die te dicht bij elkaar liggen te elimineren, een project met ‘parallelle rijstroken‘ die gescheiden zijn om het plaatselijk verkeer en het transitverkeer van elkaar te scheiden en ten slotte een project dat bestond uit de aanleg van een lokale wegenstructuur die asymmetrisch is ten opzichte van de doorgangsstructuur en toegankelijk voor voetgangers, fietsers en bussen.

De plannen werden echter (tijdelijk) begraven. De werkzaamheden zouden in 2019 beginnen en tot 2023 duren, maar dat is dus niet gebeurd omdat er te veel protest tegen was.

Brusselse gemeenten in verzet

ring-brussel-bxl

Advertentie – lees hieronder verder

Vanaf de bekendmaking van de plannen kreeg Vlaanderen te maken met verzet van bepaalde gemeenten, die vrezen voor een negatieve impact. Daartoe behoort Jette, dat een negatieve impact op het Laarbeekbos voorspelt.

Blijkbaar heeft dat gemeentebestuur geen ongelijk, of toch niet helemaal, aangezien uit verschillende studies blijkt dat de verbreding van bepaalde wegen het tegenovergestelde effect kan hebben. In Londen, om een voorbeeld te noemen, is de verkeersdrukte net toegenomen in plaats van afgezwakt.

Gebrek aan dialoog

In juli 2021 verwierp de Brusselse regering het project voor de verbreding van de R0 opnieuw omdat het gewest zich niet gehoord voelde door Vlaanderen. Alle drie de voorstellen werden bekritiseerd. Brussel kloeg vooral over het gebrek aan dialoog met Vlaanderen, dat echter voet bij stuk houdt.

Volgens Werkvennootschap, de Vlaamse organisatie die verantwoordelijk is voor de herinrichting van de ringweg, zijn er veel misverstanden die snel kunnen worden opgelost, terwijl de gevolgen voor de natuur onbestaande zouden zijn omdat het Laarbeekbos niet door het project zou worden ‘opgevreten’.

Bovendien wijst Werkvennootschap erop dat de verbreding van de Grote Ring rond Brussel gepaard gaat met een investering van 300 miljoen euro in fietsinfrastructuur, wat in de lijn ligt van het Brusselse mobiliteitsplan Good Move. Het gerucht gaat de ronde dat Vlaanderen geen maanden meer gaat wachten en voor “de beste oplossing” zal kiezen, ongeacht de omstandigheden.

Wij vragen ons natuurlijk af hoe de betrokken gemeenten zullen reageren. Ze hebben er immers al op gedrukt dat er, in Sint-Pieters-Woluwe noch in Jette, geen sprake mag zijn van een verbreding van de Ring, onder meer omdat dit de toegang tot de stad zou bemoeilijken. Jette stelt bovenal de gezondheid van zijn burgers voorop, die “onvermijdelijk te lijden zullen hebben onder het toegenomen autoverkeer”.

Hoelang deze soap nog gaat duren, is al maar de vraag, en de kans is groot dat de finale ervan in de rechtbank zal plaatsvinden…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Mobiliteit
Stickers voor slechthorende bestuurders: stigmatisering of veiligheid?

In Argentinië moeten dove en slechthorende bestuurders hun auto op verschillende plekken bestickeren. Deze waarschuwing moet andere weggebruikers attent maken op hun hoorgebrek. Niet iedereen is het erover eens dat het als inspiratie moet dienen voor de Belgische Wegcode.

Gisteren 3 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.