De maatregel werd enkele maanden geleden aangekondigd door de gewestelijke minister van Mobiliteit Philippe Henry en werd zwaar bekritiseerd door de Raad van State, onder andere omdat het Klimaatplan niet voorziet in de mogelijkheid van rechtstreekse steun aan particulieren. Het door de regionale meerderheid voorgestelde ontwerpdecreet maakt het evenwel mogelijk om deze valkuil te omzeilen, zodat de betaling van rechtstreekse steun aan particulieren voortaan wordt toegestaan.
“Het doel is om een systeem van stimulansen voor de aankoop van een fiets in het Waalse Gewest op te zetten. Deze bonussen zijn gericht op woon-werkverkeer”, aldus Laurent Heyvaert (Ecolo) het publiek er tijdens de debatten aan.
De oppositie steunde de geest van de maatregel, maar betreurde vooral het gebrek aan terugwerkende kracht ervan. “De minister vertelt ons dat het niet nodig is om deze terugwerkende kracht op te nemen, omdat burgers hun bonus kunnen krijgen door het overleggen van een factuur, zolang de aankoop maar na 1 juli is gedaan”, zei Julien Matagne van cdH uit.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be