Het verkeer staat duidelijk terug op het niveau van voor de coronacrisis, ondanks de overgang naar structureel telewerken voor veel bedrijven. Met deze nieuwe drukte merken verkeersexperts op dat de assen vaak rood kleuren, omdat er niet veel nodig is om een file te vormen en de gebruikers vast te zetten.
Het centrum Perex (het orgaan dat het verkeer in heel Wallonië monitort) verklaarde aan Sud Presse dat het Waalse wegennet bijna verzadigd is. En zodra er een probleem opduikt, zoals een bouwplaats of een ongeval, vormen zich in slechts enkele minuten tijd files van een paar kilometer, wat bijna systematisch is tijdens piekuren. En dat betreft alle agglomeraties, zelfs de kleinste, zoals Doornik, Namen of Waterloo. Volgens Perex blijven de zwaarst getroffen steden Bergen, Charleroi en Luik, vooral omdat zij ook transitverkeer ontvangen.
Onbeschoft rijgedrag
Deze verkeersdrukte leidt ook tot meer onbeschoft rijgedrag. Zoals wanneer een bestuurder een afslag neemt en dan meteen weer de snelweg opgaat om zo een paar honderd meter te winnen. In de realiteit versterkt dit gedrag de filedrukte, omdat het de andere gebruikers dwingt om deze mensen te laten invoegen, wat het fenomeen alleen maar versterkt.
Advertentie – lees hieronder verder
Natuurlijk zijn de vele bouwwerven ook een belangrijke bron van verstoring. En het is om deze reden dat de werken steeds vaker ‘s nachts worden uitgevoerd. Wettelijk bestaat er al een omzendbrief om bepaalde bouwwerven overdag op specifieke plaatsen te verbieden, maar de impact ervan is vandaag waarschijnlijk te beperkt om de toename van de problemen op de weg te stoppen.
Verkeer is veranderd
Opgemerkt moet worden dat er ook verschillende structurele veranderingen zijn in het post-crisisverkeer. Zo moeten we vandaag uiteraard rekening houden met de veralgemening van telewerken, die niet noodzakelijk tot minder verkeer leidt. Veel werknemers beginnen inderdaad thuis te werken door bijvoorbeeld een Teams-vergadering te volgen. Pas dan gaan ze op pad, wat leidt tot een spreiding van het verkeer, zowel ‘s ochtends als ‘s avonds en dus een verlenging van de spitsuren.
Deze nieuwe gewoontes leiden dus tot piekuren die langer zijn en ruim na 9.00 uur en 19.00 uur waarneembaar blijven. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, heeft telewerken de situatie dus niet verbeterd, maar veranderde ze gewoon.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be