Het Waalse wegennet slibt dicht

De verkeersdrukte op de wegen heeft opnieuw het niveau van voor de coronacrisis bereikt, hoewel deskundigen opmerken dat telewerken niettemin de verkeersomstandigheden heeft veranderd. De terugkeer van files behoort tot het dagelijks leven van de automobilisten, ook in Wallonië waar het wegennet eveneens verzadigd raakt.

Gepubliceerd op 25 november 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Het Waalse wegennet slibt dicht

Het verkeer staat duidelijk terug op het niveau van voor de coronacrisis, ondanks de overgang naar structureel telewerken voor veel bedrijven. Met deze nieuwe drukte merken verkeersexperts op dat de assen vaak rood kleuren, omdat er niet veel nodig is om een file te vormen en de gebruikers vast te zetten.

Het centrum Perex (het orgaan dat het verkeer in heel Wallonië monitort) verklaarde aan Sud Presse dat het Waalse wegennet bijna verzadigd is. En zodra er een probleem opduikt, zoals een bouwplaats of een ongeval, vormen zich in slechts enkele minuten tijd files van een paar kilometer, wat bijna systematisch is tijdens piekuren. En dat betreft alle agglomeraties, zelfs de kleinste, zoals Doornik, Namen of Waterloo. Volgens Perex blijven de zwaarst getroffen steden Bergen, Charleroi en Luik, vooral omdat zij ook transitverkeer ontvangen.

Onbeschoft rijgedrag

Deze verkeersdrukte leidt ook tot meer onbeschoft rijgedrag. Zoals wanneer een bestuurder een afslag neemt en dan meteen weer de snelweg opgaat om zo een paar honderd meter te winnen. In de realiteit versterkt dit gedrag de filedrukte, omdat het de andere gebruikers dwingt om deze mensen te laten invoegen, wat het fenomeen alleen maar versterkt.

iStock-1178787656

Advertentie – lees hieronder verder

Natuurlijk zijn de vele bouwwerven ook een belangrijke bron van verstoring. En het is om deze reden dat de werken steeds vaker ‘s nachts worden uitgevoerd. Wettelijk bestaat er al een omzendbrief om bepaalde bouwwerven overdag op specifieke plaatsen te verbieden, maar de impact ervan is vandaag waarschijnlijk te beperkt om de toename van de problemen op de weg te stoppen.

Verkeer is veranderd

Opgemerkt moet worden dat er ook verschillende structurele veranderingen zijn in het post-crisisverkeer. Zo moeten we vandaag uiteraard rekening houden met de veralgemening van telewerken, die niet noodzakelijk tot minder verkeer leidt. Veel werknemers beginnen inderdaad thuis te werken door bijvoorbeeld een Teams-vergadering te volgen. Pas dan gaan ze op pad, wat leidt tot een spreiding van het verkeer, zowel ‘s ochtends als ‘s avonds en dus een verlenging van de spitsuren.

Deze nieuwe gewoontes leiden dus tot piekuren die langer zijn en ruim na 9.00 uur en 19.00 uur waarneembaar blijven. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, heeft telewerken de situatie dus niet verbeterd, maar veranderde ze gewoon.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.758 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.758 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.