Welke mogelijkheden in de strijd tegen dure brandstof?

De prijs van diesel is weer boven de 2 euro per liter uitgestegen. Een onbetaalbaar niveau voor sommige automobilisten. Welke oplossingen zijn er in de strijd tegen deze buitensporige tarieven?

Gepubliceerd op 26 maart 2022
Leestijd : 4 min

Deel

Welke mogelijkheden in de strijd tegen dure brandstof?

De prijs van diesel is weer boven de 2 euro per liter uitgekomen door een verdere stijging van de prijs van een vat petroleum op de internationale markten en een euro die nog te zwak is ten opzichte van de dollar. Het overschrijden van deze symbolische drempel van 2 euro komt er dus al enkele dagen nadat de regering een forfaitaire accijnsverlaging (17,5 cent) toepaste. Voor sommigen is het alsof de overheid niets heeft gedaan. Dit is echter niet waar, want zonder deze daling zou de prijs per liter diesel boven 2,2 euro zijn uitgekomen.

Volgens verschillende analisten is het waarschijnlijk te verwachten dat de brandstofprijzen nog enkele maanden erg hoog zullen blijven. Momenteel zou alleen een verzoening in het Oekraïense conflict die trend kunnen keren, maar dat lijkt er voorlopig niet van te komen, aangezien de escalatie voortduurt met de oorlog op het slagveld en economische vergeldingsmaatregelen aan beide zijden. Het lijkt er ook op dat we steeds dichter bij maatregelen komen die een invloed zullen hebben op de energie (embargo op Russische olie, enz.), een situatie die de volatiliteit op de markten en dus de inflatie op aardolieproducten alleen maar zal vergroten.

Anders gaan leven

fuel_taxes

In deze context waarover we geen controle hebben, heeft de burger geen andere keuze dan alles te ondergaan. Of om zich aan te passen. Uit verschillende berichten in de media blijkt dat zelfs sommige gezinnen met twee inkomens het ook al moeilijk hebben. Met een volle tank van 50 liter aan meer dan 100 euro is de situatie inderdaad niet meer houdbaar en worden sommigen armer door gewoon te gaan werken.

Advertentie – lees hieronder verder

Er heerst dus onvrede bij de bevolking, wat volkomen begrijpelijk is. Dus welke oplossingen zijn er in de strijd tegen de dure olie? In een interview met L’Écho geeft de econoom Philippe Defeyt aan dat het vooral nodig is om algemene formules te vermijden, omdat er tussen arm en rijk een kloof bestaat.

Telewerken en carpoolen

car-divorce

De eerste piste is natuurlijk het verminderen van je verplaatsingen om de brandstofrekening te verlagen. Hoe doe je dat? Wel geef de voorkeur aan telewerken als dat mogelijk is en doe aan carpoolen. Het feit dat je je auto deelt met een collega maakt het mogelijk om de rekening te halveren, mits een paar kleine aanpassingen aan de schema’s en de route (een kleine omweg?). Merk op dat er in de afgelopen jaren meer carpoolparkings langs onze snelwegen bijkwamen, om deze praktijk te vergemakkelijken.

2. Vertrouwen op de regering?

De federale regering kwam zeer recent bijeen om te beslissen over steunmaatregelen. Voor de brandstof is de winst echter al bijna volledig weggevaagd door nieuwe stijgingen op de internationale markten. Laten we niet vergeten dat de regering enkel besliste tot een forfaitaire accijnsverlaging (17,5 cent) en de omgekeerde cliquet nog niet activeerde, terwijl dit mechanisme meer impact kan hebben.

Daarnaast moeten er waarschijnlijk ook maatregelen komen om de kansarmen te ondersteunen, evenals wie zijn auto nodig heeft om te gaan werken. Want met de economische problemen die de oorlog met zich meebrengt, is het zeker dat de Belgische economie geen mensen kan missen die zich noodgedwongen ziek melden omdat ze niet meer kunnen tanken. Het zal in ieder geval nog enkele maanden duren voordat de overheid verdere acties onderneemt.

3. Mobiliteit aanpassen?

Ook de andere pistes houden steek. Het verlagen van de snelheid is er een van, omdat die een verlaging van het brandstofverbruik van ongeveer 20% zou opleveren (afhankelijk van de bestuurder, de auto en het milieu).

eleccharge

Overstappen op een elektrische auto zou ook een oplossing kunnen zijn, maar dat lijkt nog vrij utopisch omdat de prestaties van de elektrische auto nog niet vergelijkbaar zijn met die van auto’s verbrandingsmotoren en de aanschafprijs erg hoog blijft. Hoewel de transitie is begonnen, zal die eerst worden ingezet door de bedrijven die als enige in staat zullen zijn om deze prijsstijgingen voor elektrische auto’s op te vangen.

Om deze oplossing door te voeren, zou de overheid deze transitie beter moeten ondersteunen bij de particulieren, onder andere via subsidies. Maar de kassa is nu leeg en dus zal dat waarschijnlijk niet snel gebeuren.

Merk op dat in Duitsland de regering wel maatregelen heeft genomen volgens l’Echo. De overheid heeft daar inderdaad besloten om de gezinnen massaal te ondersteunen door de accijnzen te verlagen tot het Europese minimum, namelijk 30 cent per liter benzine en 14 cent per liter diesel. Daarnaast is het openbaar vervoer tijdelijk goedkoper met een maandabonnement voor slechts 9 euro. Andere maatregelen worden ook georganiseerd door middel van premies voor kansarme werknemers of gezinnen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.761 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.761 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.