De tekst, die door de cdH werd aangebracht en door de meerderheid (PS-MR-Ecolo) is medeondertekend nadat ze aan de Raad van State was voorgelegd, schept een duidelijk juridisch kader waarbinnen alle exploitanten van deelsteps hun diensten zullen kunnen ontwikkelen, mits zij bepaalde regels in acht nemen.
Concreet zal de Waalse regering voortaan vergunningen kunnen afleveren die verplicht zal zijn voor bedrijven die elektrische steps verhuren. Om deze licentie te kunnen krijgen, zal men aan een reeks algemene voorwaarden moeten voldoen: een verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid afsluiten ten behoeve van de gebruikers, de steps opladen met hernieuwbare energie alsook ze op een ecologische manier ophalen, de arbeidsnormen naleven, mobiliteitsgegevens delen met de gemeentelijke autoriteiten enzovoort.
Speciale voorwaarden
De gemeenteraden kunnen specifieke exploitatievoorwaarden vaststellen. Denk bijvoorbeeld aan een minimum- of maximumaantal deelsteps per verhuurder, aan een minimaal dekkingsgebied (om hun aanwezigheid in afgelegen gebieden bijvoorbeeld mogelijk te maken), aan regels omtrent de plaatsing en aan het verbod (of de beperking) om ‘s nachts te verhuren. Voor gemeenten die dat wensen, wordt het ook mogelijk om de bedrijven te laten betalen voor het gebruik van het publieke domein om zo nieuwe infrastructuur te financieren.
Advertentie – lees hieronder verder
Tevreden stemmers
“Dit voorstel van decreet heeft een dubbel doel: het gebruik vandeeslsteps stimuleren door een duidelijk kader te scheppen voor alle bedrijven die zich in Wallonië willen vestigen en zorgen voor een harmonieus samenleven van alle vormen van zachte mobiliteit”, benadrukte cdH-parlementslid Julien Matagne tijdens de debatten.
“Deze tekst is een gelegenheid om enerzijds het gebruik van hernieuwbare elektriciteit op te leggen, of het nu gaat om het opladen van deze deelvoertuigen of het ophalen ervan, en anderzijds te zorgen voor fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden voor de mensen die ze ophalen en -laden”, voegde Eddy Fontaine (PS) eraan toe.
“Deze verordening is een troef om een anarchistische situatie te vermijden die verband houdt met het ongecontroleerde gebruik van dit type zacht vervoer, dat de laatste jaren is toegenomen”, voegde Françoise Mathieu (MR) eraan toe.
“Of het nu om steps of deelfietsen gaat, ze zijn nuttig voor wat wij de laatste kilometers noemen. Om naar het werk of naar een ontspanningsoord te gaan, voor bijvoorbeeld een rit van één of twee kilometer van een treinstation. Gedeelde voertuigen kunnen een oplossing zijn. Het was noodzakelijk de inzet ervan te reguleren om van deze diensten te kunnen profiteren en tegelijk de negatieve impact ervan te beperken”, besloot Laurent Heyvaert (Ecolo).
Lees ook: Veel elektrische steps zijn onveilig
Lees ook: Elektrische step kopen: 5 fouten om te vermijden
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be