Mobiliteit

Wordt de zelfrijdende auto onbetaalbaar?

Al tientallen jaren daalt de gemiddelde prijs van auto’s, ondanks de technologische vooruitgang. De zelfrijdende auto volgt deze trend wellicht niet, want die dreigt veel duurder te worden en voorbehouden te blijven voor de rijken.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 22 sep. 2023 | Leestijd: 4 min

Globaal bekeken zijn de autoprijzen de afgelopen decennia geleidelijk gedaald. Dat zie je misschien niet meteen, maar is wel de realiteit als je rekening houdt met de hoge inflatie en andere producten die nog veel meer in prijs gestegen zijn. Volgens bepaalde statistieken is de werkelijke prijs van een nieuwe auto in de Verenigde Staten tussen 1998 en 2006 met 10 procent gedaald. Het afgelopen decennium vormde echter een uitzondering, want door de opeenvolgende crisissen zijn de prijzen recent fel toegenomen.

Over een langere periode bekeken, hebben de automatisering en de toename van elektronica auto’s dus niet duurder gemaakt. Maar deze trend kan weleens helemaal keren door de komst van de zelfrijdende auto’s, die op veel vlakken sterk verschillen van de huidige generatie auto’s.

Advertentie – lees hieronder verder

Overdreven elektronica?

Professor Joseph Giacomin van de Brunel-universiteit in Londen heeft een blik geworpen op de toekomstige prijs van zelfrijdende auto’s, meldt Automotive News Europe. Dat zelfrijdende auto’s veel meer technologie nodig hebben dan vandaag gebruikelijk is, zal volgens hem een grote invloed hebben op de prijzen.

Om correct te kunnen functioneren, moeten zelfrijdende auto’s namelijk uitgerust worden met een hele reeks sensoren en radars, samen met software die miljarden stukjes informatie in recordtijd kan verwerken om beslissingen te nemen. Dit dreigt de prijzen naar ongekende hoogtes te stuwen.

voiture-conduite-autonome

Bestuurder vervangen

Het gaat om een grote verandering: een zelfrijdende auto is helemaal geen gewone auto. De auto moet de bestuurder vervangen en de plaats van de mens innemen, terwijl het nut van de auto tot nu toe vooral gebaseerd was op de rijcapaciteiten van de bestuurder. De rollen worden dus omgedraaid.

Volgens Joseph Giacomin zit de waarde van een taxi bij de chauffeur. En de waarde van een politieauto komt van de politieagenten die ermee rijden of erin zitten. Dit verklaart waarom de auto vandaag nog relatief betaalbaar is. Maar in de toekomst zullen niet langer de mensen hun vaardigheden gebruiken om informatie te vergelijken of beslissingen te nemen. Auto’s worden zelfrijdend, onafhankelijk en verantwoordelijk. Een machtsoverdracht die onvermijdelijk een prijs heeft.

Eerder gebruik dan bezit

Deze complexiteit betekent dat de (zelfrijdende) auto meer een dienst wordt en veel minder een bezitsobject. Volgens de Londense professor zal bijna niemand nog een eigen auto kunnen kopen, behalve de superrijken die genoeg middelen hebben voor een zeer gesofisticeerde auto die de hele dag stilstaat.

Om betaalbaar te blijven, kunnen zelfrijdende auto’s niet voortdurend stilstaan. Mobiliteitsaanbieders moeten een hele reeks (betalende) diensten rond de auto ontwikkelen om de kosten voor de gebruiker te beperken. Mensen zullen in de auto kunnen werken en allerlei tijdbesparende taken kunnen uitvoeren. Joseph Giacomin waarschuwt voor deze omwenteling die stilaan vorm krijgt, al zal het wellicht nog twee decennia duren voor we echt doeltreffende zelfrijdende auto’s zien…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon