Moet je binnenkort meer betalen voor je parkeerplaats als je in een SUV rijdt? In ons land kent dit idee nog niet veel bijval, maar het leeft wel in de buurlanden, vooral in Frankrijk, waar de groenen ernstig nadenken over deze formule om de eigenaars van deze voertuigen die als zwaarder en vervuilender worden beschouwd, nogmaals te ‘straffen’.
Voor de verdedigers van het project zijn de SUV’s inderdaad “zwaar en groot” wat indruist tegen de noodzakelijke aanpassing van de stad aan de klimaatverandering, verklaart David Belliard, het hoofd van Transport bij de stad Parijs, op de sociale netwerken. Hij beweert dat SUV’s verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering en dus zorgen voor de problemen waarmee steden de komende jaren te maken zullen krijgen (droogte, overstromingen, enz.).
Niet alleen in Parijs
De visie van de stad Parijs (waarvan de burgemeester Anne Hidalgo is) over de auto was al bekend: zij wil hem steeds meer verdrukken. Maar dit plan om SUV’s meer te belasten krijgt ook elders in Frankrijk meer bijval, vooral in de stad Grenoble waar de burgemeester, Eric Piolle (Europe Ecologie Les Verts), op France Inter zei dat hij ook zo’n maatregel overwoog.
Het is dus geen losstaand geval en de aangevoerde argumenten zijn verrassend: “Omdat ze groter zijn, nemen ze meer ruimte in beslag op straat, vertelde hij aan onze collega’s. Dit betekent dat voetgangers- en fietsovergangen minder goed functioneren. SUV’s nemen meer plaats in de openbare ruimte in, omdat mensen ze niet in hun garages kunnen plaatsen die niet op hun maat zijn ontworpen. In feite brengt dit de rest van de bevolking in gevaar“, zei de burgemeester. De vraag is hoe de inwoners van Grenoble dit nieuws onthalen, want zij gebruiken veel SUV’s en 4×4’s vanwege het reliëf in de regio.
Advertentie – lees hieronder verder
Binnenkort ook in België?
Je kan lachen met deze politieke fratsen, maar noteer dat het debat rond een hogere belasting op het parkeren van SUV’s ook in België aan de gang is. Touring bekritiseerde het project al en verklaarde dat “het idee niet haalbaar is … en dat het niet mogelijk is om voertuigen te beoordelen op basis van hun koetswerktype. Inderdaad, hoe kan men dit echt controleren tussen de overvloed aan varianten van SUV’s en crossovers?
Daarnaast kan je je ook afvragen wat er dan moet gebeuren met elektrische auto’s die ook veel zwaarder zijn door hun accu’s en die ook bijna allemaal het uiterlijk aannemen van … SUV! Voor Touring is de enige manier om deze auto’s te differentiëren het invoeren van een autobelasting op basis van de milieukenmerken van de auto’s. Maar dat moet natuurlijk wel doordacht gebeuren.
Touring hekelt ook het misleidende argument van veiligheid van SUV’s, omdat ze geen lagere scores krijgen in de crashtests georganiseerd door Euro NCAP. Zelfs niet bij het onderzoeken van een botsing met een voetganger. La Dernière Heure nam contact op met de groep Ecolo-Groen in België om informeren wat hun bedoelingen zijn in deze kwestie. Zoals verwacht zijn de Groenen tegen deze zwaardere en vervuilende voertuigen, maar ze zijn niet van plan om de eigenaars meer te laten voor parkeren, want ze geven de voorkeur aan lage-emissiezones. Oef!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be