De Tuareg is een 660 cc middenklasser die gebouwd is op dezelfde basis als Aprilia’s Tuono en RS660. We spreken hier dus over een tweecilinder motorblok met daaraan gekoppeld een licht rijwielgedeelte. De Tuareg wil vooral Yamaha het vuur aan de schenen leggen met hun Ténéré 700. Die motor verkoopt uitstekend in Europa en de VS.
Naast het motorblok mogen we ons ook verwachten aan lange veerwegen, noppenbanden en spaakwielen voor optimale prestaties naast de verharde weg. De Aprilia is voorzien van een erg compleet elektronica-pakket met full colour TFT dashboard waarop we o.a. de tractiecontrole en het bochten-ABS kunnen regelen, naast ook de rijmodi.
Motortuning
Hoewel er voorlopig nog maar beperkte info is vrijgegeven, pakt Aprilia opvallend genoeg wel uit met een lager pk-cijfer dan de Tuono en RS660 met het identieke motorblok. 80 pk en 70 Nm zijn de cijfers waarover gesproken wordt, en daarmee geeft het merk duidelijk aan dat de motortuning gefocust is op meer koppel – een noodzaak bij het offroaden.
Het grootste vraagteken bij de Tuareg blijft vooral het prijskaartje. De eerder uitgebrachte Tuono en RS660 mogen dan wel heel performante machines zijn, al hangt er ook steeds een flinke prijs aan vast voor een middenklasser. Idealiter wijkt de prijs niet te fel af van de 10.000 euro-grens, al gokken we dat de Tuareg daar wel eens een paar duizend euro durft bij te doen.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be