BMW Motorrad was er vroeg bij in het segment van de elektrische scooters. Al in 2024 lanceerde het de C Evolution, het equivalent van een 125 cc-scooter met een klassieke look. Een gespierdere versie volgde met de C Evolution Long Range, die mikte op het 300 cc-segment. In 2017 werd de Concept Link geïntroduceerd, waaruit uiteindelijk de zeer succesvolle en futuristische (maar ook dure) CE-04 ontstond. Die krijgt nu het gezelschap van de CE-02, een elektrische tweewieler die het midden houdt tussen een scooter en een motorfiets, met de ambitie om de jongere generatie aan te spreken.
Om dit te bereiken, is de CE-02 verkrijgbaar in twee versies: de eerste biedt 4 kW en is begrensd tot 45 km/u. De versie met 11 kW haalt een snelheid van 95 km/u, waardoor hij toegankelijk is met een gewoon rijbewijs (B of 125 cc).
Dax of Monkey?
Wat meteen opvalt, is het uiterlijk van de CE-02. Het design doet denken aan de coole Honda Monkey of Dax, met zijn lange, platte zadel en verhoogd stuur. Het koetswerk is echter nog altijd erg modern en zelfs technologisch. De ontwerpers creëerden ook een trompe-l’œil: het deel voor het zadel komt omhoog om de vorm van een benzinetank na te bootsen, die natuurlijk niet meer bestaat.
Advertentie – lees hieronder verder
De BMW CE-02 is 1,97 m lang. Dat is lang genoeg voor twee volwassenen, hoewel de passagier niet ver naar achteren kan zitten omdat het zadel niet over het achterwiel uitsteekt. Opmerkelijk is dat de bestuurder twee voetsteunposities krijgt: die van de bestuurder en de passagier. Als hij alleen reist, kan hij kiezen tussen de achterste voetsteunen, voor een meer dynamische, motorachtige positie, of de voorste voetsteunen, die doen denken aan de wereld van de choppers.
De CE-02 werd ontwikkeld in Duitsland, maar wordt in India geproduceerd door het grote TVS Motor. Het voorkomen is verzorgd, de afwerking voorbeeldig. De instrumenten zijn minimalistisch, met een scherm van 3,5 duim dat zijn taak prima vervult. Het geeft de snelheid, het vermogen en het rijbereik weer. Optioneel kun je het scherm aanvullen met je smartphone en de door BMW ontwikkelde app. Je kunt dan in real time het batterijniveau, de huidige en gemiddelde snelheid en het hoogteverschil tijdens de reis bekijken. En zo heb je ook een navigatiesysteem. Niet vergeten aanvinken bij de bestelling dus. Optioneel biedt BMW ook een 4G-verbinding, handig om de status van de scooter op afstand te controleren en hem te lokaliseren. Ook het vermelden waard is dat een handenvrije sleutel standaard wordt meegeleverd, wat het gebruiksgemak verbetert.
Eén of twee batterijen
De ‘lightversie’ van de CE-02 is uitgerust met een luchtgekoelde synchroonmotor en riemaandrijving, die een nominaal vermogen van 3,2 kW bij 3.500 tr/min (of 4 kW) ontwikkelt. Wij kozen voor de versie met 11 kW (5.000 tr/min) en 55 Nm (vanaf 1.000 tr/min), die een meer ontspannen rijgevoel en een topsnelheid van 95 km/u biedt.
Het rijbereik bedraagt 90 km met twee batterijen. Eén batterij kun je verwijderen om een kleine opbergruimte te creëren, maar het blijft krap en het is niet mogelijk om je helm op te bergen. De twee batterijen kunnen verwijderd worden om diefstal te voorkomen. Maar ze wegen elk 16 kg. We kunnen ons moeilijk voorstellen dat gebruikers en stadsbewoners ze de trap op en af zullen dragen, vooral omdat er geen handgrepen zijn… Het batterijpakket laadt op met 900 W, wat 2 uur en 48 minuten duurt om van 20 naar 80 procent te gaan en 5 uur en 12 minuten om volledig op te laden. Dat is lang. Wie sneller moet opladen, kan kiezen voor de snellader (1,5 kW), waarmee de laadtijd zakt tot 1uur 42 minuten van 20 naar 80 procent en 2 uur 30 minuten voor volledig opladen.
Wat het chassis betreft, bootst de CE-02 de grote motoren na met een grote telescopische voorvork (37 mm met een veerweg van 117 mm), terwijl achteraan de CE-04 als voorbeeld dient, met een aluminium achterbrug en instelbare schokdemper met een veerweg van 56 mm. De CE-02 weegt een relatief forse 132 kg. Wellicht daarom besloten de ingenieurs om een achteruitversnelling te integreren.
Levendig en leuk
De CE-02 zit aangenaam, tenminste als je niet te lang bent. Wie echter langer is dan 1,85 m, zal hem een beetje krap vinden. Het zadel ziet er leuk uit, maar is niet erg comfortabel. Het is aan te raden om te kiezen voor het optionele model met 2 cm extra vulling. De bediening is eenvoudig: je vindt snel je draai. Het directe karakter van de motor is aangenaam. In minder dan 3 seconden rijd je al 50 km/u. Ook de topsnelheid haal je vlot, met een perfect beheersbare lineaire acceleratie.
De CE-02 biedt verschillende rijmodi. Zo is er de Flow-stand die het rijbereik verbetert door het vermogen te beperken en volledig gebruik te maken van regeneratief remmen, zodat je niet hoeft te remmen. De Surf-modus levert het volle vermogen en doet dat zonder regeneratief remmen. De Flash-modus ten slotte is optioneel en levert het volledige vermogen met veel krachtiger regeneratief remmen, waardoor je bijna kunt rijden zonder te remmen, zoals one pedal driving in een elektrische auto.
Op de weg is de CE-02 geruststellend stabiel en geleidelijk dankzij het nauwkeurige chassis. Het ABS controleert de voorwielen, maar niet de achterwielen, wat betekent dat je voorzichtig moet zijn op een nat wegdek. Over een afstand van ongeveer twintig kilometer kwam het verbruik uit op 5,1 kWh/100 km, iets minder dan de officiële cijfers (6 kWh/100 km). Dat moet volstaan om in de buurt te komen van het beloofde rijbereik.
Conclusie
De CE-02 is een leuke en aantrekkelijke scooter omdat hij op elk vlak voldoet aan de kwaliteitsnormen van BMW Motorrad: afwerking, uitrusting, chassis, motor en… prijs. 8.590 euro voor dit model is een behoorlijk hoge prijs, zeker als je kiest voor een van de pakketten met een snellader, Bluetooth-aansluiting voor je mobiele telefoon of een gevuld zadel. En dan spreken we nog niet over de bagage. Al met al is BMW erin geslaagd een frisse wind en moderne toets te brengen in dit snelgroeiende segment. En dat is al een hele prestatie.
Technische fiche: BMW CE-02 11 kW
Motor: luchtgekoelde synchroonmotor met permanente magneet
Vermogen: 11 kW bij 5.000 tr/min
Koppel: 55 Nm bij 1.000 tr/min
Officieel rijbereik: 90 km (2 batterijen)
Laadtijd: 2 uur 30 min met optionele snellader
Topsnelheid: 95 km/u
Acceleratie: 3 sec van 0 naar 50 km/u
Prijs: 8.590 euro
- Leuk uiterlijk
- Coherent geheel
- Algemene prestaties
- Duur
- ABS alleen op voorwielen
- Matig zadelcomfort
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be