België werd eerder door een richtlijn van de Europese Commissie verplicht om een technische keuring voor motorfietsen in te voeren. Die moet in 2022 van start gaan, al heerste er vooral heel veel onduidelijkheid over wat die keuring net zou inhouden.
Vanuit de motorsector zelf kwam er alvast een golf van protest tegen de motorkeuring, niet in het minst omdat het aantal dodelijke ongevallen door technisch falen varieert tussen amper 1% en 0,3% naargelang de bron van het onderzoek.
Nu, zes maanden vooraleer de keuring van start moet gaan, komt de Vlaamse regering met een verduidelijking dat het niet gaat om een periodieke keuring voor motoren, maar wel een keuring bij verkoop of na ongeval. Concreet gaat het om:
motorfietsen van de categorieën, L3e, L4e, L5e en L7e;
motorfietsen met een verbrandingsmotor waarvan de cilinderinhoud groter is dan 125 cc;
elektrische of hybride motorfietsen met een maximumvermogen groter dan 11 kilowatt én een maximumsnelheid hoger dan 45 kilometer per uur.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be