Moto

Motorkeuring: alleen in bepaalde gevallen

Er komt geen periodieke technische keuring voor de moto. Dat maakte de Vlaamse regering vanochtend bekend in een persbericht. Wel is er vanaf volgend jaar een verplichte controle voor motorfietsen bij verkoop of na een ongeval. Wat die motorkeuring inhoudt en waar ze zal plaatsvinden, is nog niet bekend.

Geschreven door Arno Jaspers | 17/08/2021

België werd eerder door een richtlijn van de Europese Commissie verplicht om een technische keuring voor motorfietsen in te voeren. Die moet in 2022 van start gaan, al heerste er vooral heel veel onduidelijkheid over wat die keuring net zou inhouden.

Vanuit de motorsector zelf kwam er alvast een golf van protest tegen de motorkeuring, niet in het minst omdat het aantal dodelijke ongevallen door technisch falen varieert tussen amper 1% en 0,3% naargelang de bron van het onderzoek.

Advertentie

moto

Nu, zes maanden vooraleer de keuring van start moet gaan, komt de Vlaamse regering met een verduidelijking dat het niet gaat om een periodieke keuring voor motoren, maar wel een keuring bij verkoop of na ongeval. Concreet gaat het om:

  • motorfietsen van de categorieën, L3e, L4e, L5e en L7e;
  • motorfietsen met een verbrandingsmotor waarvan de cilinderinhoud groter is dan 125 cc;
  • elektrische of hybride motorfietsen met een maximumvermogen groter dan 11 kilowatt én een maximumsnelheid hoger dan 45 kilometer per uur.
Lichte motorfietsen moeten dus niet naar de keuring en verder blijft het ook de vraag waar de keuring zal plaatsvinden. In het persbericht staat dat we ons dit najaar aan meer informatie mogen verwachten.
Bron: Vlaamse regering

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's