3 alternatieven om duurzaam te rijden

De tijd van dorstige acht- en twaalfcilinders loopt stilaan op zijn einde. Worden wel alsmaar populairder: (plug-in) hybrides en elektrische auto’s. Dat hebben ze bij Kia zeer goed begrepen.

3 alternatieven om duurzaam te rijden

De Kia Niro heeft onze aandacht getrokken. Omdat hij er goed uitziet en handig is in gebruik, maar nog meer vanwege zijn uiterst interessante motorkeuzes.

Hybride

De Niro hybride wordt aangedreven door een 1.6-liter benzinemotor in combinatie met een elektromotor en een gerobotiseerde DCT-zesversnellingsbak. Dit model levert 141 pk en 265 Nm koppel en verbruikt gemiddeld maar 3,8l/100 km.

Plug-in hybride

De Niro Plug-in Hybrid heeft meer batterijcapaciteit en kan in de zuiver elektrische modus tot 58 km afleggen, wat volstaat voor de meeste dagelijkse ritten. Daarom haalt hij een normverbruik van gemiddeld 1,4 l/100 km en een CO2-emissie van amper 31 gram per km (WLTP).

Elektrisch

De volledig elektrische e-Niro biedt de keuzetussen een batterij van 39 of eentje van 64 kWh, met een motorvermogen van 136 of 204 pk. De actieradius is het sterke punt van dit model (289 of 455 km, afhankelijk van de gekozen versie).

Nog redenen nodig?

Het interieur van de Niro is fraai afgewerkt, met kwalitatief hoogwaardige en zacht aanvoelende materialen. Zijn digitale instrumentencluster oogt overzichtelijk en is intuïtief qua bediening. Op de centrale console zit een aanraakscherm voor het infotainmentsysteem (8 of 10,25 inch). Helemaal digitaal gaat de Niro voor alle duidelijkheid niet, en maar goed ook. Bepaalde bedieningsknoppen op het dashboard bleven behouden voor elementaire functies. Dat verhoogt het gebruiksgemak aanzienlijk.

Daarnaast blijven comfort en veiligheid voor de passagiers geen dode letter. De lijst met rijhulpmiddelen is dan ook zeer uitgebreid (file-assistent, FCA-noodremhulp, SCC-intelligente snelheidsregelaar, dodehoek assistent enz.).

Meer info krijg je bij elke Kia-dealer of via de website.