Nu de overheid steeds meer dicteert dat we elektrisch moeten rijden, lijkt rijplezier op de achtergrond te belanden. Maar Hyundai hoopt met zijn elektrische modellen ook zijn reputatie als sportief automerk hoog te houden. De sportieve N-modellen (met benzinemotoren) vallen bij een bepaald publiek zeker in de smaak en dus willen de Zuid-Koreanen dit succes voortzetten in hun elektrisch gamma, te beginnen met de Ioniq 5 N.
Stevige boost
Die legt meteen indrukwekkende cijfers voor. Zijn elektromotoren draaien tot 21.000 tr/m en leveren 609 pk of 650 pk, als je de zogenaamde N Grin Boost-stand inschakelt die tien seconden lang het vermogen opvoert.
De Ioniq 5 N beschikt over nog meer leuke features voor sportieve bestuurders, zoals een driftstand waarmee de auto reageert zoals een achterwielaangedreven sportwagen met verbrandingsmotor. Het elektronisch sperdifferentieel op de achteras verbetert de prestaties en de controle in bochten. En met de launch control schiet je snel uit de startblokken. 0 tot 100 km/u duurt trouwens maar 3,4 seconden in de booststand.
Advertentie – lees hieronder verder
Uiteraard hebben de ingenieurs zaken zoals het onderstel en de remmen aangepast aan de sportieve prestaties. Ze noemen het een sportwagen voor dagelijks gebruik, die je ook op circuit kunt inzetten. Ook het design en de proporties evolueren. De Ioniq 5 N is 20 mm lager, 50 mm breder (door de bredere banden) en 80 mm langer (door de diffuser). De grote achtervleugel benadrukt de sportieve roeping.
Valse versnellingsbak
Om de aanpassing voor benzinerijders te vergemakkelijken, voorziet Hyundai enkele merkwaardige functies. Zo bootst de Ioniq 5 N een achttrapsversnellingsbak met dubbele koppeling na, zoals in een auto met verbrandingsmotor. Het systeem simuleert het opschakelen door de koppeloutput van de elektromotor te regelen, waardoor je een schokje voelt tijdens de schakelmomenten. Bovendien produceert de auto niet alleen een futuristisch EV-geluid, maar kan hij ook klinken als een benzinewagen.
Eerste stap
Hyundai onthult de Ioniq 5 N op het Goodwood Festival of Speed en brengt hem later ook op de markt. Het exacte rijbereik wordt pas bij de lancering bekendgemaakt en ook op de prijs is het nog even wachten. De Ioniq 5 N is nog maar een eerste stap in de sportieve EV-strategie van Hyundai, want er zitten nog meer elektrische N-modellen in de pijplijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be