Opvallende facelift Jaguar F-Type, voortaan zonder V6

Hoe een opvallende facelift een redelijk onopvallend resultaat oplevert? Door Jaguar-designers aan het werk te laten, zo blijkt. Zij zijn er dan ook in geslaagd om de F-Type een (bijna) compleet andere look te geven, die veel meer aansluit bij de rest van het gamma. En ook onder de motorkap “rommelt het”.

Opvallende facelift Jaguar F-Type, voortaan zonder V6

Eerst en vooral zijn er de stijlaanpassingen. Achteraan valt het allemaal nog mee, maar voor het front lijkt het alsof de Jaguar XE en de vorige Audi R8 een kindje hebben verwekt. Mooier? Daarover zijn de meningen verdeeld, al spreekt de vernieuwde F-Type nu wel meer de tekentaal van het merk. Bovendien zouden er “ingrijpende aanpassingen” aan het onderstel hebben plaatsgevonden. Denk aan nieuwe dempers, veren enzovoort.

Bij de tijd

Binnenin zien we weinig verschillen, behalve dan het nieuwe 12,3″ display achter het stuur en de algemene vernieuwing van het infotainmentsysteem, wat ook nodig was.

TEST Jaguar F-Type Convertible 2.0: Vergéét de zescilinder

Geen V6 meer, geen SVR

De aardige zescilinder wordt vaarwel gezegd en hetzelfde geldt voor de immer krachtige SVR. Blijven over: de 2.0 vierpitter met 300 pk en de 5.0 V8, die 450 pk of 575 pk opwekt. In het laatste geval komt er een ‘R’ achter zijn naam en spurt de Brit in 3,7 tellen naar 100 km/u, in het eerste zit je na 4,6 seconden aan 100 km/u.

How much?

Prijzen starten vanaf 65.100 euro.