Het concept van de verbrandingsmotor die nog steeds de meeste van onze voertuigen aandrijft, bleef de voorbije 150 jaar zowat ongewijzigd. Er waren natuurlijk heel wat evoluties die de krachtbronnen efficiënter en performanter maakten, maar aan de basis werd eigenlijk nooit geraakt. Zo wordt de motor nog steeds uit metaal vervaardigd, dat een goed compromis biedt tussen stevigheid, productiemogelijkheden en gewicht.
Patent van Nissan
Net nu de zwanenzang van de verbrandingsmotor wordt ingeluid vanuit Europa, komt Nissan alsnog met een spectaculaire evolutie van deze aandrijftechnologie op de proppen. De Amerikaanse website Carbuzz ontdekte namelijk dat het Japanse merk een patent aanvroeg voor een motor die zo goed als volledig uit koolstofvezel bestaat in plaats van het gebruikelijke aluminium of gietijzer. Enkel de zuigers zouden nog in metalen bussen zitten.
Het voordeel van koolstofvezel is dat het stevig én licht is. Daardoor kan het hele blok veel lichter worden en komt het ook sneller op temperatuur, waardoor het op kortere tijd zijn volledige potentieel zou kunnen bieden. Lichtere bewegende onderdelen betekenen ook dat de draaisnelheid vlugger in de hoogte kan gaan, zodat de gasrespons veel beter wordt.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor nieuwe Nissan GT-R?
Een nadeel is dat deze technologie nog niet helemaal op punt staat en de betrouwbaarheid dus niet verzekerd is. Een tweede minpunt is dat de verwerking van koolstofvezel vrij arbeidsintensief is en daardoor duurder uitvalt dan de klassieke constructiemethoden in de motorenbouw van de auto-industrie.
Een officieel bericht van deze koofstofvezelmotor van Nissan kwam er nog niet. Enkel het patent is bekend, nadat Carbuzz het op het spoor kwam. Er wordt echter al druk gespeculeerd dat deze technologie wordt ontwikkeld om misschien te gebruiken in de volgende generatie van de Nissan GT-R. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be