Nieuwe technologie

Porsche: “Wij printen zuigers!”

Met behulp van een 3D-printer bouwt Porsche tegenwoordig zelfs aandrijfcomponenten die bijzonder zwaar worden belast. De zuigers van de krachtigste zescilinder boxermotor, bijvoorbeeld…

Geschreven door Belga | bewerkt door Joris Bosseloo | 20/07/2020

3D-printtechnologie wordt op steeds grotere schaal gebruikt, ook in de automobielsector. De voordelen zijn talrijk.

Bijvoorbeeld…

De geprinte zuigers zijn 10% lichter dan standaard gesmede exemplaren. Ze bevatten bovendien een geïntegreerd en gesloten koelkanaal in de kop, wat tot voor kort onmogelijk was met de conventionele productiemethode.

“Dankzij deze nieuwe, lichtere zuigers kunnen we het motortoerental verhogen zonder de thermische belasting van de zuigers te vergroten, waardoor de verbranding wordt geoptimaliseerd”, aldus Frank Ickinger van de afdeling Advanced Development bij Porsche. “Dit stelt ons in staat om 30 pk extra uit de reeds 700 pk sterke bi-turbo motor van de GT2 RS te puren en tegelijkertijd de efficiëntie te verbeteren”.

De zuigers van de 911 GT2 RS worden vervaardigd uit zuiver metaalpoeder dat wordt gesmolten volgens het Laser Metal Fusion (LMF)-proces. Porsche ging voor dit project in zee met Mahle en Trumpf.

Lees meer over

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook