Apple presenteerde vorige maand de Vision Pro, een zogeheten mixed reality-bril waarmee je tegelijk je omgeving en digitale informatie zoals apps en videobeelden kunt bekijken. Ook Meta, het moederbedrijf van Facebook, ontwikkelde een dergelijke bril, al is die iets eenvoudiger en goedkoper. Maar hoe zit het bij de auto- en motormerken? Ook die zetten stillaan stappen in die richting, zo blijkt uit twee nieuwe producten van de Duitse premiummerken BMW en Audi.
Op de motor
Wordt een slimme bril binnenkort onmisbaar voor motorrijders? BMW Motorrad presenteert de zogenaamde ConnectedRide Smartglasses, die niet zouden misstaan als accessoire van James Bond. Net als bij een head-updisplay in de auto worden nuttige gegevens zoals de navigatie, snelheid of versnelling rechtstreeks in het gezichtsveld van de motorrijder geprojecteerd. Zo kun je beter anticiperen tijdens het rijden.
De lithium-ionbatterij maakt het mogelijk om de bril tien uur lang te gebruiken. Door te kiezen voor getinte lenzen kun je de ConnectedRide Smartglasses ook gebruiken als zonnebril. Voor brildragers is bovendien een RX-adapter beschikbaar om de slimme bril aan te passen aan jouw ogen (+/- 4,5 dioptrie). De innovatieve motorbril van BMW Motorrad kost 690 euro.
Advertentie – lees hieronder verder
Entertainment op de achterbank
Van een heel andere orde is de holoride van Audi, een virtual reality-bril die in de eerste plaats bedoeld is om de passagiers in de auto te entertainen. Je belandt in een virtuele wereld met games, video’s en andere content die zich aanpast aan de rijbewegingen van de auto. Als de auto bijvoorbeeld een bocht naar rechts neemt, dan vliegt het ruimteschip in jouw game ook naar rechts. Leuk gevonden én het zou helpen tegen wagenziekte omdat alle bewegingen gesynchroniseerd zijn. Bij het kijken naar films in een rijdende auto hebben veel inzittenden daar last van.
Audi is de eerste autofabrikant ter wereld die virtual reality-entertainment met holoride in serieproductie neemt. “Door holoride in onze modellen te integreren, herdefiniëren we in-car entertainment”, zegt Sofie Luyckx, woordvoerster van Audi België. “Er ontstaat een compleet nieuwe ervaring. Digitalisering is een essentiële bouwsteen om het interieur te transformeren naar een tweede leefruimte. Het voegt woon- en werkruimtes samen tot één geheel.” De slimme bril van Audi wordt in België beschikbaar vanaf begin 2024. Deze zomer zul je dus nog iets anders moeten verzinnen om de kinderen op de achterbank bezig te houden…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be