Bij onze Franse, Nederlandse of Duitse buren is het perfect mogelijk om een auto met een verbrandingsmotor om te bouwen tot een elektrische auto. In België is het een heel ander verhaal. De verandering van motor, wat het ook is, moet door de fabrikant worden gekeurd alvorens een zware goedkeuringstest te doorstaan. Een echte hindernissenweg dus, waar de meeste Belgen zich liever niet over zullen wagen…
Retrofit onmogelijk?
Moeilijk, ja, maar dat betekent niet dat het elektrificeren van een oud voertuig hier onmogelijk is. Volgens de Europese wetgeving kan een voertuig dat in één Europees land is goedgekeurd, in een ander Europees land worden geregistreerd. En aangezien onze buurlanden open staan voor dit elektrificatieproces, is het in theorie voldoende om een auto met een nieuwe elektrische motor in bijvoorbeeld Duitsland of Nederland te laten registreren en vervolgens in België in te voeren.
Niet zo ingewikkeld
Een verbrandingsmotor vervangen door een elektrische motor is minder ingewikkeld dan de meeste mensen denken. Een elektromotor is compacter en past gemakkelijk op de oude plaats van de vorige krachtbron. Wat de batterijen betreft, die nemen natuurlijk wel wat ruimte in. Een mogelijke oplossing is ze onder de motorkap onderbrengen of in de plaats van de brandstoftank die niet meer nodig is. Natuurlijk geldt dat hoe lager de accu’s geplaatst worden, hoe beter de rijeigenschappen zullen zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be