Praktische info

Een auto importeren in België: Hoe ga ik te werk?

Niet zelden kost een auto minder in het buitenland, in Duitsland bijvoorbeeld. In dit artikel leggen we kort uit hoe je een auto in België importeert en wat er allemaal bij komt kijken…

Geschreven door de redactie | 13/08/2020

Een auto in het buitenland kopen, is minder ingewikkeld dan veel mensen denken en kan zelfs voordeliger uitkomen.

BTW betalen?

In België zijn alleen nieuwe auto’s aan BTW onderworpen. Met ‘nieuwe auto’ bedoelt de wetgever een auto die minder dan 6 maanden nadat hij voor het eerst werd ingeschreven of met minder dan 6.000 km op de teller wordt verkocht. In dat geval kan je het voertuig exclusief BTW in het land van herkomst kopen, maar moet je wel de 21% BTW in België betalen. Als de auto meer dan 6 maanden oud is, meer dan 6.000 km heeft en door een particulier bij een dealer wordt gekocht, zal de BTW op het moment van aankoop worden betaald volgens het in het land geldende tarief.

Advertentie

Een opsteker: tot eind 2020 geldt slechts 16% BTW in Duitsland (door corona). Bovendien heb je daar meer keuze (bijv. een Mercedes C400 vind je in België niet op de tweedehandsmarkt) en zijn auto’s er vaak beter uitgerust. Wie er een jonge occasie koopt bij een verdeler, geniet ook niet zelden van een garantie en bijstand geldig in de hele EU, alsof je hem in België (nieuw) zou kopen.

Wordt het voertuig uit een EU-lidstaat geïmporteerd, dan moeten er geen invoerrechten worden betaald. Komt hij van elders, dan rekent de douane een belasting van 10% op de waarde aan.

Transitplaten?

Er zijn twee mogelijkheden om het voertuig in België te krijgen: ofwel vraag je transitplaten aan om het te vervoeren, ofwel gebruik je een drager zoals een boot of een oplegger. De tweede optie is de meest comfortabele, maar ook de duurste. Vraag je tijdelijke transitplaten aan, dan hoort daar ook een specifieke – verplichte – verzekering bij.

Welke formaliteiten?

In België moet je het voertuig eerst door de douane laten inklaren: een e-mail met een kopie van de aankoopfactuur met de kilometerstand van de auto en een kopie van de originele papieren volstaat. Je ontvangt vervolgens een certificaat dat bevestigt dat de auto door de douane is ingeklaard, dat samen met de inschrijvingsaanvraag wordt ingediend en waarmee je met het voertuig naar de technische keuring kan gaan, met “Z”-handelaarsplaten, transitplaten of zelfs met Belgische platen van een ander voertuig dat al op jouw naam is ingeschreven. In dit laatste geval moet je verzekeraar ermee akkoord zijn, maar dat is meestal geen probleem. Weet dat er zoiets als een optionele preregistratie tussen dedouanering en keuring bestaat. Dit kan volledig online via een – goed verstopte – applicatie van de DIV. Het voordeel hiervan is dat je de wagen al bekend maakt bij de DIV, met als grote voordeel dat je verzekeraar dan alles online via WebDIV kan afhandelen (platen aanvragen of het voertuig inschrijven op bestaande platen). Doe je dit niet, dan ben je verplicht om de papieren op te sturen naar de DIV of om fysiek naar een kantoor te gaan (tegenwoordig op afspraak) en dat kan lang duren.

Van buiten de EU?

De formaliteiten worden ingewikkelder als de auto niet over een Europees gelijkvormigheidsattest (COC) beschikt of als hij nog niet in een EU-land is geregistreerd. Een nogal vervelende technische keuring (met metingen, gewichten enzovoort) zal dan moeten worden uitgevoerd. Je kan ook een COC aanvragen bij de voertuigfabrikant, maar die krijg je niet altijd en zo’n aanvraag kan duur uitvallen.

Groene kaart?

Als de keuring in orde is, kan je verzekeraar het inschrijvingsformulier invullen. Daarna kan je effectief genieten van je aankoop…

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook