Een wiel vervangen in 4 stappen

Zelf een wiel van je auto vervangen, is geen raketwetenschap. Hoe je efficiënt, snel en altijd veilig kan handelen? We leggen het uit én tonen hoe je te werk gaat!

Een wiel vervangen in 4 stappen

Een wiel vervangen: veiligheid eerst

In de eerste plaats moet je je veiligheid garanderen. Als je met pech aan de kant van de weg staat – zeker op een autosnelweg – denk dan allereerst aan volgende preventieve maatregelen:

  • Parkeer zo ver mogelijk weg van de rijstroken.
  • Parkeer indien mogelijk op een plat wegdek, zonder te veel niveauverschillen.
  • Zet de auto in eerste versnelling en trek de handrem op.
  • Draag je fluohesje.
  • Plaats je gevarendriehoek op reglementaire afstand: op 30 meter van de wagen op de gewone weg, op 100 meter op de autosnelweg.

Voor je begint met de vervanging

Controleer of je het nodige materiaal hebt om de klus te klaren:

  • een voldoende opgepompt reservewiel
  • een krik
  • een geschikte sleutel (kruissleutel of andere)
  • een paar handschoenen, bij deze karwei riskeer je je handen echt heel vuil te maken.

Demonteren

  • Schroef de bouten los of beter, deblokkeer ze! Dat vereist ongetwijfeld wat spierballen, zet met heel je gewicht genoeg druk op je voet.

  • Plaats de krik op de door de constructeur aangeduide plek. Opgelet, dat is een erg belangrijk ‘detail’, zowel voor je veiligheid (stabiliteit van de wagen) als om je auto intact te houden (om het geraamte van de auto onderaan niet te plooien).

  • Krik de wagen op tot de band de grond niet meer raakt, en verhoog dan nog 3 tot 4 centimeter.

  • Verwijder de moeren en let op dat je ze niet kwijtraakt!

Hermonteren van het wiel

  • Neem het ‘nieuwe’ wiel erbij. Krik de auto nog wat hoger indien nodig, omdat de opgeblazen band immers veel hoger zal zijn dan de band die je vervangt.

  • Heel belangrijk: Draai met de hand alle moeren terug op de bouten – liefst met de hand om ze niet te beschadigen. Ga verder met de sleutel, maar forceer nooit.

  • Controleer of alle moeren perfect aansluiten op de velg. Deze moet zelf op de juiste lijn liggen met de remblokken.
  • Laat de wagen zakken en controleer of je niks onder het wiel van de auto hebt achtergelaten.
  • Verwijder de krik.
  • Draai de moeren nu stevig aan maar overdrijf niet, vast is vast. Idealiter werk je in een ‘diagonaal’ om de krachten te verdelen over de volledige oppervlakte van het wiel.
  • Berg het materiaal op en vergeet niet de kapotte band te vervangen of te laten herstellen … eventueel voor een volgende keer!

En als dat niet mogelijk is?!

Er kunnen een pak redenen zijn waarom je je reservewiel niet kunt plaatsen. Ten eerste omdat je er geen hebt! Vandaag zijn er immers heel wat auto’s die zijn uitgerust met een herstellingskit, bestaande uit een herstellingsproduct onder druk en een kleine compressor.

Als de band echter te erg beschadigd is, zal je daar niets aan hebben! Kortom, in dat geval of voor elke andere reden bel je gerust de diensten van Touring. Met het ‘Multi Fit’ (pagina enkel in het frans) wiel dat jou uitgeleend kan worden, rij je na de interventie meteen weer de weg op! Dat universele wiel ((pagina enkel in het frans) geef je gewoon terug wanneer je band hersteld is. Simpel, snel en doeltreffend!