Een verbrandingsmotor biedt heel wat plezier. Zeker als de motor een sportieve roeping heeft en zijn capaciteiten toont bij hoge toerentallen. Maar kun je zomaar doen wat je wilt en de zuigers om het even hoe laten werken? We bekijken wat je wel en vooral niet moet doen.
Wachten tot de motor warm is
Vroeger waren de productie en de ontwikkeling binnen de auto-industrie niet zo nauwkeurig als vandaag. De technieken voor ontwikkeling en assemblage werden minder (of zelfs helemaal niet) geholpen door digitalisering. Het was dus niet mogelijk om de slijtage te simuleren, behalve in werkelijke omstandigheden. En om die testen effectief waar te maken moest de fabriek strikte toleranties respecteren bij de productie. Daarom moest een motor altijd goed op bedrijfstemperatuur komen om hem te gebruiken.
Vandaag zijn de (hoofdzakelijk digitale) tools veel verder ontwikkeld en dankzij de elektronica worden de toleranties voortdurend aangescherpt. Maar dat betekent nog niet dat je je zomaar alles kunt veroorloven. Het is nog altijd beter om de opwarmingstijd van de mechaniek in acht te nemen. Waarom? Voor een goede smering moet de motor kunnen rekenen op olie die de juiste temperatuur heeft. Niet draaien op de juiste temperatuur betekent dat er meer wrijving is voor de bewegende onderdelen, wat hun slijtage versnelt.
Advertentie – lees hieronder verder
Is de begrenzer gevaarlijk?
Je kunt je ook afvragen of het niet gevaarlijk is om de motor tegen de toerentalbegrenzer te duwen. Deze begrenzingsfunctie wordt aangestuurd door de regelunit die, als het toerental te hoog wordt, ingrijpt op de ontsteking van een benzinemotor of de bediening van de injectoren bij een dieselmotor. Dit houdt geen risico’s in, want het is precies de rol van de toerentalbegrenzer: verhinderen dat je voorbij het ‘breekpunt’ gaat en de mechaniek beschadigt.
Voorzorgsmaatregelen
De opwarmingstijd van de motor moet je dus respecteren. Op bepaalde auto’s die geen meter meer hebben, gaat een blauw waarschuwingslampje branden zolang de koelvloeistof en/of de olie niet op temperatuur zijn. Het is ook aan te raden om je gezond verstand te gebruiken wanneer je de mechaniek aanspoort. De meeste motoren beschikken vandaag over drukvoeding. De bladen van een turbocompressor (turbine) kunnen tot 200.000 tr/min draaien. Ook hier is een goede smering essentieel.
Let er dan ook op dat je de motor niet plots uitschakelt na een zware belasting, want dat onderbreekt de olietoevoer en dus de smering. Laat de motor liever nog even draaien in vrijloop. Wees ook aandachtig voor geuren die kunnen optreden tijdens intensief gebruik, dat zijn soms goede indicatoren. Niets is immers onfeilbaar.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be