5 “betaalbare” occasies van topmerken

Altijd al een Porsche, een Lotus, een Aston Martin, een Bentley of een Rolls-Royce willen bezitten? Weet dat sommige van de modellen van die merken relatief betaalbaar zijn op de tweedehandsmarkt, of toch in aankoop. Het gebruik ervan, da’s natuurlijk een heel ander verhaal. Hier zijn 5 voorbeelden…

5 “betaalbare” occasies van topmerken

1. Porsche Boxster 986

De eerste Boxster, een samentrekking van “boxer” (de motor) en “roadster” (het type wagen), werd gelanceerd in 1996 en kon meteen veel kopers overtuigen. Hoewel sommigen vonden dat de 204 pk sterke cabrio niet voldoende vermogend was voor een Porsche, bood het model nu nog steeds een bijzonder fijne rijervaring. Prijzen voor tweedehandsmodellen liggen relatief laag, maar pas op voor de dure onderhoudskosten…

2. Rolls-Royce Silver Spur

De Silver Spur is 10 centimeter langer dan de Silver Spirit en daar profiteer je op de achterbank van. Ook indrukwekkend is zijn 6,75 liter V8-motor die volgens de constructeur “genoeg” vermogen ontwikkelt. Reken op de prijs van een nieuwe stadsauto maar ook op een gemiddeld verbruik van… 25 l/100 km!

5 verrassende automodellen van prestigieuze merken

3. Bentley Mulsanne

De neef van de Silver Spur van hierboven. Zijn naam dankt hij aan een bocht van het circuit van Le Mans, waar Bentley tussen 1927 en 1930 de 24-urenrace domineerde. Vooral de versie met de Garrett-turbo die fors meer vermogen opleverde, is populair. In Engeland heb je al een tweedehandse Mulsanne voor omgerekend 5.000 euro. Da’s dan wel met het stuur aan de “verkeerde” kant, natuurlijk.

4. Aston Martin DB7

De DB7 is hét model dat Aston Martin weer op het rechte spoor heeft gebracht. Nochtans was hij gebouwd rond het (aangepaste) platform van een Jaguar XJS en heeft James Bond er nooit mee rondgereden… Met 7.100 geproduceerde exemplaren kan je niet van een zeldzaamheid spreken en dus vallen prijzen voor een occasie-DB7 nog relatief mee, of toch zeker als je naar een zescilinder op zoek bent.

5. Lotus Elan M100

De Lotus Elan die tussen 1989 en 1993 als nieuw werd verkocht, was een pak minder sexy dan zijn voorganger uit de jaren ’60. Ook op papier trouwens, want de piepkleine cabrio was voorwielaangedreven en dit tot groot jolijt van Mazda MX-5-aanhangers. Zijn 1.6 liter – van Isuzu – werd weliswaar geholpen door een turbo en produceerde een aardige 156 pk. Zeldzaam speelgoed en niet zo heel duur…