1. Ford Fiesta RS Turbo (1990)
Tijdens de boomperiode van GTI’s die steeds efficiënter werden, moest ook Ford een pittige versie van de Fiesta op de markt brengen. Die kwam er met de RS Turbo die aan de top van het gamma stond. Op het programma: een heftige look met een bodykit en driespaakswielen, Recaro-stoelen en een 1,6-liter motor voorzien van een Garrett-turbo.
Met 133 pk aan vermogen en een gewicht van amper 945 kg ging hij in 8,2 seconden van 0-100 km/u en overschreed hij ook de magische grens van 200 km/u (213 km/u om precies te zijn). Met veel koppel in een breed toerentalbereik maakte dit blok van de Fiesta een echte kleine bom die extreem cool was!
Advertentie – lees hieronder verder
2. Ford Fiesta Calypso (1991)
Hoewel de Fiesta officieel nooit als cabriolet heeft bestaan, ontwikkelde Ford begin jaren 90 een dakloze versie. Die werd Calypso genoemd in België en Hawaii op vele andere markten. Ze liet je genieten van de frisse buitenlucht dankzij het grote stoffen vouwdak. De zijkanten waren versierd met een in de tijd modieuze striping, die deze speciale reeks de finishing touch gaf.
3. Ford Fiesta Van (1994-…)
In sommige landen heeft Ford een bestelwagenversie van de Fiesta op de markt gebracht, die vrij logisch Van werd genoemd. Op basis van het 3-deurs koetswerk onderscheidde die zich door het feit dat de achterruiten waren vervangen door plaatwerk en de afwezigheid van een achterbank. Een grille beschermde het passagierscompartiment van de laadruimte, die plaats bood aan bijna een kubieke meter vracht.
De nieuwste versie die in 2018 werd gelanceerd, kan trouwens zelfs net zoals een doordeweekse Fiesta worden uitgerust met het ST Line-pakket voor een sportieve uitstraling.
4. Ford Fiesta RS Concept (2004)
Lang voor het tijdperk van elektrificatie en politieke correctheid bedacht Ford nog de Fiesta RS Concept. Een prototype dat de straatversie van de rally-Fiesta had kunnen zijn. Uitgerust met extreem verbrede wielkasten veranderde deze bescheiden auto radicaal van identiteit.
Achteraf gezien stond deze verbazingwekkende concept car uitgerust met een 190 pk sterke motor al zeer dicht bij de productieversie van deze RS. Helaas verloor Ford geld op elke geproduceerde Focus RS en enkele managers van het merk kozen er daarom voor om de financiële risico’s verder te beperken. De Fiesta RS is dan ook nooit gerealiseerd.
5. Ford Fiesta Vignale (2018)
Bij de vernieuwing van de Fiesta besloot Ford zijn luxedochter Vignale op het compacte model te lanceren. Extern werd de kaart van soberheid uitgespeeld met 17” wielen en een specifieke grille. Vooral het interieur was stijlvol met leder tot op het dashboard, zoals in de premium berlines op de markt.
De Fiesta Vignale was ook zeer goed uitgerust met o.a. navigatie (8″ scherm) en een Bang &Olufsen audiosysteem. Met een prijs van meer dan 20.000 euro bleef de verkoop echter zeer bescheiden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be