5 Japanse automodellen die (nog steeds) tot de verbeelding spreken

De Duitsers hebben Porsche, de Italianen Ferrari en Lamborghini en de Fransen pakken en af en toe ook graag uit met “hun” Bugatti. Maar hoe zit het bij de Japanners? Niet één bekend merk dat tot de verbeelding spreekt maar wel tal van automodellen. Van dit vijftal dagdromen wij regelmatig…

5 Japanse automodellen die (nog steeds) tot de verbeelding spreken

1. Honda NSX

Aan het begin van zijn carrière werd nog smalend gedaan over deze “Japanse Ferrari”. Nochtans gebruikte Gordon Murray de NSX als maatstaf voor de illustere McLaren F1 uit 1993. Ondanks zijn relatief bescheiden vermogen  – tot 300 pk – was deze Honda bijzonder snel en al zeker in zijn ‘R’-uitvoering die niet bij ons te koop was. Zijn typische klaplichten verdwenen in 2001. Dat vonden we jammer.

2. Subaru Impreza WRX

Top 5 cabrio’s uit de jaren 90 gekozen door de redactie

Wie rally in de jaren ’90 zegt, denkt Subaru Impreza en dan nog het vaakst in combinatie met de enkele jaren geleden overleden rallypiloot Colin McRae, die omkwam bij een helikoptercrash. De WRX was straf, de WRX STi nog straffer. Toen deze bij criminelen zeer geliefde auto op de markt kwam in Japan, produceerde hij maar liefst 240 pk, terwijl zijn 2-liter turbo in Europa was dichtgeknepen tot 211 pk.

3. Toyota 2000 GT

Dit moet de sensueelste Japanse auto zijn die ooit in productie is gegaan. Hij dateert dan ook uit de jaren ’60. De roadsterversie van de 2000GT kreeg een rolletje in de James Bond-prent “You Only Live Twice” aangeboden en wie vandaag zo’n 150 pk sterke Toyota in de garage wil, heeft belachelijk veel geld nodig. Weet dat er tijdens zijn driejarige carrière dan ook maar 351 exemplaren van verkocht werden.

4. Nissan GT-R

Dat de Skyline GT-R R34 na de eeuwwisseling een waardige opvolger moest krijgen, hadden ze bij Nissan goed begrepen. De GT-R verscheen in 2007 (voortaan zonder Skyline) en zette meteen de volledige sportwagenmarkt op zijn kop door een ongeziene prijs/prestatieverhouding aan te bieden. De GT-R verpulvert – en nu nog steeds – zowat alles en iedereen.

5. Lexus LFA

Voor een merk dat opwerpt als hybridepionier, was de LFA uit 2010 een vreemde zet. Akkoord, het gaat om een Lexus en niet over een Toyota maar da’s één pot nat. Opvallend was dus vooral dat deze peperdure coupé zich liet aandrijven door een atmosferische V10, goed voor 560 pk, en nog opvallender was zijn bijzonder dure prijskaartje van 375.000 euro.