Toppers

5 premiummodellen die (bijna) niemand wilde kopen

Voor een autofabrikant is het op de markt brengen van een premiummodel niet altijd gemakkelijk, zeker niet als het merk in kwestie een luxueus imago ontbreekt. Hier zijn 5 ongelukkige voorbeelden…

Stéphane Wamat | Gepubliceerd op 29 dec. 2020 | Leestijd: 3 min

Citroën C6

Citroën C6

Met zijn zeer barokke esthetiek was de Citroën C6 werkelijk uniek. Op papier had dit model veel troeven, zoals zijn Franse comfort en de royale binnenruimte, maar helaas liet de afwerking en de keuze van bepaalde materialen te wensen over, net als de betrouwbaarheid van sommige exemplaren. De C6 is de 7 jaar in productie gebleven en werd maar 23.384 keer gebouwd.

Advertentie – lees hieronder verder

Renault Vel Satis

Vel Satis

De Vel Satis was een vrucht van het ontwerpteam van de zeer controversiële Patrick Le Quément (die de Mégane II en de Avantime ontwierp) en mislukte compleet. Zijn te eigenaardige lijnenspel kon dan ook bijna niemand overtuigen.

Audi V8

V8

In het begin van de jaren tachtig begon Audi succes te hebben, maar het merk was afwezig in het segment van de luxeberlines. Ferdinand Piëch besloot daarop om een sedan op de markt te brengen die de concurrentie kon aangaan met de Mercedes S-klasse en de BMW 7 Reeks. Gebouwd op basis van de Audi 100 en 200 kwam de V8 in 1988 op de markt, maar hij was te discreet en niet erg efficiënt, waardoor hij niet kon tippen aan zijn rivalen. Zijn opvolger, de A8, kon wel potten breken.

Opel Signum

Opel Signum

De Opel Signum, ontwikkeld op basis van de Vectra C, was een hatchback sedan met het kenmerkende uiterlijk van een compacte gezinsauto. Interessant is dat de achterbank was uitgerust met een multifunctionele achterconsole in de stijl van een limousine. Met een totaal gebrek aan imago kwam deze auto niet verder dan 100.000 stuks en verbleekte hij in 2005 al helemaal naast de veel mooiere Insignia.

Volkswagen Phaeton

W12

De Phaeton was een droom van Ferdinand Piëch (alweer!), de baas van het merk, die Volkswagen in de wereld van de luxeautofabrikanten wilde loodsen. De uitzonderlijke W12-motor van deze berline werd zelfs gebruikt voor de Bentley-revival. Hij bleef ondanks de beperkte verkoop toch 14 jaar lang in productie, die Phaeton.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon