Daihatsu Copen
De Daihastu Copen werd in 2002 in Japan en in 2004 in ons land gelanceerd. Laat je niet misleiden door zijn speelgoedachtige uiterlijk, dit bakje is bijzonder leuk en meegaand. De eerste versie die 2 jaar lang werd verkocht, werd aangedreven door een 64 pk sterke 660 cc 3-cilinder turbomotor en was alleen verkrijgbaar met het stuur rechts. Vanaf 2008 zat er een 1.300 cc 4-cilinderblok (86 pk) onder de kap en mocht het stuur links. Verkocht in Europa tot 2012, is de Copen – een samentrekking van de woorden Coupé en Open – tegenwoordig beschikbaar aan lage prijzen (van €4.000 tot €8.000). Twee kanttekeningen: je moet een exemplaar vinden én zien dat hij niet is aangetast door roest (vooral een probleem bij de eerste modellen).
Citroën C6
De Citroën C6 heeft de gave om niemand onverschillig te laten, vooral vanwege zijn barokke uitstraling. Een zeer comfortabele berline (met luchtvering…) is dit, maar ook een grote commerciële flop. De C5 werd tussen 2005 en 2012 geproduceerd en is zowel zeldzaam als goedkoop: een bedrag tussen € 5.000 en € 10.000 volstaat zeker, al moet je ook absoluut nagaan of alle elektronica werkt, zo’n beetje de achilleshiel van deze Fransman.
Advertentie – lees hieronder verder
Smart Roadster / Roadster Coupé
In de geest van de kleine Engelse cabriolets die in de jaren 50-60-70 in het straatbeeld rondreden, boden de Smart Roadster en Roadster Coupé redelijke sensaties ondanks hun bescheiden 698 cc-motor die 61 of 82 pk ontwikkelde. Zijn geheim? Amper 790 tot 820 kg op de weegschaal… Deze modellen werden tussen 2002 en 2007 gebouwd en je ziet ze nog amper rijden. Met € 4.500 zit je goed…
Mazda RX-8
De laatste productie-Mazda met een rotatiemotor was de RX-8, verkrijgbaar in twee vermogensversies (192 of 231 pk). Zijn kleine ‘zelfmoorddeurtjes’ zijn absolute blikvangers en zijn lijn mag je redelijk tijdloos noemen. Deze Mazda is zeer goedkoop op de tweedehandsmarkt (heel mooie exemplaren vanaf 5.000 euro zijn geen uitzondering), maar da’s natuurlijk niet zonder reden. Het twin-rotorblok vereist zorgvuldig onderhoud en jaagt er zowel veel olie als benzine door.
Jaguar XJ (X350-X358)
Rijden in een sublieme sedan met ouderwetse luxe? Dat kan als je een Jaguar XJ (X350 of X358) koopt van om en bij € 10.000. Beschikbaar als V8 benzine of V6 diesel, blijft dit een tijdloze slee die bovendien met een aluminium koetswerk is uitgerust. Het nadeel: reparaties kunnen zeer duur uitvallen (om nog maar te zwijgen van de belastingen in België…).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be