Honda 2.0 VTEC
Dit blok lag in de legendarische S2000 die voor de eeuwwisseling de verkoop is gegaan en het tien jaar heeft uitgehouden. Zijn 2-liter VTEC was een echte schreeuwer: per liter produceerde de viercilinder 120 pk en dat allemaal zonder turbo(‘s). Dankzij zijn speciaal kleppenmechanisme begon de rode zone pas vanaf 9.000 tr/min.
Ferrari V12 Colombo
Deze V12, onder een hoek van 60°, dankt zijn naam aan schepper Gioacchino Colombo en werd in Ferrari’s ondergebracht van 1947 tot 1988. De cilinderinhoud steeg tijdens die periode zeer stevig (van 1,5 naar 4,9 liter) en dat geldt ook voor zijn vermogen (van 104 naar 395 pk).
Advertentie – lees hieronder verder
Jaguar 6 L XK
Ook deze motor stamt uit 1948. De 6-in-lijn voor het eerst gelepeld in de XK 120 en bestond uit een gietijzeren blok met lange slag waarop een dubbele aluminium nokkenas met cilinderkop rustte. Hij begon als 3,4 liter maar evolueerde met de jaren. Het blok werd zelfs gebruikt om tanks aan te drijven…
Porsche 6 Boxer
Het hart van de Porsche 911: eerst met 2 liter, oplopend tot 3,8 liter. Het vermogen is uiteindelijk zelfs bijna maal vier gegaan. Zelf zijn we natuurlijk het meeste fan van de luchtgekoelde exemplaren, een recept dat Porsche sinds 1998 niet meer bereidt vanwege de emissienormen. De 996 was de eerste watergekoelde 911.
BMW 3.2 M3 E36
Uitgerust met een Vanos-variabel kleptimingssysteem was de 3,2-liter 6-in-lijn van de M3 E36 onweerstaanbaar en uiteraard zeer krachtig (tot 321 pk en 350 Nm). Zeer muzikaal ook, deze heerlijke BMW-zespitter.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be