In het verleden heeft AMG creaties op de wereld losgelaten die menig autoliefhebber al lang vergeten is. Dat waren niet allemaal Mercedessen en ze waren ook niet allemaal bijzonder snel. Zoals deze…
MB100 AMG
Deze AMG-afgeleide van de MB100, een Mercedes-busje dat tussen 1987 en 1995 werd verkocht, zag er erg sportief uit maar was dat niet bepaald. Onder de kap lag een onaangeroerde viercilinder die amper 72 pk sterk was.
Mitsubishi en AMG
AMG heeft ook met Mitsubishi samengewerkt, eerst aan de Debonair en vervolgens aan de Galant. Van die laatste was de viercilinder benzinemotor opgedreven tot 170 pk en waren de remmen en de ophanging aangepast.
Advertentie – lees hieronder verder
Mercedes AMG 280 GE V8
Nog voor er sprake was van de G63 AMG had de Duitse tuner al G-klasse onder handen genomen, vooral om klanten in de Golf-regio te plezieren. Op het menu stonden twee V8-motoren: een 5-liter met 245 pk en een 5,6-liter (het grootste beschikbare blok bij Mercedes) met 300 pk in de aanslag. Sommige exemplaren, zoals op de foto hierboven, werden ontsierd met het radiatorrooster van een W123.
Mercedes C30 CDI
In 2003 presenteerde Mercedes de “eerste sportwagen met een dieselmotor” in de vorm van de C30 CDI, beschikbaar als “sportcoupé”, berline en break. Het chassis kwam van de C32 AMG en voor de aandrijving zorgde een 231 pk sterke dieselkrachtbron. De C30 CDI werd geen succes: de modellen waren duur en de motor erg lawaaiig als hij koud stond.
Mercedes A38 AMG
De A-klasse AMG kennen we vandaag in zijn strafste vorm als A45. Wist je echter dat er na de eeuwwisseling ook een A38 AMG geproduceerd werd? En dat die kleine Mercedes niet één maar twee motoren telde? Ze gaven hem vierwielaandrijving, 250 pk en genoeg koppel om na 6 seconden 100 km/u te rijden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be