Bij deze nieuwe Mégane R.S. Trophy wordt het vermogen en het koppel van de 1.8 l grote turbomotor danig opgekrikt. De viercilinder levert voortaan 300 pk en 400 Nm, wat respectievelijk 25 pk en 10 Nm meer is in vergelijking met de vorige versie. In combinatie met de EDC-versnellingsbak stijgt het koppel zelfs tot 420 Nm!

Niet alleen het vermogen wordt opgetrokken, want deze Trophy heeft eveneens recht op een klep in de uitlaat, waarmee men het motortimbre kan aanpassen en hij wordt uitgerust met een Cup-onderstel. Dat betekent bovendien de aanwezigheid van een Torsen sperdifferentieel, een stuggere demping en dikkere anti-rolstangen. Om meteen te voldoen aan de strengste emissienormen werd eveneens een partikelfilter geïnstalleerd.

Qua look maken vooral de 19-duimsvelgen met een vernieuwend design het verschil. Er komen ook extra badges en binnenin noteren we nieuwe Recaro-sportstoelen.

Dat moet het zo ongeveer zijn, al moeten we nog vermelden dat ook de prestaties erop vooruitgaan. Renault claimt een tijd van 5,7 seconden op de oefening van 0 tot 100 km/uur met de manuele versnellingsbak en de topsnelheid bedraagt 260 km/u.