De aankoop van een auto, de grootste huishoudelijke uitgave na huisvesting, vertegenwoordigt een aanzienlijk budget en het spreekt voor zich dat de juiste financiering kiezen dan belangrijk is voor de portemonnee. Zodus: welke vorm van financiering kiezen?
Na de zoektocht en de onderhandelingen komt natuurlijk het moment van betaling. Een auto kopen, nieuw of gebruikt, kunnen veel landgenoten niet zonder de ene of andere vorm van financiering rond krijgen. Om een duidelijker beeld te krijgen, is hier een overzicht van de belangrijkste oplossingen die op de markt beschikbaar zijn:
Termijnlening
Dit is de meest traditionele oplossing die over het algemeen door de banken wordt voorgesteld. Een termijnlening is eenvoudig: het gaat om de terugbetaling van een vast bedrag over een vooraf bepaalde periode en dit met of zonder voorschot. Voor een nieuwe auto is de duur meestal vastgesteld op 4 of 5 jaar, voor een gebruikt exemplaar ligt de gemiddelde leentermijn tussen de 3 en 4 jaar. Het bedrag van de lening kan trouwens hoger zijn dan de prijs van de auto en het is zelfs mogelijk om belastingen of een set winterbanden mee te rekenen.
Verkoop op afbetaling
Veel fabrikanten bieden naast de traditionele lening op afbetaling een formule aan die “verkoop op afbetaling” heet. Hier wordt vaak een aanbetaling gevraagd, meestal 15% van de prijs van het voertuig in kwestie. Hier is dus geen sprake van een financiering van de volledige prijs van de auto en al zeker niet van de belastingen. Bovendien kunnen sommige clausules de kredietverstrekker in staat stellen om zichzelf beter te beschermen. Denk bijvoorbeeld aan de eigendomsclausule, die bepaalt dat de kredietgever eigenaar van het voertuig blijft tot de terugbetaling van het bedrag, of tenminste een bepaald percentage dat vooraf in de overeenkomst is vastgesteld. Anderzijds kan de koper dankzij deze vorm van financiering profiteren van een aantrekkelijker totaal jaartarief (JKP).
Ballonkrediet
Bij een ballonkrediet ligt het maandelijks te betalen bedrag laag maar moet er op het einde van het contract een grote som geld worden neergeteld, de zogeheten “ballon”. Deze vorm van financiering krijgt vaak de voorkeur van Belgen die regelmatig van wagen wisselen. Zij kunnen het bedrag verkregen na de verkoop van het voertuig meestal gebruiken om de rekening te effenen. Wie de overgebleven schuld niet betaalt, is de auto natuurlijk kwijt.
Leasing voor particulieren
Leasing bestaat niet alleen voor bedrijven. Tegenwoordig kunnen ook particulieren voor deze vorm van financiering kiezen en ze wordt zelfs met de dag succesvoller. Het voertuig wordt dan als het ware “gehuurd” en blijft eigendom van de leasingmaatschappij. Pas aan het einde van het contract is het mogelijk om zelf eigenaar te worden na betaling van een bepaald percentage van de cataloguswaarde die aan het begin van het contract is vastgesteld. Weet dat de aan particulieren voorgestelde leasingformules doorgaans van het “operationele” type zijn. Het voordeel hiervan is het “all-inclusive” aspect: de maandelijkse huurprijs is dan inclusief belastingen, verzekering, onderhoud, reparaties, assistentie, banden enzovoort, zonder de brandstof welteverstaan. Let wel steeds op met dit type contract: over het algemeen staan er beperkingen in met “boetes” in geval van een overtreding. Als de maximale kilometerstand overschreden wordt, om een voorbeeld te noemen