Vandaag willen we het even niet hebben over gewone auto’s, die er allemaal ongeveer hetzelfde uitzien. In de plaats daarvan kijken we naar auto’s die er compleet anders uitzien, gebouwd door kleine fabrikanten met als enige doel rijplezier. Dit zijn onze vijf favoriete modellen.
De provincie Antwerpen ligt in het noorden van België en grenst aan Oost-Vlaanderen, Limburg, Vlaams-Brabant en Nederland. De stad Antwerpen was de eerste lage emissiezone van België. Al sinds februari 2017 mogen Euro 1 en Euro 2 dieselauto’s de stad niet meer in. Concreet komt dat neer op dieselauto’s die voor het jaar 2000 gebouwd werden. In eerste instantie mochten dieselauto’s met Euronorm 4 tot 6 nog vrij de stad in en gold er een overgangsperiode voor de Euronorm 3, waarbij bestuurders van zulke wagens een toegang moesten kopen. In 2020 zijn de regels in Antwerpen verstrengd, waardoor ook Euro 4 dieselauto’s in die overgangsfase terechtkwamen. De komende jaren zullen de regels steeds strenger worden. Het doel van de lage emissiezone in Antwerpen is om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren.
Die regels hebben uiteraard een impact op het wagenpark van de stad Antwerpen en bij uitbreiding van de provincie. Voor de maatregelen van kracht werden, hebben heel wat Antwerpenaren hun oude dieselauto verkocht om een nieuwe auto te kopen die wel in de LEZ toegelaten was. Omdat een benzineauto de LEZ over het algemeen langer in zal mogen rijden, werd er natuurlijk vaker gekozen voor een auto op benzine. De impact was ook te voelen op de tweedehandsmarkt, met een stijging van de aan- en verkoop van tweedehandsauto’s in Antwerpen. Niet enkel inwoners van Antwerpen moeten met deze nieuwe regels rekening houden. Ook wie naar Antwerpen reist met de wagen moet zich hierop voorbereiden. Voor auto’s die niet aan de voorwaarden voldoen kan maximaal acht keer per jaar een dagpas aangekocht worden.
De Belgische provincies
Actualiteit in Antwerpen
Ontdek al het laatste nieuws in Antwerpen
Autoverhuurbedrijven hebben genoeg van elektrische auto’s. Ze deden massaal hun intrede in het wagenpark, maar blijken problematisch voor verhuurbedrijven door de hoge kosten. Gevolg: een terugkeer naar verbrandings- of hybride modellen en oplossingen om snel van de elektrische auto’s af te geraken.
Het alcoholgebruik achter het stuur in België blijft problematisch en veroorzaakt elk jaar vele dodelijke ongevallen. De feestdagen herinneren ons hieraan. Volgens VIAS is dit te wijten aan enkele zeer herkenbare gedragingen.
Na de T90 EV lanceert de Chinese constructeur Maxus zijn tweede elektrische pick-up, de eTerron9. Die heeft een zeer indrukwekkende technische fiche. Loont deze pick-up, die momenteel bijna geen concurrentie heeft, de moeite?
In het nieuws in Antwerpen
Volg al het nieuws in Antwerpen
Vind een dealer Antwerpen
Zoekt u een dealer bij u in de buurt?