Autoverhuurbedrijven hebben genoeg van elektrische auto’s. Ze deden massaal hun intrede in het wagenpark, maar blijken problematisch voor verhuurbedrijven door de hoge kosten. Gevolg: een terugkeer naar verbrandings- of hybride modellen en oplossingen om snel van de elektrische auto’s af te geraken.
Als hoofdstad van België is Brussel gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Toch kiezen heel wat mensen ervoor om zich met de auto in Brussel te verplaatsen. De auto heeft natuurlijk een aantal voordelen ten opzichte van het openbaar vervoer, denk maar aan de flexibiliteit die je hebt om te reizen wanneer het jou uitkomt. Maar het vele autoverkeer heeft ook een impact op de luchtkwaliteit in de stad. Daarom is Brussel sinds enkele jaren een LEZ of lage emissiezone. Dat betekent dat oude, vervuilende wagens niet meer welkom zijn in de stad. De LEZ zal in de toekomst steeds meer auto’s weren. Welke auto’s Brussel al dan niet binnen mogen, hangt af van de Euronorm en de brandstof van de wagen. De Euronorm duidt de uitstootklasse van een voertuig aan in g/km en is afhankelijk van de datum van eerste inschrijving van de wagen.
In de komende jaren zal Brussel steeds strenger worden op het gebruik van de auto. Zo zullen vanaf 2030 dieselwagens volledig geweerd worden uit het Brussels gewest en vanaf 2035 geldt dat ook voor benzinewagens. Enkel nog volledig elektrische auto’s zullen dan in Brussel binnen mogen. Die regelgeveing zal uiteraard een grote impact hebben op het wagenpark van de regio. 2030 lijkt nog ver weg, maar het loont de moeite om bij de aankoop van een nieuwe auto met de situatie in Brussel rekening te houden, zeker wanneer je in het Brussels gewest woont of daar regelmatig moet zijn. Als je situatie het toelaat, zou een nieuwe of tweedehands elektrische auto een optie kunnen zijn.
De Belgische provincies
Actualiteit in Brussel
Ontdek al het laatste nieuws in Brussel
Het alcoholgebruik achter het stuur in België blijft problematisch en veroorzaakt elk jaar vele dodelijke ongevallen. De feestdagen herinneren ons hieraan. Volgens VIAS is dit te wijten aan enkele zeer herkenbare gedragingen.
Na de T90 EV lanceert de Chinese constructeur Maxus zijn tweede elektrische pick-up, de eTerron9. Die heeft een zeer indrukwekkende technische fiche. Loont deze pick-up, die momenteel bijna geen concurrentie heeft, de moeite?
RM Sotheby’s veilt binnenkort één van de tien exemplaren van de Bugatti Centodieci uit 2022. Deze uitzonderlijke auto breekt mogelijk alle records en daar zijn goede redenen voor.
In het nieuws in Brussel
Volg al het nieuws in Brussel
Vind een dealer Brussel
Zoekt u een dealer bij u in de buurt?