Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?
BMW X5
In 1999 lanceerde de Duitse autofabrikant de BMW X5, een grote, luxueuze SUV. Of eigenlijk een SAV, zoals de autobouwer de wagen zelf noemt: een Sports Activity Vehicle in plaats van een Sports Utility Vehicle. Die benaming gebruikt BMW trouwens voor al de X-modellen. De BMW X5 was het eerste model in die reeks, maar werd al snel vergezeld door de kleinere BMW X3 in 2003 en de grotere BMW X6 in 2008. De BMW X1, X2, X4 en X7 maakten de X-familie compleet in respectievelijk 2009, 2016, 2014 en 2018. De cijfers achter de X geven aan hoe groot de wagen is ten opzichte van de andere modellen in de X-reeks. De BMW X5 is dus niet de grootste SUV van BMW, maar zeker ook niet de kleinste.
De eerste generatie van de BMW X5 werd in 2006 opgevolgd door de tweede generatie. Op zich was er niets bijzonders aan die nieuwe generatie, behalve dan dat de auto nog wat groter werd en zo plaats kreeg voor een derde rij, waardoor de wagen plaats bood aan 7 personen. De derde generatie werd gelanceerd in 2013. De look and feel van die nieuwe generatie bleef herkenbaar. Uiteraard kreeg de wagen wel nieuwe technologie, wat zich vooral uitte in zuinigere motoren en meer technologische snufjes aan boord. Sinds de derde generatie is de BMW X5 beschikbaar als plug-in hybride wagen, een uitvoering die ook in de vierde generatie, gelanceerd in 2019, behouden blijft. Al de uitvoeringen van de BMW X5 beschikken over xDrive, de benaming die BMW gebruikt om aan te geven dat een wagen vierwielaandrijving heeft.
Kiezen voor een tweedehands BMW X5
We zullen er geen doekjes om winden: BMW is een populair automerk en de BMW X5 is een luxueuze wagen met een gepeperd prijskaartje. Misschien droom je zelf wel van een BMW X5, maar schrikt de prijs van een nieuw model je erg af. Het kan de moeite zijn om in dat geval eens te gaan kijken naar een tweedehands BMW X5. Tweedehands auto’s zijn namelijk goedkoper dan nieuwe modellen. De prijs van een tweedehands BMW X5 wordt door verschillende elementen bepaald, denk maar aan het bouwjaar, de algemene staat van de wagen, de motorisatie, het aantal kilometers op de teller, het brandstoftype, de opties en accessoires, … Hoe nieuwer een wagen, hoe hoger de prijs zal zijn. Vooral tweedehands BMW X5 modellen die al wat ouder zijn of wat meer kilometers hebben afgelegd, zullen een stuk voordeliger terug te vinden zijn op de tweedehandsmarkt.
Waar je best extra aandacht aan besteed bij de aankoop van een tweedehands BMW X5, is de datum van eerste inschrijving en dan vooral de Euronom van de wagen, zeker wanneer je een tweedehands BMW X5 op diesel wenst te kopen. De Euronorm bepaalt namelijk of een oudere wagen een lage emissiezone nog mag betreden of niet. In die zones zijn oude, vervuilende wagens namelijk niet welkom. Voor auto’s op benzine zijn de regels minder streng, waardoor je je nog niet zo snel zorgen hoeft te maken. Vooral auto’s op diesel worden geviseerd door de regels in lage emissiezones. Momenteel zijn dieselwagens met een Euronorm 5 nog welkom, maar dat zal in 2025 al veranderen. Dan zijn enkel nog dieselauto’s met minstens een Euronorm 6 toegelaten. Om je een idee te geven: Euronorm 5 werd gebruikt voor wagens die ingeschreven werden voor 31 augustus 2015. Je ziet, dat is nog niet zo bijzonder lang geleden. Het loont dus zeker de moeite om die informatie in het achterhoofd te houden wanneer je op zoek gaat naar een tweedehands BMW X5. Misschien is een ouder model wel goedkoper, maar op lange termijn kan een iets recentere tweedehands BMW X5, waar je een wat hogere prijs voor betaalt, toch goedkoper uitkomen, doordat je langer zorgeloos kan genieten van je wagen. Informatie over de Euronorm vind je terug op het inschrijfbewijs van de wagen, maar ook in de Car-Pass.
Wanneer je bijvoorbeeld op een online automarkt als Gocar.be zoekt naar een tweedehands BMW X5, zal je zien dat sommige advertenties voorzien zijn van een groen logo “Check Car-Pass”. Dat logo betekent dat de Car-Pass van de wagen online geconsulteerd kan worden. Je kan dus online al meteen allerlei informatie over de tweedehands BMW X5 controleren. Als er geen groen logo bij een advertentie staat, wil dat niet zeggen dat de wagen geen Car-Pass heeft. Elke wagen heeft namelijk een Car-Pass en de verkoper van een tweedehandsauto moet dat document ook kunnen voorleggen bij de verkoop. De Car-Pass wordt automatisch aangevuld met informatie wanneer de wagen door een professional behandeld wordt, bijvoorbeeld wanneer de auto op onderhoud gaat, hersteld wordt of wanneer je voor een bandenwissel naar de bandencentrale gaat. De verkoper van de tweedehands BMW X5 kan de Car-Pass verkrijgen bij de keuring. Vraag dus zeker naar dat document wanneer je je tweedehands BMW X5 gaat afhalen en controleer het voor je de aankoop van de wagen definitief maakt.
Verschil tussen een nieuwe en tweedehands BMW X5
Zoals hierboven al aangehaald, heeft een tweedehands BMW X5 een zachter prijskaartje dan een nieuw model. Uiteraard wil dat wel zeggen dat je op andere zaken wat moet inboeten. Zo is de wagen niet meer nieuw en geniet je dus niet van de adrenaline die je voelt wanneer je de kilometerteller van je gloednieuwe wagen stilaan ziet stijgen. Verder kan je een tweedehands auto niet zelf samenstellen en personaliseren. Je zal dus in het aanbod van beschikbare tweedehands BMW X5 moeten zoeken naar een wagen die jou het meest aanspreekt. Het aanbod is wel groot, dus met wat geluk kom je de BMW X5 tegen die helemaal beantwoord aan het beeld dat je in je hoofd had. Het kan echter ook zijn dat je misschien toch tevreden moet zijn met een andere kleur of met een aantal andere opties dan de opties die je graag gewild had. Dat zijn elementen die je best ook meeneemt wanneer je gaat beslissen of je een nieuwe of tweedehands BMW X5 gaat kopen.
BMW X5 nieuws
Ontdek al het laatste nieuws BMW X5
De nieuwe generatie BMW 1 Reeks wil gelijke tred houden met de Audi A3 en Mercedes A-Klasse, met nieuwe afgeronde lijnen, een vereenvoudigd motorenaanbod en meer technologie. Maar is BMW’s Freude am Fahren nog altijd aanwezig?
Voor de komst van de 3.2 uit de BMW E36 bracht het Beierse merk de M3 GT op de markt. Dit model moest vooral zorgen voor de homologatie van de M3 GTR-racewagen. BMW bouwde maar 356 exemplaren.
Laatste BMW X5 nieuws
Volg al het nieuws BMW X5
Vind een BMW-dealer
Zoekt u een dealer bij u in de buurt?
Meest populaire BMW modellen
Meest populaire automodellen bij BMW