Tweedehands auto’s Frankrijk
Dacia Duster II GENERATION2 1.0 ECO-G 100 4X2 JOURNEY +
€ 16.900
Tweedehands - Essence - 11.877 km
77130 ILE-DE-FRANCE
Dacia Sandero stepway III STEPWAY 1.0 ECO-G 100 ESSENTIEL 22
€ 13.990
Tweedehands - lpg - 37.328 km
77600 ILE-DE-FRANCE
Dacia Sandero II GENERATION2 0.9 ECO-G 100 ESSENTIEL
€ 12.499
Tweedehands - Essence - 18.813 km
84100 PROVENCE-ALPES-COTE D'AZUR
Dacia Sandero III 1.0 ECO-G 100 CONFORT
€ 11.890
Tweedehands - Essence - 34.023 km
38300 AUVERGNE-RHONE-ALPES
Dacia Sandero stepway III GENERATION2 1.0 ECO-G 100 STEPWAY ESSENTIAL
€ 14.499
Tweedehands - lpg - 19.571 km
30000 OCCITANIE
Dacia Sandero stepway III STEPWAY 1.0 ECO-G 100 ESSENTIEL 22
€ 14.980
Tweedehands - lpg - 13.359 km
60400 HAUTS-DE-FRANCE
Renault Espace V 2.0 BLUE DCI 160 INTENS EDC
€ 19.990
Tweedehands - Diesel - 56.915 km
51430 GRAND EST
Renault Megane IV GENERATION2 1.5 BLUE DCI 115 INTENS EDC
€ 13.990
Tweedehands - Diesel - 61.577 km
59110 HAUTS-DE-FRANCE
Renault Espace V GENERATION2 2.0 BLUE DCI 200 INITIALE PARIS EDC
€ 31.990
Tweedehands - Diesel - 20.697 km
22440 BRETAGNE
Renault Scenic IV 1.7 DCI 120 BLUE BUSINESS EDC
€ 17.490
Tweedehands - Diesel - 37.719 km
93500 ILE-DE-FRANCE
Renault Megane IV GENERATION2 1.5 BLUE DCI 115 BUSINESS EDC
€ 17.590
Tweedehands - Diesel - 35.975 km
07200 AUVERGNE-RHONE-ALPES
Renault Megane IV GENERATION2 1.5 BLUE DCI 115 EVOLUTION EDC
€ 21.900
Tweedehands - Diesel - 7.290 km
33500 NOUVELLE-AQUITAINE
Renault Talisman 1.6 DCI 130 ENERGY BUSINESS EDC
€ 15.990
Tweedehands - Diesel - 39.457 km
84300 PROVENCE-ALPES-COTE D'AZUR
Renault Trafic III GENERATION2 COMBI 2.0 L2 DCI 150 ENERGY S&S INTENS EDC
€ 39.900
Tweedehands - Diesel - 23.188 km
31100 OCCITANIE
Renault Talisman GENERATION2 2.0 BLUE DCI 200 INITIALE PARIS EDC
€ 27.990
Tweedehands - Diesel - 18.856 km
31400 OCCITANIE
Renault Espace V 1.6 DCI 160 TWIN TURBO ENERGY ZEN EDC 7PL
€ 12.490
Tweedehands - Diesel - 96.312 km
92000 ILE-DE-FRANCE
Renault Scenic IV 1.6 DCI 160 ENERGY BUSINESS INTENS EDC
€ 19.945
Tweedehands - Diesel - 11.184 km
17000 NOUVELLE-AQUITAINE
Renault Espace V 1.6 DCI 160 ENERGY ZEN EDC 5PL
€ 10.000
Tweedehands - Diesel - 129.245 km
68000 GRAND EST
Renault Megane IV 1.5 DCI 110 ENERGY BUSINESS EDC
€ 8.500
Tweedehands - Diesel - 214.373 km
91000 ILE-DE-FRANCE
Renault Grand scenic IV 1.6 DCI 160 ENERGY INITIALE PARIS EDC 7PL
€ 15.900
Tweedehands - Diesel - 73.943 km
76000 NORMANDIE
Renault Scenic III 2.0 DCI 150 FAP PRIVILEGE BVA
€ 5.600
Tweedehands - Diesel - 124.274 km
93000 ILE-DE-FRANCE
Frankrijk
Frankrijk is een populaire vakantiebestemming binnen Europa, het land staat bekend om de vele wijnen en het lekkere eten, waarvan een grootdeel geëxporteer wordt. Wist je dat ook auto’s een belangrijk exportproduct zijn voor ons buurland? Met zo’n 400.000 rechtstreekse jobs is de autosector zelfs een van de belangrijkste industrieën van ons buurland. Het land is de thuisbasis van een aantal automerken die het ook in België goed doen: Peugeot, Renault en Citroën zijn over het algemeen vaste waarden in het Belgische straatbeeld. In 2021 maakten ze deel uit van die tien populairste automerken in België. Ook Opel stond in die top tien. Opel is dan wel een Duits automerk, sinds 2017 is het, samen met Peugeot, Citroën en DS, deel van de PSA Groupe, dat op zijn beurt weer werd overgenomen door het Nederlandse Stellantis autoconcern, dat automerken van Franse (PSA Groupe), Italiaanse en Amerikaanse (FCA) bodem met elkaar verenigt. Kijken we een niveau lager, naar de populairste automodellen in België, dan valt het op dat vooral de compacte wagens van de Franse autofabrikanten het goed doen. Zo was de Citroën C3 in 2021 het meest verkochte automodel in België. Ook de Peugeot 208, 2008 en 3008 en de Renault Clio kennen mooie verkoopcijfers in ons land.
Waarom een tweedehands auto kopen in Frankrijk?
Frankrijk is een groot land met ongeveer zes keer zoveel inwoners als België. Dat betekent dat er in Frankrijk ook een veel groter aanbod aan nieuwe en tweedehands auto’s te vinden is. Wie in de buurt van de grens met Frankrijk woont, kan zeker eens over de grenzen kijken als het tijd is om een nieuwe of tweedehands auto aan te kopen. Maar ook als je verder van de grens woont, kan het interessant zijn om een vergelijking te maken. Over het algemeen zijn auto’s in Frankrijk goedkoper dan in België. Op een nieuwe auto wordt in Frankrijk 20% BTW gerekend in plaats van 21% in België. Weet wel dat je niet van die voordeligere BTW-regeling geniet als je een nieuwe auto koopt in Frankrijk. In dat geval moet je nog steeds de Belgische regelgeving volgen en betaal je nog steeds 21% BTW. Als je een tweedehands auto koopt van een Franse garagist, geniet je wel van de Franse BTW-regeling, die dus wat voordeliger dan in België. Koop je van een Franse particulier? Dan betaal je, net als in België, geen BTW.
Hierbij is het belangrijk om de definitie van een nieuwe auto in het achterhoofd te houden. Voor de BTW-regeling wordt een auto als nieuw beschouwd als er minder dan 6.000 kilometer op de teller staat of als de datum van eerste inschrijving nog geen 6 maanden geleden is. Een auto wordt daarentegen als tweedehands beschouwd als de wagen een kilometerstand van meer dan 6.000 kilometer heeft en de eerste inschrijving meer dan 6 maanden geleden is. Dat lijkt een ingewikkeld, technisch detail, maar aangezien dit een impact heeft op de BTW, is het aangeraden om daar wel aan te denken.
Vergroening van de Franse automarkt
Hierboven hebben we al twee redenen vermeld waarom het interessant kan zijn om een tweedehands auto te kopen in Frankrijk: de (over het algemeen) lagere prijzen en het grotere aanbod. Verder is het ook mogelijk dat je in Frankrijk uitvoeringen of modellen tegenkomt die in België (nog) niet op de markt verschenen zijn. Dat kunnen modellen zijn van niet-Franse automerken die reeksen bedacht hebben om te voldoen aan de specifieke wensen van de Franse markt. Als je naar het aanbod van de Franse automerken kijkt, dan zal je zien dat er een verschil zit tussen het aanbod dat in Frankrijk beschikbaar is en het aanbod van diezelfde merken in België. Renault, bijvoorbeeld, heeft in Frankrijk een uitgebreid aanbod aan elektrische en hybride wagens. In België is dat aanbod ook al vrij ruim, maar beperkter dan in het thuisland van Renault.
Een van de redenen daarvoor is dat Frankrijk de vergroening of elektrificatie van de autosector sterk bemoedigd met behulp van financiële steun aan bedrijven en premies voor particulieren die een elektrische wagen kopen. De Franse overheid wil autofabrikanten aanzetten om nieuwe technologieën te ontwikkelen die helpen om propere wagens te bouwen en te verkopen. Particulieren die investeren in een elektrische auto krijgen dan weer premies om die aankoop te vergemakkelijken. De Franse overheid wil op die manier deze economisch belangrijke sector ook op ecologisch vlak zijn steentje laten bijdragen. Dat verklaart het groeiende aanbod aan elektrische en hybride modellen in de portefeuilles van de Franse autofabrikanten. Dat zal uiteraard ook een weerslag hebben op de tweedehandsmarkt: nieuwe auto’s komen na verloop van tijd op de tweedehandsmarkt terecht. Hoe meer nieuwe elektrische wagens er vandaag verkocht worden, hoe groter het aanbod aan tweedehands elektrische of hybride auto’s in de toekomst zal zijn.
Frankrijk, het land van de brommobiel
Frankrijk is niet enkel de bakermat van een aantal populaire automerken, maar ook van de brommobiel. Een aantal bekende namen zijn Ligier, JDM en Aixam. Een brommobiel lijkt op een kleine auto, maar valt onder dezelfde categorie als bromfietsen. De wagens kunnen maximaal 45 km/uur rijden en mogen niet rijden op de auto(snel)wegen, fietspaden, trottoirs en eenrichtingswegen. In de volksmond wordt vaak gezegd dat voor dit type wagen geen rijbewijs nodig is. Dat klopt niet helemaal. Het is inderdaad zo dat je hiervoor geen rijbewijs B nodig hebt, zoals voor een gewone auto wel noodzakelijk is. De brommobiel valt onder de regelgeving van de bromfiets en dus moet je op z’n minst een rijbewijs AM hebben. Dat rijbewijs kan je al behalen vanaf 16 jaar. Heb je al een rijbewijs B, dan heb je automatisch ook het rijbewijs AM.
De brommobiel is in de jaren 1980 ontstaan en is in Frankrijk en bij onze noorderburen erg populair. In België zijn er ook dealers terug te vinden en kan je natuurlijk ook zoeken naar een tweedehands exemplaar. Gezien de populariteit over de landsgrenzen, is het voor dit type voertuig zeker interessant om te kijken op de tweedehandsmarkt in Frankrijk. Mocht je zo’n brommobiel in Frankrijk kopen, houd er dan wel rekening mee dat je een geschikt transportmiddel vindt om het voertuig naar België te vervoeren. Als je een gewone tweedehands auto koopt in Frankrijk, kan je ermee naar huis rijden nadat je de nodige administratieve stappen hebt gezet. Met een brommobiel ligt dat anders. De maximale snelheid en het feit dat je niet overal met dit type voertuig kan rijden, maken het bijna onmogelijk om hiermee tot in België te rijden. Houd daar zeker rekening mee wanneer je prijzen vergelijkt en neem de prijs van het transport en de huur van een eventuele oplegger meer in je berekening. De kosten van het transport en de reistijd zijn ook bij de aankoop van een tweedehands auto belangrijke elementen om mee te nemen in je vergelijking. Op die manier ben je zeker dat je een goede zaak doet en dat de aankoop van je tweedehands auto in Frankrijk effectief de moeite waard is.