Tweedehands auto’s Frankrijk
Peugeot 308 sw À SAISIR 308 SW 1,6 HDI 92 CV (EN TRÈS BON ÉTAT)
€ 6.500
Tweedehands - Diesel - 85.438 km
97223 MARTINIQUE
Volkswagen Tiguan TIGUAN
€ 14.500
Tweedehands - Diesel - 96.312 km
84000 PROVENCE-ALPES-COTE D'AZUR
Volkswagen Polo VOLKSWAGEN POLO VI 1.0 TSI 95 CONNECT 5P
€ 13.690
Tweedehands - Essence - 39.766 km
27000 NORMANDIE
Peugeot 306 306 ROLAND GARROS
€ 5.000
Tweedehands - Essence - 96.312 km
53000 PAYS DE LA LOIRE
Volkswagen Polo POLO GTI
€ 10.900
Tweedehands - Essence - 116.817 km
30000 OCCITANIE
Nissan Patrol PATROL GR Y60
€ 7.700
Tweedehands - Diesel - 154.100 km
34260 OCCITANIE
Renault Clio CLIO V INTENS 1.0 TCE 90
€ 14.800
Tweedehands - Essence - 6.959 km
38000 AUVERGNE-RHONE-ALPES
Bmw X3 BMW X3 M COMPÉTITION FACELIFT
€ 99.990
Tweedehands - Essence - 18.641 km
69100 AUVERGNE-RHONE-ALPES
Peugeot 208 PEUGEOT 208 1.2 PURETECH 100CV
€ 12.290
Tweedehands - Essence - 40.389 km
84800 PROVENCE-ALPES-COTE D'AZUR
Mercedes Classe c C43 AMG
€ 40.800
Tweedehands - Essence - 52.195 km
21000 BOURGOGNE-FRANCHE-COMTE
Renault Koleos RENAULT KOLEOS
€ 4.600
Tweedehands - Diesel - 149.129 km
66300 OCCITANIE
Peugeot 207 PEUGEOT 207 90CH
€ 4.100
Tweedehands - Diesel - 136.701 km
64000 NOUVELLE-AQUITAINE
Mercedes Classe e MERCEDES E 220 CDI 170CV C.T OK
€ 5.700
Tweedehands - Diesel - 164.663 km
79350 NOUVELLE-AQUITAINE
Audi Tt AUDI TTS 310CV ENTRETIEN EXCLUSIF AUDI
€ 39.500
Tweedehands - Essence - 43.371 km
67370 GRAND EST
Volkswagen Polo POLO RLINE
€ 17.500
Tweedehands - Essence - 54.680 km
07200 AUVERGNE-RHONE-ALPES
Hyundai Kona HYUNDAI KONA (2) 1.6 HYBRID EXECUTIVE
€ 26.500
Tweedehands - Hybride - 13.980 km
74370 AUVERGNE-RHONE-ALPES
Audi A3 sportback AUDI A3 SPORTBACK NOIR
€ 12.000
Tweedehands - Essence - 111.225 km
44470 PAYS DE LA LOIRE
Toyota Auris TOYOTA AURIS HYBRIDE 136H
€ 13.999
Tweedehands - Hybride - 113.089 km
78340 ILE-DE-FRANCE
Citroen C3 C3 1.6HDI 92CV EXCLUSIVE CT OK 2500
€ 2.500
Tweedehands - Diesel - 192.625 km
93700 ILE-DE-FRANCE
Hyundai I20 HYUNDAI I20
€ 10.900
Tweedehands - Essence - 42.874 km
33470 NOUVELLE-AQUITAINE
Porsche Cayenne PORSCHE CAYENNE E-HYBRID 3.0 V6 462 CH TIPTRONIC
€ 64.990
Tweedehands - Hybride - 75.978 km
67500 GRAND EST
Frankrijk
Frankrijk is een populaire vakantiebestemming binnen Europa, het land staat bekend om de vele wijnen en het lekkere eten, waarvan een grootdeel geëxporteer wordt. Wist je dat ook auto’s een belangrijk exportproduct zijn voor ons buurland? Met zo’n 400.000 rechtstreekse jobs is de autosector zelfs een van de belangrijkste industrieën van ons buurland. Het land is de thuisbasis van een aantal automerken die het ook in België goed doen: Peugeot, Renault en Citroën zijn over het algemeen vaste waarden in het Belgische straatbeeld. In 2021 maakten ze deel uit van die tien populairste automerken in België. Ook Opel stond in die top tien. Opel is dan wel een Duits automerk, sinds 2017 is het, samen met Peugeot, Citroën en DS, deel van de PSA Groupe, dat op zijn beurt weer werd overgenomen door het Nederlandse Stellantis autoconcern, dat automerken van Franse (PSA Groupe), Italiaanse en Amerikaanse (FCA) bodem met elkaar verenigt. Kijken we een niveau lager, naar de populairste automodellen in België, dan valt het op dat vooral de compacte wagens van de Franse autofabrikanten het goed doen. Zo was de Citroën C3 in 2021 het meest verkochte automodel in België. Ook de Peugeot 208, 2008 en 3008 en de Renault Clio kennen mooie verkoopcijfers in ons land.
Waarom een tweedehands auto kopen in Frankrijk?
Frankrijk is een groot land met ongeveer zes keer zoveel inwoners als België. Dat betekent dat er in Frankrijk ook een veel groter aanbod aan nieuwe en tweedehands auto’s te vinden is. Wie in de buurt van de grens met Frankrijk woont, kan zeker eens over de grenzen kijken als het tijd is om een nieuwe of tweedehands auto aan te kopen. Maar ook als je verder van de grens woont, kan het interessant zijn om een vergelijking te maken. Over het algemeen zijn auto’s in Frankrijk goedkoper dan in België. Op een nieuwe auto wordt in Frankrijk 20% BTW gerekend in plaats van 21% in België. Weet wel dat je niet van die voordeligere BTW-regeling geniet als je een nieuwe auto koopt in Frankrijk. In dat geval moet je nog steeds de Belgische regelgeving volgen en betaal je nog steeds 21% BTW. Als je een tweedehands auto koopt van een Franse garagist, geniet je wel van de Franse BTW-regeling, die dus wat voordeliger dan in België. Koop je van een Franse particulier? Dan betaal je, net als in België, geen BTW.
Hierbij is het belangrijk om de definitie van een nieuwe auto in het achterhoofd te houden. Voor de BTW-regeling wordt een auto als nieuw beschouwd als er minder dan 6.000 kilometer op de teller staat of als de datum van eerste inschrijving nog geen 6 maanden geleden is. Een auto wordt daarentegen als tweedehands beschouwd als de wagen een kilometerstand van meer dan 6.000 kilometer heeft en de eerste inschrijving meer dan 6 maanden geleden is. Dat lijkt een ingewikkeld, technisch detail, maar aangezien dit een impact heeft op de BTW, is het aangeraden om daar wel aan te denken.
Vergroening van de Franse automarkt
Hierboven hebben we al twee redenen vermeld waarom het interessant kan zijn om een tweedehands auto te kopen in Frankrijk: de (over het algemeen) lagere prijzen en het grotere aanbod. Verder is het ook mogelijk dat je in Frankrijk uitvoeringen of modellen tegenkomt die in België (nog) niet op de markt verschenen zijn. Dat kunnen modellen zijn van niet-Franse automerken die reeksen bedacht hebben om te voldoen aan de specifieke wensen van de Franse markt. Als je naar het aanbod van de Franse automerken kijkt, dan zal je zien dat er een verschil zit tussen het aanbod dat in Frankrijk beschikbaar is en het aanbod van diezelfde merken in België. Renault, bijvoorbeeld, heeft in Frankrijk een uitgebreid aanbod aan elektrische en hybride wagens. In België is dat aanbod ook al vrij ruim, maar beperkter dan in het thuisland van Renault.
Een van de redenen daarvoor is dat Frankrijk de vergroening of elektrificatie van de autosector sterk bemoedigd met behulp van financiële steun aan bedrijven en premies voor particulieren die een elektrische wagen kopen. De Franse overheid wil autofabrikanten aanzetten om nieuwe technologieën te ontwikkelen die helpen om propere wagens te bouwen en te verkopen. Particulieren die investeren in een elektrische auto krijgen dan weer premies om die aankoop te vergemakkelijken. De Franse overheid wil op die manier deze economisch belangrijke sector ook op ecologisch vlak zijn steentje laten bijdragen. Dat verklaart het groeiende aanbod aan elektrische en hybride modellen in de portefeuilles van de Franse autofabrikanten. Dat zal uiteraard ook een weerslag hebben op de tweedehandsmarkt: nieuwe auto’s komen na verloop van tijd op de tweedehandsmarkt terecht. Hoe meer nieuwe elektrische wagens er vandaag verkocht worden, hoe groter het aanbod aan tweedehands elektrische of hybride auto’s in de toekomst zal zijn.
Frankrijk, het land van de brommobiel
Frankrijk is niet enkel de bakermat van een aantal populaire automerken, maar ook van de brommobiel. Een aantal bekende namen zijn Ligier, JDM en Aixam. Een brommobiel lijkt op een kleine auto, maar valt onder dezelfde categorie als bromfietsen. De wagens kunnen maximaal 45 km/uur rijden en mogen niet rijden op de auto(snel)wegen, fietspaden, trottoirs en eenrichtingswegen. In de volksmond wordt vaak gezegd dat voor dit type wagen geen rijbewijs nodig is. Dat klopt niet helemaal. Het is inderdaad zo dat je hiervoor geen rijbewijs B nodig hebt, zoals voor een gewone auto wel noodzakelijk is. De brommobiel valt onder de regelgeving van de bromfiets en dus moet je op z’n minst een rijbewijs AM hebben. Dat rijbewijs kan je al behalen vanaf 16 jaar. Heb je al een rijbewijs B, dan heb je automatisch ook het rijbewijs AM.
De brommobiel is in de jaren 1980 ontstaan en is in Frankrijk en bij onze noorderburen erg populair. In België zijn er ook dealers terug te vinden en kan je natuurlijk ook zoeken naar een tweedehands exemplaar. Gezien de populariteit over de landsgrenzen, is het voor dit type voertuig zeker interessant om te kijken op de tweedehandsmarkt in Frankrijk. Mocht je zo’n brommobiel in Frankrijk kopen, houd er dan wel rekening mee dat je een geschikt transportmiddel vindt om het voertuig naar België te vervoeren. Als je een gewone tweedehands auto koopt in Frankrijk, kan je ermee naar huis rijden nadat je de nodige administratieve stappen hebt gezet. Met een brommobiel ligt dat anders. De maximale snelheid en het feit dat je niet overal met dit type voertuig kan rijden, maken het bijna onmogelijk om hiermee tot in België te rijden. Houd daar zeker rekening mee wanneer je prijzen vergelijkt en neem de prijs van het transport en de huur van een eventuele oplegger meer in je berekening. De kosten van het transport en de reistijd zijn ook bij de aankoop van een tweedehands auto belangrijke elementen om mee te nemen in je vergelijking. Op die manier ben je zeker dat je een goede zaak doet en dat de aankoop van je tweedehands auto in Frankrijk effectief de moeite waard is.