cover

Tweedehands auto’s Frankrijk

Tweedehands auto’s Frankrijk

Peugeot 308 sw À SAISIR 308 SW 1,6 HDI 92 CV (EN TRÈS BON ÉTAT)

Peugeot 308 sw À SAISIR 308 SW 1,6 HDI 92 CV (EN TRÈS BON ÉTAT)

€ 6.500

Tweedehands - Diesel - 85.438 km

97223 MARTINIQUE

Volkswagen Tiguan TIGUAN

Volkswagen Tiguan TIGUAN

€ 14.500

Tweedehands - Diesel - 96.312 km

84000 PROVENCE-ALPES-COTE D'AZUR

Volkswagen Polo VOLKSWAGEN POLO VI 1.0 TSI 95 CONNECT 5P

Volkswagen Polo VOLKSWAGEN POLO VI 1.0 TSI 95 CONNECT 5P

€ 13.690

Tweedehands - Essence - 39.766 km

27000 NORMANDIE

Peugeot 306 306 ROLAND GARROS

Peugeot 306 306 ROLAND GARROS

€ 5.000

Tweedehands - Essence - 96.312 km

53000 PAYS DE LA LOIRE

Volkswagen Polo POLO GTI

Volkswagen Polo POLO GTI

€ 10.900

Tweedehands - Essence - 116.817 km

30000 OCCITANIE

Nissan Patrol PATROL GR Y60

Nissan Patrol PATROL GR Y60

€ 7.700

Tweedehands - Diesel - 154.100 km

34260 OCCITANIE

Renault Clio CLIO V INTENS 1.0 TCE 90

Renault Clio CLIO V INTENS 1.0 TCE 90

€ 14.800

Tweedehands - Essence - 6.959 km

38000 AUVERGNE-RHONE-ALPES

Bmw X3 BMW X3 M COMPÉTITION FACELIFT

Bmw X3 BMW X3 M COMPÉTITION FACELIFT

€ 99.990

Tweedehands - Essence - 18.641 km

69100 AUVERGNE-RHONE-ALPES

Peugeot 208 PEUGEOT 208 1.2 PURETECH 100CV

Peugeot 208 PEUGEOT 208 1.2 PURETECH 100CV

€ 12.290

Tweedehands - Essence - 40.389 km

84800 PROVENCE-ALPES-COTE D'AZUR

Mercedes Classe c C43 AMG

Mercedes Classe c C43 AMG

€ 40.800

Tweedehands - Essence - 52.195 km

21000 BOURGOGNE-FRANCHE-COMTE

Renault Koleos RENAULT KOLEOS

Renault Koleos RENAULT KOLEOS

€ 4.600

Tweedehands - Diesel - 149.129 km

66300 OCCITANIE

Peugeot 207 PEUGEOT 207 90CH

Peugeot 207 PEUGEOT 207 90CH

€ 4.100

Tweedehands - Diesel - 136.701 km

64000 NOUVELLE-AQUITAINE

Mercedes Classe e MERCEDES E 220 CDI 170CV C.T OK

Mercedes Classe e MERCEDES E 220 CDI 170CV C.T OK

€ 5.700

Tweedehands - Diesel - 164.663 km

79350 NOUVELLE-AQUITAINE

Audi Tt AUDI TTS 310CV ENTRETIEN EXCLUSIF AUDI

Audi Tt AUDI TTS 310CV ENTRETIEN EXCLUSIF AUDI

€ 39.500

Tweedehands - Essence - 43.371 km

67370 GRAND EST

Volkswagen Polo POLO RLINE

Volkswagen Polo POLO RLINE

€ 17.500

Tweedehands - Essence - 54.680 km

07200 AUVERGNE-RHONE-ALPES

Hyundai Kona HYUNDAI KONA (2) 1.6 HYBRID EXECUTIVE

Hyundai Kona HYUNDAI KONA (2) 1.6 HYBRID EXECUTIVE

€ 26.500

Tweedehands - Hybride - 13.980 km

74370 AUVERGNE-RHONE-ALPES

Audi A3 sportback AUDI A3 SPORTBACK NOIR

Audi A3 sportback AUDI A3 SPORTBACK NOIR

€ 12.000

Tweedehands - Essence - 111.225 km

44470 PAYS DE LA LOIRE

Toyota Auris TOYOTA AURIS HYBRIDE 136H

Toyota Auris TOYOTA AURIS HYBRIDE 136H

€ 13.999

Tweedehands - Hybride - 113.089 km

78340 ILE-DE-FRANCE

Citroen C3 C3 1.6HDI 92CV EXCLUSIVE CT OK 2500

Citroen C3 C3 1.6HDI 92CV EXCLUSIVE CT OK 2500

€ 2.500

Tweedehands - Diesel - 192.625 km

93700 ILE-DE-FRANCE

Hyundai I20 HYUNDAI I20

Hyundai I20 HYUNDAI I20

€ 10.900

Tweedehands - Essence - 42.874 km

33470 NOUVELLE-AQUITAINE

Porsche Cayenne PORSCHE CAYENNE E-HYBRID 3.0 V6 462 CH TIPTRONIC

Porsche Cayenne PORSCHE CAYENNE E-HYBRID 3.0 V6 462 CH TIPTRONIC

€ 64.990

Tweedehands - Hybride - 75.978 km

67500 GRAND EST

Frankrijk

Frankrijk is een populaire vakantiebestemming binnen Europa, het land staat bekend om de vele wijnen en het lekkere eten, waarvan een grootdeel geëxporteer wordt. Wist je dat ook auto’s een belangrijk exportproduct zijn voor ons buurland? Met zo’n 400.000 rechtstreekse jobs is de autosector zelfs een van de belangrijkste industrieën van ons buurland. Het land is de thuisbasis van een aantal automerken die het ook in België goed doen: Peugeot, Renault en Citroën zijn over het algemeen vaste waarden in het Belgische straatbeeld. In 2021 maakten ze deel uit van die tien populairste automerken in België. Ook Opel stond in die top tien. Opel is dan wel een Duits automerk, sinds 2017 is het, samen met Peugeot, Citroën en DS, deel van de PSA Groupe, dat op zijn beurt weer werd overgenomen door het Nederlandse Stellantis autoconcern, dat automerken van Franse (PSA Groupe), Italiaanse en Amerikaanse (FCA) bodem met elkaar verenigt. Kijken we een niveau lager, naar de populairste automodellen in België, dan valt het op dat vooral de compacte wagens van de Franse autofabrikanten het goed doen. Zo was de Citroën C3 in 2021 het meest verkochte automodel in België. Ook de Peugeot 208, 2008 en 3008 en de Renault Clio kennen mooie verkoopcijfers in ons land.

Waarom een tweedehands auto kopen in Frankrijk?

Frankrijk is een groot land met ongeveer zes keer zoveel inwoners als België. Dat betekent dat er in Frankrijk ook een veel groter aanbod aan nieuwe en tweedehands auto’s te vinden is. Wie in de buurt van de grens met Frankrijk woont, kan zeker eens over de grenzen kijken als het tijd is om een nieuwe of tweedehands auto aan te kopen. Maar ook als je verder van de grens woont, kan het interessant zijn om een vergelijking te maken. Over het algemeen zijn auto’s in Frankrijk goedkoper dan in België. Op een nieuwe auto wordt in Frankrijk 20% BTW gerekend in plaats van 21% in België. Weet wel dat je niet van die voordeligere BTW-regeling geniet als je een nieuwe auto koopt in Frankrijk. In dat geval moet je nog steeds de Belgische regelgeving volgen en betaal je nog steeds 21% BTW. Als je een tweedehands auto koopt van een Franse garagist, geniet je wel van de Franse BTW-regeling, die dus wat voordeliger dan in België. Koop je van een Franse particulier? Dan betaal je, net als in België, geen BTW.

Hierbij is het belangrijk om de definitie van een nieuwe auto in het achterhoofd te houden. Voor de BTW-regeling wordt een auto als nieuw beschouwd als er minder dan 6.000 kilometer op de teller staat of als de datum van eerste inschrijving nog geen 6 maanden geleden is. Een auto wordt daarentegen als tweedehands beschouwd als de wagen een kilometerstand van meer dan 6.000 kilometer heeft en de eerste inschrijving meer dan 6 maanden geleden is. Dat lijkt een ingewikkeld, technisch detail, maar aangezien dit een impact heeft op de BTW, is het aangeraden om daar wel aan te denken.

Vergroening van de Franse automarkt

Hierboven hebben we al twee redenen vermeld waarom het interessant kan zijn om een tweedehands auto te kopen in Frankrijk: de (over het algemeen) lagere prijzen en het grotere aanbod. Verder is het ook mogelijk dat je in Frankrijk uitvoeringen of modellen tegenkomt die in België (nog) niet op de markt verschenen zijn. Dat kunnen modellen zijn van niet-Franse automerken die reeksen bedacht hebben om te voldoen aan de specifieke wensen van de Franse markt. Als je naar het aanbod van de Franse automerken kijkt, dan zal je zien dat er een verschil zit tussen het aanbod dat in Frankrijk beschikbaar is en het aanbod van diezelfde merken in België. Renault, bijvoorbeeld, heeft in Frankrijk een uitgebreid aanbod aan elektrische en hybride wagens. In België is dat aanbod ook al vrij ruim, maar beperkter dan in het thuisland van Renault.

Een van de redenen daarvoor is dat Frankrijk de vergroening of elektrificatie van de autosector sterk bemoedigd met behulp van financiële steun aan bedrijven en premies voor particulieren die een elektrische wagen kopen. De Franse overheid wil autofabrikanten aanzetten om nieuwe technologieën te ontwikkelen die helpen om propere wagens te bouwen en te verkopen. Particulieren die investeren in een elektrische auto krijgen dan weer premies om die aankoop te vergemakkelijken. De Franse overheid wil op die manier deze economisch belangrijke sector ook op ecologisch vlak zijn steentje laten bijdragen. Dat verklaart het groeiende aanbod aan elektrische en hybride modellen in de portefeuilles van de Franse autofabrikanten. Dat zal uiteraard ook een weerslag hebben op de tweedehandsmarkt: nieuwe auto’s komen na verloop van tijd op de tweedehandsmarkt terecht. Hoe meer nieuwe elektrische wagens er vandaag verkocht worden, hoe groter het aanbod aan tweedehands elektrische of hybride auto’s in de toekomst zal zijn.

Frankrijk, het land van de brommobiel

Frankrijk is niet enkel de bakermat van een aantal populaire automerken, maar ook van de brommobiel. Een aantal bekende namen zijn Ligier, JDM en Aixam. Een brommobiel lijkt op een kleine auto, maar valt onder dezelfde categorie als bromfietsen. De wagens kunnen maximaal 45 km/uur rijden en mogen niet rijden op de auto(snel)wegen, fietspaden, trottoirs en eenrichtingswegen. In de volksmond wordt vaak gezegd dat voor dit type wagen geen rijbewijs nodig is. Dat klopt niet helemaal. Het is inderdaad zo dat je hiervoor geen rijbewijs B nodig hebt, zoals voor een gewone auto wel noodzakelijk is. De brommobiel valt onder de regelgeving van de bromfiets en dus moet je op z’n minst een rijbewijs AM hebben. Dat rijbewijs kan je al behalen vanaf 16 jaar. Heb je al een rijbewijs B, dan heb je automatisch ook het rijbewijs AM.

De brommobiel is in de jaren 1980 ontstaan en is in Frankrijk en bij onze noorderburen erg populair. In België zijn er ook dealers terug te vinden en kan je natuurlijk ook zoeken naar een tweedehands exemplaar. Gezien de populariteit over de landsgrenzen, is het voor dit type voertuig zeker interessant om te kijken op de tweedehandsmarkt in Frankrijk. Mocht je zo’n brommobiel in Frankrijk kopen, houd er dan wel rekening mee dat je een geschikt transportmiddel vindt om het voertuig naar België te vervoeren. Als je een gewone tweedehands auto koopt in Frankrijk, kan je ermee naar huis rijden nadat je de nodige administratieve stappen hebt gezet. Met een brommobiel ligt dat anders. De maximale snelheid en het feit dat je niet overal met dit type voertuig kan rijden, maken het bijna onmogelijk om hiermee tot in België te rijden. Houd daar zeker rekening mee wanneer je prijzen vergelijkt en neem de prijs van het transport en de huur van een eventuele oplegger meer in je berekening. De kosten van het transport en de reistijd zijn ook bij de aankoop van een tweedehands auto belangrijke elementen om mee te nemen in je vergelijking. Op die manier ben je zeker dat je een goede zaak doet en dat de aankoop van je tweedehands auto in Frankrijk effectief de moeite waard is.