Tweedehands auto’s Frankrijk
Citroen Berlingo BERLINGO 1.6 BLUEHDI 100CV
€ 8.990
Tweedehands - Diesel - 121.308 km
92100 ILE-DE-FRANCE
Ford Transit connect FORD TRANSIT
€ 2.500
Tweedehands - Diesel - 124.336 km
76230 NORMANDIE
Volkswagen Crafter VOLKSWAGEN CRAFTER
€ 24.900
Tweedehands - Diesel - 82.518 km
29830 BRETAGNE
Jeep Renegade JEEP RENEGADE LIMITED
€ 15.500
Tweedehands - Essence - 44.769 km
11120 OCCITANIE
Citroen C3 CITROËN C3
€ 6.990
Tweedehands - Diesel - 80.778 km
32430 OCCITANIE
Mini Clubman MINI CLUBMAN PACK CHILI 1,6 120CV
€ 5.800
Tweedehands - Essence - 90.098 km
42290 AUVERGNE-RHONE-ALPES
Peugeot 5008 PEUGEOT 5008 1.5HDI BOITE AUTO 130CV 7 PLACES
€ 12.400
Tweedehands - Diesel - 153.043 km
93190 ILE-DE-FRANCE
Ford Kuga FORD KUGA TDCI 180 4X4 POWERSHIFT
€ 20.800
Tweedehands - Diesel - 46.602 km
57330 GRAND EST
Citroen Berlingo CITROEN - BERLINGO XL 5 PLACES - FEEL PACK - BLUE HDI 130 - 130 CV
€ 25.000
Tweedehands - Diesel - 16.155 km
31810 OCCITANIE
Renault Laguna LAGUNA 4 CONTROL 2.0 DCI 150
€ 4.500
Tweedehands - Diesel - 170.877 km
37330 CENTRE-VAL DE LOIRE
Volkswagen Crafter CRAFTER 4 MOTION
€ 32.000
Tweedehands - Diesel - 43.495 km
73600 AUVERGNE-RHONE-ALPES
Renault Trafic TRAFIC FOURGON
€ 22.500
Tweedehands - Diesel - 42.874 km
61430 NORMANDIE
Renault Kangoo KANGOO 1L5 DCI 85 CH
€ 5.000
Tweedehands - Diesel - 90.236 km
59600 HAUTS-DE-FRANCE
Citroen Jumpy VENDS JUMPY 2 LITRE HDI
€ 16.800
Tweedehands - Diesel - 80.778 km
50340 NORMANDIE
Volkswagen Caravelle VOLKSWAGEN CARAVELLE
€ 32.000
Tweedehands - Diesel - 75.185 km
70000 BOURGOGNE-FRANCHE-COMTE
Mercedes Vito VITO LONG 114CDI
€ 26.000
Tweedehands - Diesel - 77.671 km
45000 CENTRE-VAL DE LOIRE
Citroen C3 CITROËN C3
€ 7.200
Tweedehands - Diesel - 49.375 km
30000 OCCITANIE
Seat Ibiza SEAT IBIZA
€ 1.250
Tweedehands - Essence - 159.530 km
77540 ILE-DE-FRANCE
Bmw Serie 1 BMW SÉRIE 1 F40 118I PACK M
€ 24.000
Tweedehands - Essence - 54.059 km
34570 OCCITANIE
Chevrolet Silverado 1500 ENORME 4X4 CHEVROLET SILVERADO K1500 5.7 V8 350CI REHAUSSE
€ 19.990
Tweedehands - Hybride - 83.263 km
60120 HAUTS-DE-FRANCE
Fiat Ducato DÉPANNEUSE FIAT DUCATO 160 MULTIGET 3,L
€ 11.500
Tweedehands - Diesel - 144.779 km
44140 PAYS DE LA LOIRE
Frankrijk
Frankrijk is een populaire vakantiebestemming binnen Europa, het land staat bekend om de vele wijnen en het lekkere eten, waarvan een grootdeel geëxporteer wordt. Wist je dat ook auto’s een belangrijk exportproduct zijn voor ons buurland? Met zo’n 400.000 rechtstreekse jobs is de autosector zelfs een van de belangrijkste industrieën van ons buurland. Het land is de thuisbasis van een aantal automerken die het ook in België goed doen: Peugeot, Renault en Citroën zijn over het algemeen vaste waarden in het Belgische straatbeeld. In 2021 maakten ze deel uit van die tien populairste automerken in België. Ook Opel stond in die top tien. Opel is dan wel een Duits automerk, sinds 2017 is het, samen met Peugeot, Citroën en DS, deel van de PSA Groupe, dat op zijn beurt weer werd overgenomen door het Nederlandse Stellantis autoconcern, dat automerken van Franse (PSA Groupe), Italiaanse en Amerikaanse (FCA) bodem met elkaar verenigt. Kijken we een niveau lager, naar de populairste automodellen in België, dan valt het op dat vooral de compacte wagens van de Franse autofabrikanten het goed doen. Zo was de Citroën C3 in 2021 het meest verkochte automodel in België. Ook de Peugeot 208, 2008 en 3008 en de Renault Clio kennen mooie verkoopcijfers in ons land.
Waarom een tweedehands auto kopen in Frankrijk?
Frankrijk is een groot land met ongeveer zes keer zoveel inwoners als België. Dat betekent dat er in Frankrijk ook een veel groter aanbod aan nieuwe en tweedehands auto’s te vinden is. Wie in de buurt van de grens met Frankrijk woont, kan zeker eens over de grenzen kijken als het tijd is om een nieuwe of tweedehands auto aan te kopen. Maar ook als je verder van de grens woont, kan het interessant zijn om een vergelijking te maken. Over het algemeen zijn auto’s in Frankrijk goedkoper dan in België. Op een nieuwe auto wordt in Frankrijk 20% BTW gerekend in plaats van 21% in België. Weet wel dat je niet van die voordeligere BTW-regeling geniet als je een nieuwe auto koopt in Frankrijk. In dat geval moet je nog steeds de Belgische regelgeving volgen en betaal je nog steeds 21% BTW. Als je een tweedehands auto koopt van een Franse garagist, geniet je wel van de Franse BTW-regeling, die dus wat voordeliger dan in België. Koop je van een Franse particulier? Dan betaal je, net als in België, geen BTW.
Hierbij is het belangrijk om de definitie van een nieuwe auto in het achterhoofd te houden. Voor de BTW-regeling wordt een auto als nieuw beschouwd als er minder dan 6.000 kilometer op de teller staat of als de datum van eerste inschrijving nog geen 6 maanden geleden is. Een auto wordt daarentegen als tweedehands beschouwd als de wagen een kilometerstand van meer dan 6.000 kilometer heeft en de eerste inschrijving meer dan 6 maanden geleden is. Dat lijkt een ingewikkeld, technisch detail, maar aangezien dit een impact heeft op de BTW, is het aangeraden om daar wel aan te denken.
Vergroening van de Franse automarkt
Hierboven hebben we al twee redenen vermeld waarom het interessant kan zijn om een tweedehands auto te kopen in Frankrijk: de (over het algemeen) lagere prijzen en het grotere aanbod. Verder is het ook mogelijk dat je in Frankrijk uitvoeringen of modellen tegenkomt die in België (nog) niet op de markt verschenen zijn. Dat kunnen modellen zijn van niet-Franse automerken die reeksen bedacht hebben om te voldoen aan de specifieke wensen van de Franse markt. Als je naar het aanbod van de Franse automerken kijkt, dan zal je zien dat er een verschil zit tussen het aanbod dat in Frankrijk beschikbaar is en het aanbod van diezelfde merken in België. Renault, bijvoorbeeld, heeft in Frankrijk een uitgebreid aanbod aan elektrische en hybride wagens. In België is dat aanbod ook al vrij ruim, maar beperkter dan in het thuisland van Renault.
Een van de redenen daarvoor is dat Frankrijk de vergroening of elektrificatie van de autosector sterk bemoedigd met behulp van financiële steun aan bedrijven en premies voor particulieren die een elektrische wagen kopen. De Franse overheid wil autofabrikanten aanzetten om nieuwe technologieën te ontwikkelen die helpen om propere wagens te bouwen en te verkopen. Particulieren die investeren in een elektrische auto krijgen dan weer premies om die aankoop te vergemakkelijken. De Franse overheid wil op die manier deze economisch belangrijke sector ook op ecologisch vlak zijn steentje laten bijdragen. Dat verklaart het groeiende aanbod aan elektrische en hybride modellen in de portefeuilles van de Franse autofabrikanten. Dat zal uiteraard ook een weerslag hebben op de tweedehandsmarkt: nieuwe auto’s komen na verloop van tijd op de tweedehandsmarkt terecht. Hoe meer nieuwe elektrische wagens er vandaag verkocht worden, hoe groter het aanbod aan tweedehands elektrische of hybride auto’s in de toekomst zal zijn.
Frankrijk, het land van de brommobiel
Frankrijk is niet enkel de bakermat van een aantal populaire automerken, maar ook van de brommobiel. Een aantal bekende namen zijn Ligier, JDM en Aixam. Een brommobiel lijkt op een kleine auto, maar valt onder dezelfde categorie als bromfietsen. De wagens kunnen maximaal 45 km/uur rijden en mogen niet rijden op de auto(snel)wegen, fietspaden, trottoirs en eenrichtingswegen. In de volksmond wordt vaak gezegd dat voor dit type wagen geen rijbewijs nodig is. Dat klopt niet helemaal. Het is inderdaad zo dat je hiervoor geen rijbewijs B nodig hebt, zoals voor een gewone auto wel noodzakelijk is. De brommobiel valt onder de regelgeving van de bromfiets en dus moet je op z’n minst een rijbewijs AM hebben. Dat rijbewijs kan je al behalen vanaf 16 jaar. Heb je al een rijbewijs B, dan heb je automatisch ook het rijbewijs AM.
De brommobiel is in de jaren 1980 ontstaan en is in Frankrijk en bij onze noorderburen erg populair. In België zijn er ook dealers terug te vinden en kan je natuurlijk ook zoeken naar een tweedehands exemplaar. Gezien de populariteit over de landsgrenzen, is het voor dit type voertuig zeker interessant om te kijken op de tweedehandsmarkt in Frankrijk. Mocht je zo’n brommobiel in Frankrijk kopen, houd er dan wel rekening mee dat je een geschikt transportmiddel vindt om het voertuig naar België te vervoeren. Als je een gewone tweedehands auto koopt in Frankrijk, kan je ermee naar huis rijden nadat je de nodige administratieve stappen hebt gezet. Met een brommobiel ligt dat anders. De maximale snelheid en het feit dat je niet overal met dit type voertuig kan rijden, maken het bijna onmogelijk om hiermee tot in België te rijden. Houd daar zeker rekening mee wanneer je prijzen vergelijkt en neem de prijs van het transport en de huur van een eventuele oplegger meer in je berekening. De kosten van het transport en de reistijd zijn ook bij de aankoop van een tweedehands auto belangrijke elementen om mee te nemen in je vergelijking. Op die manier ben je zeker dat je een goede zaak doet en dat de aankoop van je tweedehands auto in Frankrijk effectief de moeite waard is.