Tweedehands auto’s Frankrijk
Peugeot 2008^ 2008 1.2 PURETECH 82CH BVM5 ACCESS
€ 6.940
Tweedehands - Essence - 36.101 km
93000 ILE-DE-FRANCE
Porsche 911 cabriolet 991 PORSCHE 991 PORSCHE 991.2 TURBO S CABRIOLET 3.8 580CV PDK / 31000 KM / ARGENT GT / BURMESTER
€ 159.990
Tweedehands - Essence - 19.467 km
78760 ILE-DE-FRANCE
Audi A3 berline AUDI A3 BERLINE 30 TDI 116 S-TRONIC * GARANTIE 12 MOIS*
€ 20.990
Tweedehands - Diesel - 50.359 km
37130 CENTRE-VAL DE LOIRE
Mercedes Sl 1982 MERCEDES-BENZ 380SL
€ 25.190
Tweedehands - - 136.701 km
83560 PROVENCE-ALPES-COTE D'AZUR
Honda Hr-v HONDA HR-V 1.5 E:HEV I-MMD 107 BVA ADVANCE STYLE HYBRIDE ESSENCE AUTO. 2022 - 54 040 KM
€ 24.999
Tweedehands - Hybride - 33.578 km
Renault Austral TECHNO-ESPRIT-ALPINE
€ 37.299
Tweedehands - Hybride - 6 km
Renault Captur TECHNO
€ 22.099
Tweedehands - Essence - 13.399 km
Skoda Octavia combi SKODA OCTAVIA COMBI 1.4 TSI PHEV IV 204 CH DSG6E AMBITION HYBRIDE ESSENCE RECHARGEABLE AUTO. 2022 - 28 260 KM
€ 25.399
Tweedehands - Hybride - 17.559 km
Peugeot 308 PEUGEOT 308 1.5 BLUEHDI 130 EAT8 130 5P GT DIESEL AUTO. 2023 - 21 057 KM
€ 28.399
Tweedehands - Diesel - 13.084 km
Renault Captur TECHNO
€ 22.099
Tweedehands - Essence - 9.781 km
Renault Austral TECHNO
€ 32.399
Tweedehands - Hybride - 217 km
Hyundai I10 1.0 67 ECO CREATIVE
€ 14.990
Tweedehands - Essence - 1.547 km
04000 PROVENCE-ALPES-COTE D'AZUR
Ford Fiesta BUSINESS - 1.0 ECOBOSST 80
€ 8.290
Tweedehands - Essence - 42.637 km
49440 PAYS DE LA LOIRE
Honda Civic EXCLUSIVE - 1.0 I-VTEC 129 CVT
€ 14.890
Tweedehands - Essence - 58.669 km
61000 NORMANDIE
Renault Megane estate ZEN - 1.5 DCI 110 ENERGY
€ 9.330
Tweedehands - Diesel - 94.303 km
74000 AUVERGNE-RHONE-ALPES
Fiat 500 500 1.0 70 CH HYBRIDE BSG S/S DOLCEVITA
€ 11.090
Tweedehands - Essence - 28.835 km
31000 OCCITANIE
Ford Mondeo MONDEO 2.0 TDCI 150 TITANIUM POWERSHIFT A
€ 11.837
Tweedehands - Diesel - 70.090 km
27000 NORMANDIE
Nissan X-trail E-POWER 204 CH TEKNA
€ 36.090
Tweedehands - Hybride - 6 km
50180 NORMANDIE
Audi A3 sportback AUDI A3 SPORTBACK 1.6 TDI 116 S-TRONIC 05/2019* GARANTIE 12 MOIS*
€ 21.990
Tweedehands - Diesel - 44.143 km
37130 CENTRE-VAL DE LOIRE
Audi A5 AUDI RS5 AUDI RS 5 COUPE 2.9 TFSI QUATTRO
€ 0
Tweedehands - Essence - 49.709 km
73210 AUVERGNE-RHONE-ALPES
Mercedes Classe a MERCEDES CLASSE A MERCEDES-BENZ A 250 AMG LINE
€ 28.440
Tweedehands - Essence - 34.230 km
73210 AUVERGNE-RHONE-ALPES
Frankrijk
Frankrijk is een populaire vakantiebestemming binnen Europa, het land staat bekend om de vele wijnen en het lekkere eten, waarvan een grootdeel geëxporteer wordt. Wist je dat ook auto’s een belangrijk exportproduct zijn voor ons buurland? Met zo’n 400.000 rechtstreekse jobs is de autosector zelfs een van de belangrijkste industrieën van ons buurland. Het land is de thuisbasis van een aantal automerken die het ook in België goed doen: Peugeot, Renault en Citroën zijn over het algemeen vaste waarden in het Belgische straatbeeld. In 2021 maakten ze deel uit van die tien populairste automerken in België. Ook Opel stond in die top tien. Opel is dan wel een Duits automerk, sinds 2017 is het, samen met Peugeot, Citroën en DS, deel van de PSA Groupe, dat op zijn beurt weer werd overgenomen door het Nederlandse Stellantis autoconcern, dat automerken van Franse (PSA Groupe), Italiaanse en Amerikaanse (FCA) bodem met elkaar verenigt. Kijken we een niveau lager, naar de populairste automodellen in België, dan valt het op dat vooral de compacte wagens van de Franse autofabrikanten het goed doen. Zo was de Citroën C3 in 2021 het meest verkochte automodel in België. Ook de Peugeot 208, 2008 en 3008 en de Renault Clio kennen mooie verkoopcijfers in ons land.
Waarom een tweedehands auto kopen in Frankrijk?
Frankrijk is een groot land met ongeveer zes keer zoveel inwoners als België. Dat betekent dat er in Frankrijk ook een veel groter aanbod aan nieuwe en tweedehands auto’s te vinden is. Wie in de buurt van de grens met Frankrijk woont, kan zeker eens over de grenzen kijken als het tijd is om een nieuwe of tweedehands auto aan te kopen. Maar ook als je verder van de grens woont, kan het interessant zijn om een vergelijking te maken. Over het algemeen zijn auto’s in Frankrijk goedkoper dan in België. Op een nieuwe auto wordt in Frankrijk 20% BTW gerekend in plaats van 21% in België. Weet wel dat je niet van die voordeligere BTW-regeling geniet als je een nieuwe auto koopt in Frankrijk. In dat geval moet je nog steeds de Belgische regelgeving volgen en betaal je nog steeds 21% BTW. Als je een tweedehands auto koopt van een Franse garagist, geniet je wel van de Franse BTW-regeling, die dus wat voordeliger dan in België. Koop je van een Franse particulier? Dan betaal je, net als in België, geen BTW.
Hierbij is het belangrijk om de definitie van een nieuwe auto in het achterhoofd te houden. Voor de BTW-regeling wordt een auto als nieuw beschouwd als er minder dan 6.000 kilometer op de teller staat of als de datum van eerste inschrijving nog geen 6 maanden geleden is. Een auto wordt daarentegen als tweedehands beschouwd als de wagen een kilometerstand van meer dan 6.000 kilometer heeft en de eerste inschrijving meer dan 6 maanden geleden is. Dat lijkt een ingewikkeld, technisch detail, maar aangezien dit een impact heeft op de BTW, is het aangeraden om daar wel aan te denken.
Vergroening van de Franse automarkt
Hierboven hebben we al twee redenen vermeld waarom het interessant kan zijn om een tweedehands auto te kopen in Frankrijk: de (over het algemeen) lagere prijzen en het grotere aanbod. Verder is het ook mogelijk dat je in Frankrijk uitvoeringen of modellen tegenkomt die in België (nog) niet op de markt verschenen zijn. Dat kunnen modellen zijn van niet-Franse automerken die reeksen bedacht hebben om te voldoen aan de specifieke wensen van de Franse markt. Als je naar het aanbod van de Franse automerken kijkt, dan zal je zien dat er een verschil zit tussen het aanbod dat in Frankrijk beschikbaar is en het aanbod van diezelfde merken in België. Renault, bijvoorbeeld, heeft in Frankrijk een uitgebreid aanbod aan elektrische en hybride wagens. In België is dat aanbod ook al vrij ruim, maar beperkter dan in het thuisland van Renault.
Een van de redenen daarvoor is dat Frankrijk de vergroening of elektrificatie van de autosector sterk bemoedigd met behulp van financiële steun aan bedrijven en premies voor particulieren die een elektrische wagen kopen. De Franse overheid wil autofabrikanten aanzetten om nieuwe technologieën te ontwikkelen die helpen om propere wagens te bouwen en te verkopen. Particulieren die investeren in een elektrische auto krijgen dan weer premies om die aankoop te vergemakkelijken. De Franse overheid wil op die manier deze economisch belangrijke sector ook op ecologisch vlak zijn steentje laten bijdragen. Dat verklaart het groeiende aanbod aan elektrische en hybride modellen in de portefeuilles van de Franse autofabrikanten. Dat zal uiteraard ook een weerslag hebben op de tweedehandsmarkt: nieuwe auto’s komen na verloop van tijd op de tweedehandsmarkt terecht. Hoe meer nieuwe elektrische wagens er vandaag verkocht worden, hoe groter het aanbod aan tweedehands elektrische of hybride auto’s in de toekomst zal zijn.
Frankrijk, het land van de brommobiel
Frankrijk is niet enkel de bakermat van een aantal populaire automerken, maar ook van de brommobiel. Een aantal bekende namen zijn Ligier, JDM en Aixam. Een brommobiel lijkt op een kleine auto, maar valt onder dezelfde categorie als bromfietsen. De wagens kunnen maximaal 45 km/uur rijden en mogen niet rijden op de auto(snel)wegen, fietspaden, trottoirs en eenrichtingswegen. In de volksmond wordt vaak gezegd dat voor dit type wagen geen rijbewijs nodig is. Dat klopt niet helemaal. Het is inderdaad zo dat je hiervoor geen rijbewijs B nodig hebt, zoals voor een gewone auto wel noodzakelijk is. De brommobiel valt onder de regelgeving van de bromfiets en dus moet je op z’n minst een rijbewijs AM hebben. Dat rijbewijs kan je al behalen vanaf 16 jaar. Heb je al een rijbewijs B, dan heb je automatisch ook het rijbewijs AM.
De brommobiel is in de jaren 1980 ontstaan en is in Frankrijk en bij onze noorderburen erg populair. In België zijn er ook dealers terug te vinden en kan je natuurlijk ook zoeken naar een tweedehands exemplaar. Gezien de populariteit over de landsgrenzen, is het voor dit type voertuig zeker interessant om te kijken op de tweedehandsmarkt in Frankrijk. Mocht je zo’n brommobiel in Frankrijk kopen, houd er dan wel rekening mee dat je een geschikt transportmiddel vindt om het voertuig naar België te vervoeren. Als je een gewone tweedehands auto koopt in Frankrijk, kan je ermee naar huis rijden nadat je de nodige administratieve stappen hebt gezet. Met een brommobiel ligt dat anders. De maximale snelheid en het feit dat je niet overal met dit type voertuig kan rijden, maken het bijna onmogelijk om hiermee tot in België te rijden. Houd daar zeker rekening mee wanneer je prijzen vergelijkt en neem de prijs van het transport en de huur van een eventuele oplegger meer in je berekening. De kosten van het transport en de reistijd zijn ook bij de aankoop van een tweedehands auto belangrijke elementen om mee te nemen in je vergelijking. Op die manier ben je zeker dat je een goede zaak doet en dat de aankoop van je tweedehands auto in Frankrijk effectief de moeite waard is.