cover

Tweedehands auto’s Frankrijk

Tweedehands auto’s Frankrijk

Citroen Berlingo BERLINGO 1.6 BLUEHDI 100CV

Citroen Berlingo BERLINGO 1.6 BLUEHDI 100CV

€ 8.990

Tweedehands - Diesel - 121.308 km

92100 ILE-DE-FRANCE

Ford Transit connect FORD TRANSIT

Ford Transit connect FORD TRANSIT

€ 2.500

Tweedehands - Diesel - 124.336 km

76230 NORMANDIE

Volkswagen Crafter VOLKSWAGEN CRAFTER

Volkswagen Crafter VOLKSWAGEN CRAFTER

€ 24.900

Tweedehands - Diesel - 82.518 km

29830 BRETAGNE

Jeep Renegade JEEP RENEGADE LIMITED

Jeep Renegade JEEP RENEGADE LIMITED

€ 15.500

Tweedehands - Essence - 44.769 km

11120 OCCITANIE

Citroen C3 CITROËN C3

Citroen C3 CITROËN C3

€ 6.990

Tweedehands - Diesel - 80.778 km

32430 OCCITANIE

Mini Clubman MINI CLUBMAN PACK CHILI 1,6 120CV

Mini Clubman MINI CLUBMAN PACK CHILI 1,6 120CV

€ 5.800

Tweedehands - Essence - 90.098 km

42290 AUVERGNE-RHONE-ALPES

Peugeot 5008 PEUGEOT 5008 1.5HDI BOITE AUTO 130CV 7 PLACES

Peugeot 5008 PEUGEOT 5008 1.5HDI BOITE AUTO 130CV 7 PLACES

€ 12.400

Tweedehands - Diesel - 153.043 km

93190 ILE-DE-FRANCE

Ford Kuga FORD KUGA TDCI 180 4X4 POWERSHIFT

Ford Kuga FORD KUGA TDCI 180 4X4 POWERSHIFT

€ 20.800

Tweedehands - Diesel - 46.602 km

57330 GRAND EST

Citroen Berlingo CITROEN - BERLINGO XL 5 PLACES - FEEL PACK - BLUE HDI 130 - 130 CV

Citroen Berlingo CITROEN - BERLINGO XL 5 PLACES - FEEL PACK - BLUE HDI 130 - 130 CV

€ 25.000

Tweedehands - Diesel - 16.155 km

31810 OCCITANIE

Renault Laguna LAGUNA 4 CONTROL 2.0 DCI 150

Renault Laguna LAGUNA 4 CONTROL 2.0 DCI 150

€ 4.500

Tweedehands - Diesel - 170.877 km

37330 CENTRE-VAL DE LOIRE

Volkswagen Crafter CRAFTER 4 MOTION

Volkswagen Crafter CRAFTER 4 MOTION

€ 32.000

Tweedehands - Diesel - 43.495 km

73600 AUVERGNE-RHONE-ALPES

Renault Trafic TRAFIC FOURGON

Renault Trafic TRAFIC FOURGON

€ 22.500

Tweedehands - Diesel - 42.874 km

61430 NORMANDIE

Renault Kangoo KANGOO 1L5 DCI 85 CH

Renault Kangoo KANGOO 1L5 DCI 85 CH

€ 5.000

Tweedehands - Diesel - 90.236 km

59600 HAUTS-DE-FRANCE

Citroen Jumpy VENDS JUMPY 2 LITRE HDI

Citroen Jumpy VENDS JUMPY 2 LITRE HDI

€ 16.800

Tweedehands - Diesel - 80.778 km

50340 NORMANDIE

Volkswagen Caravelle VOLKSWAGEN CARAVELLE

Volkswagen Caravelle VOLKSWAGEN CARAVELLE

€ 32.000

Tweedehands - Diesel - 75.185 km

70000 BOURGOGNE-FRANCHE-COMTE

Mercedes Vito VITO LONG 114CDI

Mercedes Vito VITO LONG 114CDI

€ 26.000

Tweedehands - Diesel - 77.671 km

45000 CENTRE-VAL DE LOIRE

Citroen C3 CITROËN C3

Citroen C3 CITROËN C3

€ 7.200

Tweedehands - Diesel - 49.375 km

30000 OCCITANIE

Seat Ibiza SEAT IBIZA

Seat Ibiza SEAT IBIZA

€ 1.250

Tweedehands - Essence - 159.530 km

77540 ILE-DE-FRANCE

Bmw Serie 1 BMW SÉRIE 1 F40 118I PACK M

Bmw Serie 1 BMW SÉRIE 1 F40 118I PACK M

€ 24.000

Tweedehands - Essence - 54.059 km

34570 OCCITANIE

Chevrolet Silverado 1500 ENORME 4X4 CHEVROLET SILVERADO K1500 5.7 V8 350CI REHAUSSE

Chevrolet Silverado 1500 ENORME 4X4 CHEVROLET SILVERADO K1500 5.7 V8 350CI REHAUSSE

€ 19.990

Tweedehands - Hybride - 83.263 km

60120 HAUTS-DE-FRANCE

Fiat Ducato DÉPANNEUSE FIAT DUCATO 160 MULTIGET 3,L

Fiat Ducato DÉPANNEUSE FIAT DUCATO 160 MULTIGET 3,L

€ 11.500

Tweedehands - Diesel - 144.779 km

44140 PAYS DE LA LOIRE

Frankrijk

Frankrijk is een populaire vakantiebestemming binnen Europa, het land staat bekend om de vele wijnen en het lekkere eten, waarvan een grootdeel geëxporteer wordt. Wist je dat ook auto’s een belangrijk exportproduct zijn voor ons buurland? Met zo’n 400.000 rechtstreekse jobs is de autosector zelfs een van de belangrijkste industrieën van ons buurland. Het land is de thuisbasis van een aantal automerken die het ook in België goed doen: Peugeot, Renault en Citroën zijn over het algemeen vaste waarden in het Belgische straatbeeld. In 2021 maakten ze deel uit van die tien populairste automerken in België. Ook Opel stond in die top tien. Opel is dan wel een Duits automerk, sinds 2017 is het, samen met Peugeot, Citroën en DS, deel van de PSA Groupe, dat op zijn beurt weer werd overgenomen door het Nederlandse Stellantis autoconcern, dat automerken van Franse (PSA Groupe), Italiaanse en Amerikaanse (FCA) bodem met elkaar verenigt. Kijken we een niveau lager, naar de populairste automodellen in België, dan valt het op dat vooral de compacte wagens van de Franse autofabrikanten het goed doen. Zo was de Citroën C3 in 2021 het meest verkochte automodel in België. Ook de Peugeot 208, 2008 en 3008 en de Renault Clio kennen mooie verkoopcijfers in ons land.

Waarom een tweedehands auto kopen in Frankrijk?

Frankrijk is een groot land met ongeveer zes keer zoveel inwoners als België. Dat betekent dat er in Frankrijk ook een veel groter aanbod aan nieuwe en tweedehands auto’s te vinden is. Wie in de buurt van de grens met Frankrijk woont, kan zeker eens over de grenzen kijken als het tijd is om een nieuwe of tweedehands auto aan te kopen. Maar ook als je verder van de grens woont, kan het interessant zijn om een vergelijking te maken. Over het algemeen zijn auto’s in Frankrijk goedkoper dan in België. Op een nieuwe auto wordt in Frankrijk 20% BTW gerekend in plaats van 21% in België. Weet wel dat je niet van die voordeligere BTW-regeling geniet als je een nieuwe auto koopt in Frankrijk. In dat geval moet je nog steeds de Belgische regelgeving volgen en betaal je nog steeds 21% BTW. Als je een tweedehands auto koopt van een Franse garagist, geniet je wel van de Franse BTW-regeling, die dus wat voordeliger dan in België. Koop je van een Franse particulier? Dan betaal je, net als in België, geen BTW.

Hierbij is het belangrijk om de definitie van een nieuwe auto in het achterhoofd te houden. Voor de BTW-regeling wordt een auto als nieuw beschouwd als er minder dan 6.000 kilometer op de teller staat of als de datum van eerste inschrijving nog geen 6 maanden geleden is. Een auto wordt daarentegen als tweedehands beschouwd als de wagen een kilometerstand van meer dan 6.000 kilometer heeft en de eerste inschrijving meer dan 6 maanden geleden is. Dat lijkt een ingewikkeld, technisch detail, maar aangezien dit een impact heeft op de BTW, is het aangeraden om daar wel aan te denken.

Vergroening van de Franse automarkt

Hierboven hebben we al twee redenen vermeld waarom het interessant kan zijn om een tweedehands auto te kopen in Frankrijk: de (over het algemeen) lagere prijzen en het grotere aanbod. Verder is het ook mogelijk dat je in Frankrijk uitvoeringen of modellen tegenkomt die in België (nog) niet op de markt verschenen zijn. Dat kunnen modellen zijn van niet-Franse automerken die reeksen bedacht hebben om te voldoen aan de specifieke wensen van de Franse markt. Als je naar het aanbod van de Franse automerken kijkt, dan zal je zien dat er een verschil zit tussen het aanbod dat in Frankrijk beschikbaar is en het aanbod van diezelfde merken in België. Renault, bijvoorbeeld, heeft in Frankrijk een uitgebreid aanbod aan elektrische en hybride wagens. In België is dat aanbod ook al vrij ruim, maar beperkter dan in het thuisland van Renault.

Een van de redenen daarvoor is dat Frankrijk de vergroening of elektrificatie van de autosector sterk bemoedigd met behulp van financiële steun aan bedrijven en premies voor particulieren die een elektrische wagen kopen. De Franse overheid wil autofabrikanten aanzetten om nieuwe technologieën te ontwikkelen die helpen om propere wagens te bouwen en te verkopen. Particulieren die investeren in een elektrische auto krijgen dan weer premies om die aankoop te vergemakkelijken. De Franse overheid wil op die manier deze economisch belangrijke sector ook op ecologisch vlak zijn steentje laten bijdragen. Dat verklaart het groeiende aanbod aan elektrische en hybride modellen in de portefeuilles van de Franse autofabrikanten. Dat zal uiteraard ook een weerslag hebben op de tweedehandsmarkt: nieuwe auto’s komen na verloop van tijd op de tweedehandsmarkt terecht. Hoe meer nieuwe elektrische wagens er vandaag verkocht worden, hoe groter het aanbod aan tweedehands elektrische of hybride auto’s in de toekomst zal zijn.

Frankrijk, het land van de brommobiel

Frankrijk is niet enkel de bakermat van een aantal populaire automerken, maar ook van de brommobiel. Een aantal bekende namen zijn Ligier, JDM en Aixam. Een brommobiel lijkt op een kleine auto, maar valt onder dezelfde categorie als bromfietsen. De wagens kunnen maximaal 45 km/uur rijden en mogen niet rijden op de auto(snel)wegen, fietspaden, trottoirs en eenrichtingswegen. In de volksmond wordt vaak gezegd dat voor dit type wagen geen rijbewijs nodig is. Dat klopt niet helemaal. Het is inderdaad zo dat je hiervoor geen rijbewijs B nodig hebt, zoals voor een gewone auto wel noodzakelijk is. De brommobiel valt onder de regelgeving van de bromfiets en dus moet je op z’n minst een rijbewijs AM hebben. Dat rijbewijs kan je al behalen vanaf 16 jaar. Heb je al een rijbewijs B, dan heb je automatisch ook het rijbewijs AM.

De brommobiel is in de jaren 1980 ontstaan en is in Frankrijk en bij onze noorderburen erg populair. In België zijn er ook dealers terug te vinden en kan je natuurlijk ook zoeken naar een tweedehands exemplaar. Gezien de populariteit over de landsgrenzen, is het voor dit type voertuig zeker interessant om te kijken op de tweedehandsmarkt in Frankrijk. Mocht je zo’n brommobiel in Frankrijk kopen, houd er dan wel rekening mee dat je een geschikt transportmiddel vindt om het voertuig naar België te vervoeren. Als je een gewone tweedehands auto koopt in Frankrijk, kan je ermee naar huis rijden nadat je de nodige administratieve stappen hebt gezet. Met een brommobiel ligt dat anders. De maximale snelheid en het feit dat je niet overal met dit type voertuig kan rijden, maken het bijna onmogelijk om hiermee tot in België te rijden. Houd daar zeker rekening mee wanneer je prijzen vergelijkt en neem de prijs van het transport en de huur van een eventuele oplegger meer in je berekening. De kosten van het transport en de reistijd zijn ook bij de aankoop van een tweedehands auto belangrijke elementen om mee te nemen in je vergelijking. Op die manier ben je zeker dat je een goede zaak doet en dat de aankoop van je tweedehands auto in Frankrijk effectief de moeite waard is.