Tweedehands auto’s Frankrijk
Peugeot 3008
€ 16.490
Tweedehands - Diesel - 75.530 km
34000 OCCITANIE
Mercedes Classe a
€ 18.990
Tweedehands - Diesel - 62.102 km
34000 OCCITANIE
Volkswagen Polo
€ 10.990
Tweedehands - Diesel - 80.736 km
34000 OCCITANIE
Bmw Serie 5
€ 18.490
Tweedehands - Diesel - 72.907 km
34000 OCCITANIE
Volkswagen Golf
€ 16.499
Tweedehands - Diesel - 100.980 km
34000 OCCITANIE
Volkswagen Up!
€ 6.490
Tweedehands - Essence - 52.547 km
34000 OCCITANIE
Mercedes Classe a
€ 31.999
Tweedehands - Essence - 49.646 km
34000 OCCITANIE
Audi Q3 sportback
€ 32.599
Tweedehands - Diesel - 45.523 km
94300 ILE-DE-FRANCE
Nissan Micra 1.0 IG-T 92CH ENIGMA XTRONIC 2021.5
€ 15.990
Tweedehands - Essence - 16.225 km
76200 NORMANDIE
Nissan Micra 1.0 IG-T 92CH MADE IN FRANCE 2021.5
€ 15.900
Tweedehands - Essence - 9.693 km
35400 BRETAGNE
Nissan Juke JUKE 1.2E DIG-T 115 START/STOP SYSTEM ACENTA PACK DESIGN
€ 12.990
Tweedehands - Essence - 23.625 km
72000 PAYS DE LA LOIRE
Nissan Qashqai 1.3 MILD HYBRID 140CH BUSINESS EDITION
€ 17.990
Tweedehands - Essence - 46.863 km
77144 ILE-DE-FRANCE
Nissan Qashqai QASHQAI MILD HYBRID 158 CH XTRONIC TEKNA
€ 23.490
Tweedehands - Essence - 51.497 km
88100 GRAND EST
Nissan Pulsar DIESEL 1.5L DCI 110CH FINITION ACENTA + DU 04/2015 AVEC 187.000KMS
€ 6.990
Tweedehands - Diesel - 116.196 km
72000 PAYS DE LA LOIRE
Nissan Juke 1.2 DIG-T 115 RED TOUCH
€ 9.990
Tweedehands - Essence - 73.632 km
56190 BRETAGNE
Nissan Pixo (UA0) 1.0 (68CH)
€ 5.990
Tweedehands - Essence - 43.495 km
35410 BRETAGNE
Nissan X-trail X-TRAIL E-POWER 204 CH N-CONNECTA
€ 33.490
Tweedehands - Hybride - 16.611 km
72000 PAYS DE LA LOIRE
Nissan Gt-r GT-R 3.8 V6 550 BLACK EDITION
€ 82.990
Tweedehands - Essence - 52.909 km
35170 BRETAGNE
Nissan Juke 1.6 HYBRID 143CH TEKNA
€ 26.990
Tweedehands - Hybride - 31 km
49000 PAYS DE LA LOIRE
Nissan Juke 1.6 HYBRID 143CH TEKNA 2023.5
€ 26.990
Tweedehands - Hybride - 5.997 km
85000 PAYS DE LA LOIRE
Nissan Qashqai 1.3 MILD HYBRID 158 XTRONIC 2WD N-CONNECTA TOIT PANO PK HIVER
€ 28.600
Tweedehands - Hybride - 7.953 km
33700 NOUVELLE-AQUITAINE
Frankrijk
Frankrijk is een populaire vakantiebestemming binnen Europa, het land staat bekend om de vele wijnen en het lekkere eten, waarvan een grootdeel geëxporteer wordt. Wist je dat ook auto’s een belangrijk exportproduct zijn voor ons buurland? Met zo’n 400.000 rechtstreekse jobs is de autosector zelfs een van de belangrijkste industrieën van ons buurland. Het land is de thuisbasis van een aantal automerken die het ook in België goed doen: Peugeot, Renault en Citroën zijn over het algemeen vaste waarden in het Belgische straatbeeld. In 2021 maakten ze deel uit van die tien populairste automerken in België. Ook Opel stond in die top tien. Opel is dan wel een Duits automerk, sinds 2017 is het, samen met Peugeot, Citroën en DS, deel van de PSA Groupe, dat op zijn beurt weer werd overgenomen door het Nederlandse Stellantis autoconcern, dat automerken van Franse (PSA Groupe), Italiaanse en Amerikaanse (FCA) bodem met elkaar verenigt. Kijken we een niveau lager, naar de populairste automodellen in België, dan valt het op dat vooral de compacte wagens van de Franse autofabrikanten het goed doen. Zo was de Citroën C3 in 2021 het meest verkochte automodel in België. Ook de Peugeot 208, 2008 en 3008 en de Renault Clio kennen mooie verkoopcijfers in ons land.
Waarom een tweedehands auto kopen in Frankrijk?
Frankrijk is een groot land met ongeveer zes keer zoveel inwoners als België. Dat betekent dat er in Frankrijk ook een veel groter aanbod aan nieuwe en tweedehands auto’s te vinden is. Wie in de buurt van de grens met Frankrijk woont, kan zeker eens over de grenzen kijken als het tijd is om een nieuwe of tweedehands auto aan te kopen. Maar ook als je verder van de grens woont, kan het interessant zijn om een vergelijking te maken. Over het algemeen zijn auto’s in Frankrijk goedkoper dan in België. Op een nieuwe auto wordt in Frankrijk 20% BTW gerekend in plaats van 21% in België. Weet wel dat je niet van die voordeligere BTW-regeling geniet als je een nieuwe auto koopt in Frankrijk. In dat geval moet je nog steeds de Belgische regelgeving volgen en betaal je nog steeds 21% BTW. Als je een tweedehands auto koopt van een Franse garagist, geniet je wel van de Franse BTW-regeling, die dus wat voordeliger dan in België. Koop je van een Franse particulier? Dan betaal je, net als in België, geen BTW.
Hierbij is het belangrijk om de definitie van een nieuwe auto in het achterhoofd te houden. Voor de BTW-regeling wordt een auto als nieuw beschouwd als er minder dan 6.000 kilometer op de teller staat of als de datum van eerste inschrijving nog geen 6 maanden geleden is. Een auto wordt daarentegen als tweedehands beschouwd als de wagen een kilometerstand van meer dan 6.000 kilometer heeft en de eerste inschrijving meer dan 6 maanden geleden is. Dat lijkt een ingewikkeld, technisch detail, maar aangezien dit een impact heeft op de BTW, is het aangeraden om daar wel aan te denken.
Vergroening van de Franse automarkt
Hierboven hebben we al twee redenen vermeld waarom het interessant kan zijn om een tweedehands auto te kopen in Frankrijk: de (over het algemeen) lagere prijzen en het grotere aanbod. Verder is het ook mogelijk dat je in Frankrijk uitvoeringen of modellen tegenkomt die in België (nog) niet op de markt verschenen zijn. Dat kunnen modellen zijn van niet-Franse automerken die reeksen bedacht hebben om te voldoen aan de specifieke wensen van de Franse markt. Als je naar het aanbod van de Franse automerken kijkt, dan zal je zien dat er een verschil zit tussen het aanbod dat in Frankrijk beschikbaar is en het aanbod van diezelfde merken in België. Renault, bijvoorbeeld, heeft in Frankrijk een uitgebreid aanbod aan elektrische en hybride wagens. In België is dat aanbod ook al vrij ruim, maar beperkter dan in het thuisland van Renault.
Een van de redenen daarvoor is dat Frankrijk de vergroening of elektrificatie van de autosector sterk bemoedigd met behulp van financiële steun aan bedrijven en premies voor particulieren die een elektrische wagen kopen. De Franse overheid wil autofabrikanten aanzetten om nieuwe technologieën te ontwikkelen die helpen om propere wagens te bouwen en te verkopen. Particulieren die investeren in een elektrische auto krijgen dan weer premies om die aankoop te vergemakkelijken. De Franse overheid wil op die manier deze economisch belangrijke sector ook op ecologisch vlak zijn steentje laten bijdragen. Dat verklaart het groeiende aanbod aan elektrische en hybride modellen in de portefeuilles van de Franse autofabrikanten. Dat zal uiteraard ook een weerslag hebben op de tweedehandsmarkt: nieuwe auto’s komen na verloop van tijd op de tweedehandsmarkt terecht. Hoe meer nieuwe elektrische wagens er vandaag verkocht worden, hoe groter het aanbod aan tweedehands elektrische of hybride auto’s in de toekomst zal zijn.
Frankrijk, het land van de brommobiel
Frankrijk is niet enkel de bakermat van een aantal populaire automerken, maar ook van de brommobiel. Een aantal bekende namen zijn Ligier, JDM en Aixam. Een brommobiel lijkt op een kleine auto, maar valt onder dezelfde categorie als bromfietsen. De wagens kunnen maximaal 45 km/uur rijden en mogen niet rijden op de auto(snel)wegen, fietspaden, trottoirs en eenrichtingswegen. In de volksmond wordt vaak gezegd dat voor dit type wagen geen rijbewijs nodig is. Dat klopt niet helemaal. Het is inderdaad zo dat je hiervoor geen rijbewijs B nodig hebt, zoals voor een gewone auto wel noodzakelijk is. De brommobiel valt onder de regelgeving van de bromfiets en dus moet je op z’n minst een rijbewijs AM hebben. Dat rijbewijs kan je al behalen vanaf 16 jaar. Heb je al een rijbewijs B, dan heb je automatisch ook het rijbewijs AM.
De brommobiel is in de jaren 1980 ontstaan en is in Frankrijk en bij onze noorderburen erg populair. In België zijn er ook dealers terug te vinden en kan je natuurlijk ook zoeken naar een tweedehands exemplaar. Gezien de populariteit over de landsgrenzen, is het voor dit type voertuig zeker interessant om te kijken op de tweedehandsmarkt in Frankrijk. Mocht je zo’n brommobiel in Frankrijk kopen, houd er dan wel rekening mee dat je een geschikt transportmiddel vindt om het voertuig naar België te vervoeren. Als je een gewone tweedehands auto koopt in Frankrijk, kan je ermee naar huis rijden nadat je de nodige administratieve stappen hebt gezet. Met een brommobiel ligt dat anders. De maximale snelheid en het feit dat je niet overal met dit type voertuig kan rijden, maken het bijna onmogelijk om hiermee tot in België te rijden. Houd daar zeker rekening mee wanneer je prijzen vergelijkt en neem de prijs van het transport en de huur van een eventuele oplegger meer in je berekening. De kosten van het transport en de reistijd zijn ook bij de aankoop van een tweedehands auto belangrijke elementen om mee te nemen in je vergelijking. Op die manier ben je zeker dat je een goede zaak doet en dat de aankoop van je tweedehands auto in Frankrijk effectief de moeite waard is.