Peugeot 208
Allure / GPS 1.2 Puretech
15.790 €
Ricco Peugeot - Citroën - 6700 Arlon Zie
Peugeot 208
Active *GPS - PDC Ar* 1.5 HDI
16.980 €
Vandecasteele Tournai - 7520 Tournai Zie
Peugeot 208
STYLE *GPS*
15.980 €
Vandecasteele Tournai - 7520 Tournai Zie
Peugeot 208
Allure 1.5 HDI
16.980 €
Vandecasteele Tournai - 7520 Tournai Zie
Peugeot 208
GT Line 1.5 HDI
12.980 €
Vandecasteele Tournai - 7520 Tournai Zie
Peugeot 208
Allure *GPS -Caméra*
16.980 €
Vandecasteele Péruwelz - 7600 Peruwelz Zie
Peugeot 208
1.2i PureTech Active Pack NAVI / CLIM / FULL LED
14.998 €
Soco Zaventem - 1930 Zaventem Zie
Peugeot 208
1.2i PureTech Like CLIM / BLUETOOTH
11.248 €
Soco Verviers - 4800 Verviers Zie
Peugeot 208
1.2i PureTech Active Pack
14.248 €
Soco La Louvière - 7100 La Louvière Zie
Peugeot 208
1.2i PureTech Active Pack
15.248 €
Soco Bruxelles - 1601 Ruisbroek Zie
Peugeot 208
Like 1.2 PURETECH 68 1.2 PURETECH 68
8.950 €
Imacar Sint-Niklaas Vanhoecke - 9100 Sint-Niklaas Zie
Peugeot 208
GT Line / LED / Carplay 1.2 Puretech
15.690 €
Ricco Peugeot - Citroën - 6700 Arlon Zie

Peugeot 208

 De Peugeot 208 is een compacte stadsauto die in 2012 geïntroduceerd werd door de Franse autofabrikant als opvolger van de Peugeot 207. Ondertussen werd de tweede generatie van de Peugeot 208 gelanceerd in 2019. In de eerste generatie was Peugeot al aan het zoeken naar mogelijkheden om de 208 in hybride vorm te verkopen. In de tweede generatie ging Peugeot een stapje verder: de nieuwe Peugeot 208 is niet enkel beschikbaar met de standaard verbrandingsmotoren, maar ook als volledig elektrische wagen, genaamd Peugeot e-208. De Peugeot e-208 heeft een 100% elektrisch rijbereik van 362 kilometer.

Zie je een overschakeling naar elektrisch nog niet helemaal zitten? Dan hoef je je dus geen zorgen te maken, want zoals gezegd is de tweede generatie van de Peugeot 208 ook gewoon verkrijgbaar met een diesel- of benzinemotor. Mocht dat in toekomst veranderen, omdat de overheid steeds meer de focus legt op groene wagens en België vanaf 2029 zelfs wil dat alle nieuwe auto’s elektrisch zijn, hoef je nog niet meteen te wanhopen. De Peugeot 208 was in 2020 een van de populairste auto’s in België en stond zelfs in de top 10 van meest verkochte wagens, wat ook te zien is aan het aanbod op de tweedehandsmarkt. Het kan sowieso de moeite zijn om een blik te werpen op het aanbod tweedehands Peugeot 208, bijvoorbeeld via de online automarkt van Gocar.be. Wie weet vind je er wel de wagen in de uitvoering en met de opties die je graag gehad hebt, maar tegen een lagere prijs. Dat is namelijk een van de voordelen wanneer je een tweedehands Peugeot 208 koopt. Daarnaast is een tweedehands auto vaak ook al onmiddellijk beschikbaar, waardoor je dus geen maanden moet wachten op de levering van je wagen. Uiteraard hebben die voordelen ook een keerzijde. Zo kan je een tweedehands Peugeot 208 niet meer zelf configureren en uitrusten met de opties en packs die jij graag gehad hebt. Het kan dus zijn dat je toegevingen zal moeten doen wanneer je zoekt op de tweedehandsmarkt en een aantal opties moet laten vallen of een andere kleur zal moeten kiezen dan de kleur die je in gedachten had.

Tweedehands en vergroening van de automarkt

Hierboven hebben we al aangehaald dat het de bedoeling is om de autosector groener te maken door alternatieven aan te bieden voor diesel en benzine. Zelfs als je een tweedehands Peugeot 208 koopt, is het nuttig om daar rekening mee te houden. Op dit moment kan je nog vrij kiezen tussen diesel en benzine en ben je niet verplicht om elektrisch te rijden, maar er zijn wel al regels ingevoerd die oudere, vervuilende wagens uit bepaalde zones weren. Die lage emissiezones, die vooral in de steden liggen en uitgebreid kunnen worden, verbieden de toegang tot wagens die te oud en te vervuilend zijn.

Met een benzineauto zal je minder snel in de problemen komen: tot en met 31 december 2024 zijn wagens op benzine met een Euronorm 2 of hoger toegelaten. Vanaf 2025 moeten ze minstens een Euronorm 3 hebben en vanaf 2028 stijgen we verder naar Euronorm 4. Om dit wat concreter te maken: Euronorm 2 zijn wagens die voor 2001 werden ingeschreven en Euronorm 3 zijn wagens die voor 2006 werden ingeschreven. Aangezien de Peugeot 208 pas gelanceerd werd in 2012, hoef je je dus nog geen zorgen te maken wanneer je een tweedehands exemplaar op benzine aankoopt.

Het ligt iets anders wanneer je voor een tweedehands Peugeot 208 op diesel kiest. Dieselwagens worden namelijk sneller geweerd. Zij moeten op dit moment en nog tot 31 december 2024 zijn enkel Euro 5 en hoger toegelaten in de lage emissiezones. Euronorm 5 zijn wagens die van 2011 tot en met augustus 2015 ingeschreven werden. Vanaf 2025 wordt dat verstrengd tot Euro 6, 6dt en 6d om in 2027 verder te verstrengen tot Euro 6d. Euronorm 6 start vanaf september 2015. Je merkt dus dat de verjaringsdatum voor dieselauto’s een stuk recenter is dan die voor benzinewagens. Het is nuttig om dat alvast in je achterhoofd te houden wanneer je een tweedehands Peugeot 208 wenst te kopen en graag een exemplaar op diesel hebt. In dat geval is het aangeraden om een zo recent mogelijke tweedehands Peugeot 208 te kiezen, zeker wanneer je in (de buurt van) een lage emissiezone woont of er regelmatig doorheen moet rijden.

Tweedehands Peugeot 208: het belang van de Car-Pass

Gelukkig kan je op een zoeksite zoals Gocar.be de advertenties filteren op basis van verschillende gegevens. Met bovenstaande informatie zou je bijvoorbeeld kunnen zoeken naar tweedehands Peugeot 208 op diesel en met een eerste inschrijving 2016. In principe zouden die in orde moeten zijn met hun Euronorm, waardoor je er nog enkele jaren van kan genieten. Voor de zekerheid kan je de Euronorm opvragen bij de verkoper. Die kan de Euronorm van de Peugeot 208 occasie die hij verkoopt terugvinden op het inschrijvingsbewijs.

Op de website van Gocar.be zie je bij sommige advertenties een groen logo “check Car-Pass” staan. Dat betekent dat de Car-Pass van die wagen online beschikbaar is en geraadpleegd kan worden. Elke auto heeft een Car-Pass, die wordt aangevuld wanneer je met de auto op onderhoud gaat, een herstelling laat uitvoeren, de banden laat wisselen, … Bij de verkoop van een tweedehandsauto, moet de verkoper de Car-Pass aan de koper geven. Op Car-Pass staat de kilometerhistoriek van de wagen en ook wat praktische informatie. De Euronorm staat bijvoorbeeld vermeld op de Car-Pass. Als je het groene logo bij een advertentie ziet staan, kan je zelf al even nakijken welke Euronorm de tweedehands Peugeot 208 heeft.

De Car-Pass is trouwens maar één van de documenten die de verkoper moet afleveren wanneer je een tweedehands Peugeot 208 koopt. Verder moet hij ook de grijze kaart of het inschrijvingsbewijs, het roze formulier “aanvraag tot inschrijving”, het keuringsbewijs en de keuring voor verkoop of tweedehandskeuring en het Europees gelijkvormigheidsattest meegeven. Bij elke auto horen twee sleutels, dus vraag zeker na of de verkoper beide exemplaren van de Peugeot 208 occasie heeft. Verder is het aangeraden, maar niet verplicht, om de oorspronkelijke aankoopfactuur van de auto en eventuele facturen van het onderhoud en herstellingen mee te geven.

Vind een Peugeot-dealer

Zoekt u een dealer bij u in de buurt?

Meest populaire Peugeot modellen

Meest populaire automodellen bij Peugeot