Ineos is een Brits concern van Sir Jim Ratcliffe dat vooral actief is in de chemiesector, maar zich daarnaast ook regelmatig aan andere, soms verrassende initiatieven waagt. Zo werd in 2022 de productie van nieuwe terreinwagens aangekondigd, die sterk geïnspireerd leken op de iconische originele Land Rover Defender, die toen net van het toneel verdween na een jarenlange carrière.
Misschien een vreemd project in deze tijden waarin elektrificatie en compacte crossovers centraal staan. Maar Ineos Automotive ziet nog brood in een oerdegelijke offroader, in bepaalde sectoren of landen met veel onherbergzaam terrein, meestal buiten Europa. De toekomst zal uitwijzen of dit een goed plan is.
De Ineos Grenadier is intussen reeds gelanceerd en wordt aangedreven door een klassieke 3-liter zescilinder diesel- of benzinemotor van BMW-origine gekoppeld aan een ZF–achttrapsautomaat. Dat is een zekere en beproefde combinatie die een eerste fase een zeer goede dienst kan bewijzen. Zeker wereldwijd.
Advertentie – lees hieronder verder
Klaar voor energietransitie
Maar natuurlijk denkt Ineos ook verder richting de energietransitie en kondigde dus ook al varianten aan op waterstof en met een accu, die momenteel in de testfase zitten. Zo krijgt de Ineos Quartermaster de primeur van de eerste pick-up op waterstof. Intussen werd ook al iets meer informatie gelost over de 100% elektrische Grenadier, die normaal in 2026 wordt gelanceerd en volgens CEO Lynn Calder een rijbereik van minstens 400 km zal hebben. Dat lijkt in ieder ruim voldoende voor een polyvalent en praktisch gebruik van deze elektrische terreinwagen.
Deze met Grenadier met een batterij zal gebouwd worden in Oostenrijk bij Magna Steyr, dat ook al instaat voor de assemblage van de elektrische SUV Fisker Ocean. De prijs van de elektrische Grenadier is nog niet bekend, maar noteer alvast dat de klassieke versie met verbrandingsmotor minstens 67.000 euro kost.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be