Ineos is de nieuwe kleine Engelse constructeur die de 4×4-wereld verrast met zijn eerste wapenfeit, de Grenadier, die prestaties en robuustheid wil bieden die minstens identiek zijn aan die van de Land Rover Defender, Jeep Wrangler of andere Toyota Land Cruiser, een ras van terreinwagens dat met uitsterven wordt bedreigd. En daar blijft het niet bij: op het Goodwood-festival presenteerde Ineos zijn eerste pick-up en een zeer geavanceerde waterstofmotor. Heeft klein duimpje grootse ambities?
Deze eerste pick-up heet Quartermaster en kenmerkt zich nog steeds door de robuuste en hoekige looks van de Grenadier. Op basis van de 4×4 Grenadier is het koetswerk van de pick-up met 30 cm verlengd en biedt de dubbele cabine plaats aan maximaal 5 personen. Het laadvermogen bedraagt 760 kg en de laadbak is 1,56 m lang en 1,61 m breed en is geschikt voor europallets. De bak kan een last van 225 kg aan, terwijl de Quartermaster tot 3,5 ton kan slepen.
Twee motoren en waterstof?
Voor de motoren is BMW ook hier de officiële leverancier, zowel voor de versies op benzine (6-cilinder 3-liter 282 pk) of diesel (6-cilinder 3-liter 245 pk). Genoeg om in beide gevallen een topsnelheid van bijna 160 km/u te bereiken (wat zeer degelijk is) en in minder dan 10 seconden van 0 naar 100 km/u te spurten. Net als de 4×4 Grenadier is ook de pick-up uitgerust met Carraro massieve assen en Brembo-remmen en is er optioneel een sperdifferentieel voor en achter verkrijgbaar. Hiermee raak je echt overal door.
Advertentie – lees hieronder verder
De band tussen BMW en Ineos lijkt innig, want naast de Quartermaster presenteerde het merk ook een waterstofprototype van de Grenadier, dat werd ontwikkeld met het merk uit München en de Oostenrijkse specialist AVL. BMW is er trots op een partnerschap aan te gaan met Ineos en heeft het zelfs over een nieuwe generatie brandstofcellen die “de meest geavanceerde en krachtige in de auto-industrie” zou zijn.
Lynn Calder, CEO van Ineos, verklaarde dat dit prototype een voorbode van de toekomst is, omdat “brandstofcelvoertuigen beter geschikt zijn voor langere ritten, intensiever gebruik waarbij het gewicht van de batterij het laadvermogen beïnvloedt en een groter bereik tussen tankbeurten vereist”. Er staat een elektrisch model van de Grenadier gepland voor 2026, maar Ineos vestigt zijn hoop voor de toekomst op deze waterstofversie, ook al zal er voordat die commercieel gelanceerd kan worden nog veel werk moeten gebeuren aan de tankinfrastructuur overal, vooral in de Europese Unie. Inderdaad, je kunt een heel kleine fabrikant zijn, maar een duidelijke visie op de toekomst en grote ambities hebben.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be