Ineos is een grote speler in de chemiesector en wekte in 2017 verbazing toen het de oprichting van een autoafdeling aankondigde. De opdracht: een 4×4 met de naam Grenadier commercialiseren. De eerste prototypes werden gebouwd bij Magna Steyr in Oostenrijk. Ze legden wereldwijd 1,8 miljoen kilometer af om de stevigheid van de auto te controleren. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat Ineos de nodige middelen voorziet om zijn ambities waar te maken. Zo kocht het de voormalige Smart-fabriek in Hambach (Frankrijk), een transactie die de groep 470 miljoen euro heeft gekost en werd nog eens 50 miljoen besteed aan aanpassingen van deze site om het nieuwe model te kunnen bouwen. De investering is dus gigantisch en het ontwikkelingsproces van de auto was rigoureus, zeker voor een bedrijf dat nog geen ervaring heeft op dit vlak.
Productie in juli
Op 18 mei starten de bestellingen voor de Grenadier, die zijn Belgische carrière aanvat met een prijs van 60.990 euro. Hij begint met drie configuraties: de Utility Wagon met twee of vijf zitplaatsen en de Station Wagon met vijf zitplaatsen. De eerste is een gesloten bedrijfsvoertuig, dat de klanten kunnen configureren naargelang hun precieze noden. De versie met twee zitplaatsen heeft een vlakke vloer over de hele lengte en heeft genoeg ruimte voor een europallet (1.200 mm x 800 mm), terwijl de vijfzitter de optimale balans tussen laadvermogen en personenvervoer biedt.
De klanten kunnen zonder meerprijs kiezen voor een achterruit in plaats van het standaard gesloten paneel. De Station Wagon is een personenwagen met vijf zitplaatsen, die vanaf de lancering verkrijgbaar is in twee Belstaff Editions: Trialmaster en Fieldmaster. Hij legt iets meer nadruk op het comfort van de passagiers dan op de laadcapaciteit, met meer knieruimte op de tweede zetelrij in vergelijking met de Utility Wagon met vijf plaatsen. Naargelang de gekozen afwerking, wordt de uitrusting verrijkt met bijvoorbeeld velgen van 17 duim en lederen zetels. Maar het doel van de Grenadier is om een pure terreinwagen te zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Onder het koetswerk dat herinnert aan de oude Land Rover Defender schuilt BMW-mechaniek. Het gaat om een drieliter op diesel of benzine die respectievelijk 249 pk en 550 Nm of 286 pk en 450 Nm ontwikkelt. Welke brandstof je ook kiest, de motor wordt gekoppeld aan een ZF-automaat met acht verhoudingen. Met zijn permanente vierwielaandrijving beschikt de Grenadier bovendien over een transferbak met twee verhoudingen en een geïntegreerd centraal differentieel.
Twee dealers
In België werd de groep Hedin Mobility gekozen om het merk te vertegenwoordigen. Twee dealers zullen deze zomer hun deuren openen, in Zaventem en Lokeren. Om te vermijden dat klanten zich te ver moeten verplaatsen voor het onderhoud van hun wagen, worden over het hele land partners geselecteerd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be