4x4

Ineos Grenadier: twee versies, veel mogelijkheden

De Ineos Grenadier staat mijlenver verwijderd van de SUV’s die onze wegen overspoelen. Het is een pure 4×4, die (onder meer) ontworpen is voor utilitair gebruik. Binnenkort wordt hij in België verdeeld. 

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 04/05/2022 | Leestijd: 3 min

Ineos is een grote speler in de chemiesector en wekte in 2017 verbazing toen het de oprichting van een autoafdeling aankondigde. De opdracht: een 4×4 met de naam Grenadier commercialiseren. De eerste prototypes werden gebouwd bij Magna Steyr in Oostenrijk. Ze legden wereldwijd 1,8 miljoen kilometer af om de stevigheid van de auto te controleren. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat Ineos de nodige middelen voorziet om zijn ambities waar te maken. Zo kocht het de voormalige Smart-fabriek in Hambach (Frankrijk), een transactie die de groep 470 miljoen euro heeft gekost en werd nog eens 50 miljoen besteed aan aanpassingen van deze site om het nieuwe model te kunnen bouwen. De investering is dus gigantisch en het ontwikkelingsproces van de auto was rigoureus, zeker voor een bedrijf dat nog geen ervaring heeft op dit vlak.

Productie in juli

Op 18 mei starten de bestellingen voor de Grenadier, die zijn Belgische carrière aanvat met een prijs van 60.990 euro. Hij begint met drie configuraties: de Utility Wagon met twee of vijf zitplaatsen en de Station Wagon met vijf zitplaatsen. De eerste is een gesloten bedrijfsvoertuig, dat de klanten kunnen configureren naargelang hun precieze noden. De versie met twee zitplaatsen heeft een vlakke vloer over de hele lengte en heeft genoeg ruimte voor een europallet (1.200 mm x 800 mm), terwijl de vijfzitter de optimale balans tussen laadvermogen en personenvervoer biedt. 

Advertentie – lees hieronder verder

Ineos Grenadier : deux versions et de nombreuses possibilités

De klanten kunnen zonder meerprijs kiezen voor een achterruit in plaats van het standaard gesloten paneel.  De Station Wagon is een personenwagen met vijf zitplaatsen, die vanaf de lancering verkrijgbaar is in twee Belstaff Editions: Trialmaster en Fieldmaster. Hij legt iets meer nadruk op het comfort van de passagiers dan op de laadcapaciteit, met meer knieruimte op de tweede zetelrij in vergelijking met de Utility Wagon met vijf plaatsen. Naargelang de gekozen afwerking, wordt de uitrusting verrijkt met bijvoorbeeld velgen van 17 duim en lederen zetels. Maar het doel van de Grenadier is om een pure terreinwagen te zijn.

Ineos Grenadier : deux versions et de nombreuses possibilités

Onder het koetswerk dat herinnert aan de oude Land Rover Defender schuilt BMW-mechaniek. Het gaat om een drieliter op diesel of benzine die respectievelijk 249 pk en 550 Nm of 286 pk en 450 Nm ontwikkelt. Welke brandstof je ook kiest, de motor wordt gekoppeld aan een ZF-automaat met acht verhoudingen. Met zijn permanente vierwielaandrijving beschikt de Grenadier bovendien over een transferbak met twee verhoudingen en een geïntegreerd centraal differentieel.

Twee dealers

Ineos Grenadier : deux versions et de nombreuses possibilités

In België werd de groep Hedin Mobility gekozen om het merk te vertegenwoordigen. Twee dealers zullen deze zomer hun deuren openen, in Zaventem en Lokeren. Om te vermijden dat klanten zich te ver moeten verplaatsen voor het onderhoud van hun wagen, worden over het hele land partners geselecteerd.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie